Skannade böcker
Denna sida har jag haft enormt mycket nytta av "Sök böcker"
Precis som på google kan man här finna skannade böcker vilka då är direkt läsbara på skärmen.
Instruktioner för att alla ska kunna sätta igång och söka på stört.
Gå in på http://www.archive.org/index.php
Du får då en startsida där du i sökfältet t.ex skriver "Svenska Släktkalendern". Välj "All media types" i rullmenyn.

Och nu är det bara att börja bläddra. Längst upp till vänster har jag skrivit "Zooma". Här ändrar du naturligtvist storleken på bokens sidor. Längst upp till höger har jag skrivit "Bläddra" och här vänder du sida i boken genom att klicka på pilarna, framåt, bakåt. Notera också att det längst upp till höger finns ett sökfält. Skriv tex in "Söderberg" och den finner alla ställen i boken där namnet nämns.
Have fun!

40 volymer uppdelade på yrkeskategorier; Präster, Lärare, Läkare/Veterinärer/Tandläkare, Officerare i Armen, Anställda och styresmedlemmar vid olika banker runt om i Sverige, personer vid Riksdagens första kammare mfl. Volymerna är spridda från 1895 och fram till ca 1905.
Själv fann jag t.ex i en volym från 1897 och personer vid Svenska armen, Hampus Elliot, son till den - i en annan tråd nämnd - Magnus Elliot.

Intressant, men lite svårt att "komma rätt". Hamnar man i fel bok går det tydligen inte att backa utan man måste börja om från början på startsidan, www.archive.org/index.php.

Jag har inga problem med att backa tillbaka till sökresultaten. 

När jag backar kommer jag tillbaka till startsidan. Grrr…..
Lite svårt att hitta rätt, det blir att klicka in sej på måfå och se vad som finns just där…

Använder du Mozilla Firefox kan du ju alltid välja att öppna en länk i en "ny flik"
Högerklicka på ett sökresultat och välj "Open Link in New Tab". Då har du ditt sökresultat kvar i den första fliken och kan bara stänga ner flik nummer två om resultatet/boken inte var det du letade efter. Då behöver du inte backa och hamna på startsidan igen.
Jag hävdar fortfarande dock, att jag inte har det problemet du beskriver. 

PS! Klicka gärna på de bilder jag har lagt in i tråden, de blir mycket tydligare då!
Hälsar den närsynta bofinken!

Ja, i Firefox gick det bättre, jag körde förut med IE och där funkade det inget vidare.

Aha, så det var det som var problemet. Kan vara bra för alla med IE att veta. Tack svenne!

Nu går det bra som attan,
tack för tipset!
Oj, vilken bra sträng! Tack Cheyenne!
(Ska bara ta mig tid att leta upp något kul…) 

O, ja, jag vet inte hur tiden ska räcka till…

Tack för ert glada mottagande. 
Jag kan ta ett annat exempel. Jag har använt sökord såsom Sverige, Svenskt, Svenska och hittat en hel del intressant. Bla en bok som heter "California och dess Svenska befolkning". Oj, vad kul! Full med kortfattade biografier på Svenskar bosatta i Kalifornien runt förra sekelskiftet och tidigare, ibland långt tidigare. Direktlänk till boken
Biografierna är illustrerade med foton på de omnämnda. Ibland med hela sin familj MEN fotografierna har tagits bort.
Exempel 1

Hittar Du ingen som var född i Värmland?

svenne! Jag sökte i boken. Öppna boken via direktlänken jag skickade i inlägg #17. Längst upp till höger har du sökrutan. Boken gavs ut 1906 så jag skrev Värmland med den gamla stavningen, dvs Vermland. Resultat; 21 värmlänningar är med i boken 
Se bifogat klipp från en del av sökresultat. Bara att klicka på länkarna och man kommer direkt till rätt sida i boken.

#20 Vad kul! Jag har ju också anknytning till Trolleholm så den ska jag läsa!

#21 Fantastiskt trevligt!
Natten är lång…

Fantastiskt, tack så mycket för att du delar med dig
av all din kunskap

……och då kan man helt obehindrat läsa om Sjökaptenen Oscar Brown Nilson, född i Ängelholmstrakten 1858.

Den som inte fann vad hon/han sökte i Kalifornien (se boktipset ovan under inlägg #25) kanske har bättre tur i Washington; "Washington och dess Svenska befolkning" av samma författare.
Längst ner till vänster finns "Biografisk Afdelning" och då kommer ni direkt till biografierna. T.ex denna "Wermlenning". Man kan ju fråga sig vad hans svenska namn var från början? Chas. P. Benson!? Bengtsson i efternamn?

Tack Cheyenne för detta tips, jag skall försöka våga mig på att söka där vid tillfälle.

Vem/vilka är det som väljer ut vilka böcker som ska scannas? Kan man påverka dessa personer på något vis? I så fall - kan någon vänlig själ scanna in Elgenstierna!!! Eller finns det någon tidsbegränsning eller upphovsrätt som gör det omöljigt?

#33 I den senare länken är det ju Harvard University som skannat sitt bibliotek.
I den första länken är det "Internet Archive" som ligger bakom skanning och publiceringen. Från deras hemsida:
"The Internet Archive is a 501(c)(3) non-profit that was founded to build an Internet library, with the purpose of offering permanent access for researchers, historians, and scholars to historical collections that exist in digital format. Founded in 1996 and located in the Presidio of San Francisco, the Archive has been receiving data donations from Alexa Internet and others. In late 1999, the organization started to grow to include more well-rounded collections. Now the Internet Archive includes texts, audio, moving images, and software as well as archived web pages in our collections."

Släktforskarförbundet har tydligen rätten till Elgestierna. Jag skulle också vilja se den scannad. En version finns på CD från Riddarhuset för närmare 2000 kr
De som är lättast att komma till tals med är nog Projekt Runeberg som sedan många år sysslar sådan inskanning och även gör OCR på texterna, så att de blir sökbara.
Elgenstierna nytrycktes ju för inte så många år sedan, så om den är fritt tillgänglig är väl osäkert. Det kostar väl inget att fråga.
Det Google scannar är väl bara sådant där ingen längre har rättigheterna, dvs. det är minst 70 år sedan författaren dog. Jga hörde på radion idag att ett problem är att för många böcker är man osäker på vem författaren var eller vet inte när han/hon dog. Dessa böcker kallas "orphan books" och är ett problem upphovsrättsligt.

Puttar upp även denna tråd. En hel del matnyttigt för emigrantforskare.