Kvinnornas släktskap till Håkan?
Jag har tittat i en gammal Hfl från slutet av 1700-talet för Hällestad, E-län. AI:5 s 47 för den som vill kika i källan (AD onlines beteckning). Jag kan läsa namnen hur bra som helst men vilka "titlar" har kvinnorna Elisabet och Maria? Är det hustru nummer 1 och två (tänker på åldersskillnaderna).Eller förhåller det sig på något annat vis?
Min egentliga fråga är alltså vilket är deras förhållanden till Håkan Olofsson?

Elisabeth är hans hustru och Maria hans sonhustru

En koll i födelseboken för barnen ger väl det otvetydiga svaret.

Maria är nog Elisabeths sonhustru. Håkan är troligen Elisabeths make nummer två och inte far till "sonen".

Nu har jag hunnit kolla 4 av 5 barn. Håkan Olofsson och Maria anges vara föräldrar till dem alla. Alltså verkar Maria vara Håkans hustru.
Jag tror jag hittade Håkan Olofssons födelse också och inte nämns någon Elisabet där. Frågan är ju då vem är Elisabet? Hans styvmor kanske?

Jag tolkar det så här:
Elisabeth f. 1702 är gift med Håkan Olofsson, f. 1724.
Håkan är Elisabets make nummer två (åldersskillnaden skvallrar om det).
Sonen Anders, f. 24/9 1743 är son till Elisabeth i hennes första gifte.
Maria Frostensdotter f. 3/4 1756 är hans hustru och barnen som börjar med Olof, f. 1779 är deras gemensamma.
I Hällestads dopbok C:4 sid. 359 hittar jag sonen Anders som föddes den 24/9 1743, döptes 29/9. Föräldrar: Anders Nilsson och Elsa (Elisabeth) Nilsdotter i Båthstorp.

Jag har kollat igenom 4 av 5 barn som Maria är mor till. Där anges Håkan Olofsson som far till alla 4. Jag letar fortfarande efter Olof f 79, men egentligen tvivlar jag väl inte på att Håkan är far till honom med. Den Olof som är född 1787 kallar sig senare Håkansson, det borde han väl inte göra om det är Anders (f 1743) som är far till honom?

Ja, då har du ju svart på vitt hur det ligger till. Då hade jag fel i min tolkning.

Födelsenotis för Olof, f. 9/10 1779 finns i Hällestad C:4 sid 709.
Även där är Håkan Olofsson fader.

Ja nu börjar det klarna! Jag har nu suttit och bläddrat i böckerna halva eftermiddagen och har hittat rätt i vigselböckerna tror jag.
Håkan och Elisabet gifter sig i juni 1749. Hon verkar då stå som änka. En möjlig Elisabet Nilsdotter dör april 1778 (hon anges vara 66 men borde var 76 om f. 1702) och i februari 1779 gifter sig Håkan och Maria.
Jag blev verkligen förvirrad av Hfl-böckerna. Hittills har jag bara stött på tydliga anteckningar när personer dött. Mysteriet verkar i alla fall vara löst!