Spåkvinnan Finska Lotta
I en hembygdsbok om byn Ödenäs utanför Alingsås nämns en spåkvinna kallad Finska Lotta. Vid ett tillfälle spådde hon en 12-årig flicka. Flickan skulle komma att bli gift tre gånger och alla männen skulle gå en våldsam död till mötes. Den förste mannen drunknade, den andre blev i hjälslagen och den tredje hängde sig, men blev nedskuren i tid så han överlevde.
Jag gissar att Finska Lotta var verksam i nitten eller början av 1800-talet. Någon som känner till denna spåkvinna?
Låter spännande och som en perfekt start för en lavin!
Sådana här hemskheter borde väl ha stått i tidningen? Jag sökte på Ödenäs och jag fann trenne drunknade män 1896. Det står att läsa om i Östgötaposten 1896-02-28. Om man tittar i dödboken för det året i Ödenäs, Älvsborgslän, så finner jag endast Johan Alfred Andersson född 1860 30/9, död den 22/2 1896. Det skulle ha varit Johan Andersson Boman också och en 18-årig yngling, som drunknade.
Kvinnans första man skulle ju drunkna, så detta kan väl inte vara rätt årtal.

Jag vill inte verka pessimistisk eller förta lusten av att att veta mer och forska fram fler uppgifter MEN tänk på att en sådan här historia kan vara en efterkonstruktion. Parsley skriver att Finska Lotta skulle ha varit verksam i början eller i mitten av 1800-talet. Det är en lång tidsskillnad. OCH, hur många år och generationer hinner det då inte gå innan historien återberättas i en Hembygdsbok? Finns det ett namn på den 12-åriga flickan som ska ha blivit spådd? När föddes hon? När gifte hon sig?
#3 Visst kan det vara en sägen. Fast om man undersöker en hypotes utgår man väl ifrån att det är sant och söker belägg? Misslyckas man att finna dem blir kanske den nya hypotesen att det är en saga?

Visst Anders, det håller jag med om men om en Hembygsbok publicerar något som en sanning så måste det väl finnas någon form av substans i det, t ex ett årtal. Annars är det bara en sägen eller en skröna och då ska det framgå i det publicerade matrialet.
Låt oss göra en tidslinje. Låt säga att Finska Lotta var verksam som spåkvinna i Ödenäs i början på 1800-talet, vi säger 1810 för att ha något att utgå ifrån. Det betyder att den 12-åriga flickan föddes ca 1798. Om vi spinner vidare på det så kanske flickan ingick ett första gifte vid 22 års ålder. Då är vi framme vid 1820. MEN om nu Finska Lotta var verksam vid mitten av 1850-talet. Ja, då har vi en flicka som kanske var född runt 1838 och gifte sig runt 1860. Genast har vi alltså en tidslinje på minst 40 år där dödböcker ska studeras.
Jag finner hela historien oerhört intressant men när man inte ens vet vem flickan var, när hon föddes eller när det skedde…..!

Jag har inte ens tillgång till hembygdsboken, eftersom jag läste den hemma hos mina föräldrar som i sin tur lånat den på biblioteket.
Det verkar som om kvinnan som skrivit hembygdsboken bara skrivit av vad folk sagt till henne, utan att göra så många egna efterforskningar, eller ansträngningar att förklara saker och ting.
Om jag minns boken rätt så fanns det ett syskonpar som ansågs vara något av original i Ödenäs. Dessa bör ha varit födda på 1890-talet och barnbarn till den spådda kvinnan. Därav mina dateringar.
Den förste mannen drunknade i sjön Färgen, på väg hem från Alingsås. Den andre blev i hjälslagen med ett besman och den tredje skars som sagt ner. Jag trodde att besman togs ur bruk vid sekelskifte 1800, men när jag kollade så visade det sig att det var träbesman som förbjöds, eftersom dessa var lätta att manipulera. Järnbesman var tillåtna.
En skröna utan dess like kanske, men som sagt. Det är mest spåkvinnan jag är intresserad av. Kan hon varit verksam på andra platser än Ödenäs? Kan flickan t ex ha träffat henne i samband med någon marknad el dyl? Finns det något skrivet om spåkvinnor på 1800-talet?
Är det normalt att tre män om året drunkar i en socken?

Har du kollat med Folkminnesarkivet? Jag ringde till dem och frågade om en "släkting" till mig som levde på mitten av 1800-talet om som skulle ha varit en "trollgubbe". Några veckor senare fick jag en nedtecknad intervju som gjorts år 1939 där ett torparpar frågats ut om folksagor/historier som de hört och där fanns ett par historier om "min" trollgubbe. Förbaskat intressant!