Var i Engelholm
Var i Engelholm bodde min farfars farbror?
Oscar Reinhold Johansson Ingelmark 27/11 1873 - 15/7 1960
F på Hotellet, Stockaryds sn. Sävsjö kn (F). Död på Norrtäljegatan 7 B i Uppsala. Begravd på Väsby kyrkogård, Höganäs. Gift 1:a med Louise Larsdotter den 8/10 1901 i Väsby kyrka. Oskar tog namnet Ingelmark på begäran av arbetsgivaren SJ. Genomgick verkstadsskola i Helsingborg. Bodde i Helsingborg till 30/9 1914, därefter i Ängelholm . Antagen som lokeldare vid SJ, senare som lokförare i Helsingborg. Befordrades till Lokomotivmästare i Kiruna 1916. Innehade sådan tjänst i Uppsala från 1919.
Håller tillbaka vissa uppgifter och källan.

Intressant att arbetsgivaren begärde att de skulle byta namn, som soldater ungefär. Jag bodde i samma kvarter som din Oscar Ingelmark som ung och har en pampig tavla med elever och lärare vid Statens Järnvägars 9 lokförar- och eldarekurs 1909, som jag hittade i ett vindsförråd. Bara 2 elever av 20 har -sonnamn - det måste vara en effekt av arbetsgivarens krav. Tyvärr är inte Oscar med i den kursen jag har bilder på!
På min gamla arbetsplats fanns en professor i anatomi som hette Bo Ingelmark. Tillhör han samma familj?

svenake, vad synd att frågan inte kom för ett halvår sedan. Då satt jag och gick igenom alla boendes i Ängelholm under en viss period och noterade (bara i huvudet dock) det stora antalet personer vilka arbetade vid järnvägen. Min farfar som föddes i Ängelholm 1909 och också växte upp där var son till en stationskarl i Ängelholm (hans far var född i Tingsås, Kronoberg år 1884). Min farfar slog sig in på den militära banan men hans två yngre bröder följde i deras fars fotspår och blev lokförare i Helsingborg.
Farfar ändrade sitt efternamn då han blev officer och hans två bröder tog sig samma efternamn när de blev lokförare. Jag har alltid trott att det var för att de som tre bröder ville ha samma efternamn men det kanske fanns en annan orsak då.
Bo Ingelmark var son till Oskar ingelmark.
Ytterligare 2 bröder som arbetade på samma ställe ombads också att byta efternamn. Dom tog ett helt annat namn. Tror att samtliga bytte vid sekelskiftet 1900 blankt.
Dessa 3 arbetade vid Kattarp station.