Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4375 ggr
MartinO
2009-11-16 00:38
0

Gramps

Jag är kanske lite nojig, men när man lägger ned så mycket tid på släktforskning, vill man inte att data skall förloras genom virus och annat otyg. Jag har valt att släktforska på linuxdator och använder det fria programmet Gramps. Jag är hittills nöjd med programmet och undrar om det är fler här som använder det?

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

svenake
2009-11-16 00:56
0

Har du testat det på Windows?  Hur länge har du använt det?  Kan det importera och exportera?  Kan man spara som .gedcom?  Följer det ALLA gedcom-standarder? Hur stabilt är det, har du haft några krascher?  Förlorat några data?

MartinO
2009-11-16 23:38
0

Jag har bara kört Gramps under Linux och trivs med programmet. Jag har inte haft några krascher och heller inte förlorat någon data.

Jag har inte lyckats att få Disgen att läsa gramps gedcom-filer. Varför vet jag inte. Skall försöka få några timmar över och försöka komma rätt med problemet.

Min släktforskning är just nu inaktiv, då jag funnit ett gediget och omfattande material i mina föräldrars dödsbo, som måste gås igenom innan jag fortsätter.

Sajtvärd för Foto

Lill-Kisse
2009-11-17 00:17
0

#2 Snälla nån! Har du inte en extern hårddisk att säkerhetskopiera allt till? Då menar jag förstås både program och data. Hårddiskarna kostar inte mycket numera. Bara ut och köp en genast. Annars kan du lagra på nätet. Kolla sajten Datorn i fokus. Där finns många, utmärkta tips i en aktuell tråd.

MartinO
2009-11-17 08:40
0

#3 Detta har ingenting med säkerhetskopiering att göra. Då jag av förklarliga skäl har en försvarlig mängd bilder i min dator också, säkerhetskopierar jag till tre externa hårddiskar, varav en finns på annat ställe, i händelse av inbrott eller brand.

Jag gillar konceptet med open source. Dessutom är Linux ett säkrare och stabilare operativsystem än Windows.

Sajtvärd för Foto