Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: byggnader
Läst 3485 ggr
AndersE
0

Ängelholmsskola - nu och då

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tidigare ikväll var jag på "Vårsoaré" som samtidigt var invigning av musikskolans årliga festivalvecka. Min dotter (9 år) spelade fiol som ett av många nummer och det hela gick av stapeln i det som kallas "Birgit Nilsson-salen" i Parkskolan i Ängelholm.

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en kort tid sedan fick jag tillgång till brev och bilder från en släkting. En av bilderna föreställer skolbarn i Ängelholms samrealskolas samlingssal. Ett av barnen är min farfars lillasyster och året bör vara ca 1918.

AndersE
0

Det är en ganska fantastisk sal, minst 8 meter i takhöjd. En fantastisk ljuskrona i smide hänger i taket och utanför de vackra stora fönstren ligger stadsparken.

Det är lite kul att se dottern spela fiol och tänka på att min farfar suttit här när han var i samma ålder…

Ronny-K
0

Hej Anders, förstår att du hade en fin musikkväll i Parkskolan med lite av historiens vingslag som extra ackompanjemang.

Har ett minne av en händelse på den skolan som kunde slutat illa.

Det var läsåret 69-70 jag gick i 7:e klass på Rönneskolan.

Slöjd och ibland också gymnastik var förlagda till Parkskolan på andra sidan Östergatan.

Sjöjdsalen var en källarlokal i skolans södra gavel.

Den här dagen höll jag på med att  förbereda några små kopparplåtar för emaljering.

När jag var klar att börja emaljeringen gick jag till slöjdläraren för att få tillstånd att tända gasolbrännaren.

Läraren, som var en vikarie, frågade om jag använt den förut, vilket jag hade och han gav sitt tillstånd.

Den här vikarien var en gammal möbelsnickare och saknade ett antal fingrar på varje hand.

Då jag vred om huvudkranen för gasen lossnade både handtag och ventilspindel och gasen strömmade fritt ut i lokalen!

I panik försökte jag trycka in spindeln igen vilket naturligtvis misslyckades, likaså misslyckades vikarien att med sina alltför få fingrar göra något åt saken.

Han beordrade avstängning av alla maskiner och utrymmning. I väntan på brandkåren lyckades vikarien lokalisera gasoltuberna i ett skåp på skolans utsida och stänga gastillförseln.

Brankåren fick vädra ut lokalerna ordentlig innan de tillät någon att återvända in….

Felaktig ventil förklarade de, och jag slapp plump i protokollet.

AndersE
0

#4 Spännande värre!   ;-)

Jag gick också på Central- och Rönneskolorna. Hade ingen slöjd där, men väl gymnastik. Och så utsläppet vid studenten förstås!

lizzkulla1
0

olika skolor i ängelholm

barnen från villan gick i rebbelberga , istan, höja vid kyrkan där och skörpinge stor-lillskola i den lilla skolan vid eklunda gick jag i tvåan

sådana underbara saker som du anders varit med om tillsammans med din dotter fanns ju inte när jag gick i skolan

så där har det ju blivit bättre

Cheyenne
0

AndersE, jag har tittat och tittat på fotot från 1918 och pojken närmast kameran på höger sida och närmast mittgången är troligen min farfar. Jag har aldrig sett något foto på min farfar som barn men denna pojke är en absolut kopia av min pappa.

Ringde pappa igår och frågade vilken skola farfar gick i när han var barn i Ängelholm och han minns inte vilken folkskola han gick i, bara att han sedan kom in på något högre läroverk.

AndersE
0

#6 Den här bilden är från samrealskolan. Folkskolan var en annan skola, några hundra meter bort.

Jga är okunnig vad gäller skolsystem i olika tider, men jag tror att man gick fem år i folkskolan om man sedan gick vidare till realskola. I så fall kan denna bild vara från första året i realskolan, dvs 12-åringar.

chrissan
0

Man kunde gå 4 år eller 6 år i folkskolan, åtminstone på min tid.

AndersE
0

#8 Jag pratade nyss med pappa (f -33) och hans minne var att om man bara gick folkskola gick man 6 eller 7 år, om man skulle gå vidare gick man 5 år. Men han var osäker.

Känner någon till en bra bok eller hemsida som beskriver skolsystemet genom tiderna?

Cheyenne
0

Har pratat med pappa igen och nu var han helt säker på att farfar hade börjat tidigt i realskolan.

Om det är ok med dig AndersE så är jag tacksam om jag får skriva ut bilden och visa för pappa. Pappa säger att han skulle känna igen honom på studs om det är han.

Cheyenne
0

Jag kan inte sluta titta på fotot. Det "är" min pappa som sitter där. ;) Här kan vi i så fall tala om karbonpapper vid tillkomsten av min far ;)

Ska bli spännande att se vad pappa säger. Är det hans pappa eller inte……!!?

AndersE
0

Cheyenne, vill du ha bilden i bättre upplöning?

Cheyenne
0

Tack, jättegärna!

Glad

Solveig
0

http://www.undervisningshistoria.se/ ger ut böcker om skolhistoria, jag har en hel del av skrifterna. Jag ska titta efter vad jag hittar en annan dag. Just nu har jag inte många minuter över. När jag började realskolan var det efter sexan, men jag vet att i större städer var det efter fyran.

svenake
0

Min farfar tog realen i den skolsalen (BirgitNilssonSalen) som privatist, tror det var 1916.

evakristina
0

#13 Cheyenne! Hur gick det, var det din farfar på bilden?

Cheyenne
0

#16  Jodå, visade min pappa fotot och han sa direkt " - Javisst är det farfar"

evakristina
0

Så härligt att hitta de sina på andras bilder när man minst anar!

Cheyenne
0

Helt otroligt! Och jag som inte ens visste hur min farfar såg ut som barn pga avsaknad av fotografier. Det var enkom för att det precis ser ut som om det vore min pappa som sitter på fotot. Tur att min pappa är så lik sin far.