Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 6103 ggr
Cheyenne
0

Dopfaddrar Elsa H Jansson 1904

Jag undrar om någon skulle kunna göra mig ett jättetjänst? Jag noterade att det nu hos SVAR finns födelseböcker avseende Vänersborgs fs (Älvsborgs län) fram t om 1905. Min farmor Elsa Honorine Jansson föddes i Vänersborg den 5/5 1904 och jag har sen tidigare bara funnit hennes födelse i SCB-utdragen där inga dopvittnen/faddrar framgår.

Jag undrar därmed om dessa omnämns i födda, Vänersborg, CI:11?

Föräldrarna var Nils Jansson och Honorine Elliot.

chrissan
0

Godsägare John Söderlind

Fröken Signe Charlotta Söderlind

Handlande H Hegardt

Johnny Lindholm

Cheyenne
0

Tack snälla chrissan! Vad glad jag blev!

När min farmor föddes anges hemvisten till Spaaks hus. Vad detta Spaaks hus var eller låg har jag aldrig lyckats få reda på. Redan 1 år och 7 månader senare föds min farmors bror Karl Axel Harald ( född 1905-12-28) Då anges föräldrarna Nils Jansson och Honorine Elliot vara bosatta på No 252. Jag vet inte om detta är detsamma som Spaaks hus.

Cheyenne
0

Bara för det så hittade jag plötsligt information om ett "Spaaks hus" i Vänersborg.

Spaaks hus

Alsterolle
1

Spaaks hus (sökte Google "Spaak Vänersborg")

Jag skall leta fram en bild från "Fisktorget". Jag skall se om jag hittar något mer.

Olle född och uppvuxen i Vänersborg

Cheyenne
0

Tack Olle, samma länk som jag fann. Jag har genom åren både googlat på "Spaak hus" utan att finna något samt även frågat på AF utan att få ett svar så sidan måste vara ganska ny.

Cheyenne
0

Vad kul det är att bege sig in på "okänt vatten". Min kunskap om Vänersborg är minimal  men via Släktdatas register ter det sig som om No 252 låg/ligger i Kv. Liljan.

Alsterolle
0

Här lite bilder - Hamntorget är framför Residenset - kort  vbg_drottninggatan_1910

Cheyenne
0

Olle! Tack, tack, tack! Min far kommer verkligen uppskatta dessa foton.

Var det alltså ett äldre "Residenspalats" som renoverats om till mindre lägenheter?

Alsterolle
0

Letat vidare och hittade följande : "Spaakska" bytte namn till Strömmerska - Bild1 Bild2.

Huset - med viss Birger Sjöbergsk anknytning - finns längst bort på bilden vbg_hamn2_1910

Cheyenne
0

#9 *Gaaaaahhh* Rev de det där vackra huset och smällde upp det där fula spektaklet som blev hemvist för länsstyrelse och tingsrätt. Jag smäller av!!!

Alsterolle
0

Jag visste väl att jag fotat huset - här.

Och huset har inget med Residenset att göra - vad jag vet.

Och en hel serie med nyare Vänersborgsbilder finns här

Cheyenne
0

Okej, men det är alltså det Strömmerska huset" i inlägg #9 som är detsamma som "Spaaks hus"??

Alsterolle
0

Ja vad jag kan förstå köpte Strömmer huset.

Ur texten under oljemålningen: "Plats: Sverige, Vg, Vänersborg, Spaakska (Strömmerska) huset"

I Håkan Linds bok finns ett tiotal bilder av huset från olika tider och håll. Ett t.o.m. innan huset är helt färdigbyggt.

Håller med du - rivandet förstör mycket i gamla städer. Som tur är finns en del kvar i Vänersborg även om en del jag minns (Läroverket, Badhuset m fl) är borta. Tur att åtminstone bilder finns kvar.

Cheyenne
1

Tack Alsterolle, då är jag med! Glad

Cheyenne
0

Jag vill verkligen tacka chrissan och Alsterolle för uppgifterna kring min farmors faddrar samt om huset där hennes föräldrar bodde i då hon föddes. Informationen är vidarebefodrad till min pappa som blev lika glad han.

sonjsbo
0

Tack Olle för trevliga bilder från Vänersborg. Staden där du startade ditt liv och där jag kommer att sluta mina dagar. Nu skall jag ta kontakt med min gamle slöjdkompis och allvetare beträffande stadens bebyggelse, fd. kommunalnämndens ordf. och mycket mer, S. Gunnar Pettersson, så skall vi se om vi inte skulle kunna finna var No 252 låg.

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 - trevligt att kunna dela med sig. Min far var folkskollärare i Vänersborgs kommun i princip hela sitt yrkesverksamma liv. Först i Ramnered och efter flytt in till Vänersborg i Södra skolan och senare Torpaskolan. Jag tog realexamen i Vänersborg och tar "omvägen" då och då över Dalbobron-Vargön på väg till svägerskan i Lindome.

Jag får ta och gå igenom mina gamla negativalbum och se om något är värt att scanna in för publicering.

Hittade ett tämlingen ovanligt flygfoto med fisktorget och Strömmerska huset. Bra att orientera efter!

AndersE
0

#17 Vilket fint vykort! Jag älskar flygvyer.

Alsterolle
0

#17 Ja - vilka möjligheter att få överblick över en ort och jämföra äldre/nyare utseende. I hembygdsföreningen hade vi 2007 en hel almanacka med flygbilder från Nyeds socken.

leja
0

Kul med bilder från Vänersborg. Jag gick i gymnasiet där och var förbi på besök bara häromdagen. S Gunnar var en väkänd figur på den tiden. Min moster och morbror sa att han håller fantastiska guidningar om Vännersborg nuför tiden.(De hade gått en i förra veckan).

Vad ska man ha som signatur tro?

sonjsbo
0

Har nu haft kontakt med S Gunnar. Bakgrunden till rivning av Spaaks hus bl.a. Det var länsstyrelsen som drev igenom rivning och nybygge med hot om att annars flytta verksamheten till Borås. Självaste landshövdingen kallade upp S Gunnar och meddelade vad han hade att rätta sig efter. Trots att det i stadsplanen fanns reserverad tomtmark till länsstyrelsen lite längre upp i staden. Där ligger i dag ett modern "ålderdomshem".

Så till hus No 252. Han kunde inte svara på vilket hus som avses utan hänvisar till en duktig arkivarie i kommunen. Pga. semester (för arkivarien) får jag återkomma lite senare.

#13 "Badhuset" revs 1981 för att ge plats för ett stort fint polishus. Det blev inget nytt polishus där och tomten är fortfarande obebyggd och numera en skamfläck för staden.

sonjsbo
0

Semestrarna är slut och de anställda på kommunkontoret är tillbaka igen.

#2. Hus No 252 var inte "Spaakska - Fris´ska - Strömmerska huset". No 252 låg/ligger i korsningen Södergatan - Kyrkogatan. Fick från Byggnadsförvaltningen en "Karta öfver Döfstumskolans tomter i Wenersborgs Stad Qvarteret Liljan Upprättad år 1885 af C, O, Osterman". Dessutom två kopior ur Vänersborgs Historia om Strömmerska huset.

Kopiorna är i A3 och jag skickar dem gärna om du är intresserad.

Cheyenne
0

Oj vad är snällt. Inte hade du behövt göra dig allt detta besvär. Nu blir jag allt lite rörd. Är kopiorna i pappersform? Jag vet inte om jag kan be dig om den tjänsten…..!?

sonjsbo
0

Jo då - papperskopior. Passar samtidigt att bipacka två gamla Vecko-Journalen från 1919. Du kanske kan hitta något trevligt i dem. Kommer så småningom.

Cheyenne
0

En stor sensommarbukett till dig. Hjärtligt tack!! *kramar i massor* Glad

Cheyenne
0

AD Online har Församlingsböcker för Vänersborg som täcker perioden 1901-1914 fördelat på 8 (!!) volymer. Tänkte försöka finna dels det Spaakska (senare Strömmerska) huset vid Fisketorget samt No 252, kv. Liljan, korsningen Södergatan - Kyrkogatan, men med 8 volymer…! Någon Vänersborgskännare som lite kort kan förklara hur församlingsböckerna är uppdelade? Jag har inte kunnat finna något register.

Cheyenne
0

Jag tror jag är nära! Det är bara att börja bläddra (varje volym innehåller mer än 450 sidor). Har funnit Kyrkogatan, då borde Södergatan finnas i samma volym.

Cheyenne
0

Bry er inte om mina korkade frågor. Tittade närmre på volymerna och varje volym är märkt med Qv. Liljan, Qv. Rosen osv fast jag förstår inte riktigt hur det kan gå åt en hel volym på 450 sidor för ett kvarter!?

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fann min farmor Elsa Honorine Jansson, född 1904, med sina föräldrar och syskon under Qv. Liljan, No 252, 3:e Roten, Kyrkogatan 12 (Vänersborg, AIIa:4, sid 121).

I kolumnen för utflyttade anges familjen flytta år 1908 till 108! Är 108 en sidhänvisning eller ett nummer i något kvarter?

Cheyenne
0

Jag är riktigt trött idag. 108 var sid 108 i samma volym och No 246, 2:dra Roten och Södergatan 8. Dit flyttade de 1908  och 1911 flyttar de till sid 350 i samma volym vilket var något som anges som Petrés hus. 1913 flyttar de till Stockholms län och Botkyrka.

Gnidde
0

Vilket sött namn hon hade Honorine Louise Aurore och gammal blev hon.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tack Gnidde! Ja, Honorines föräldrar, dvs min farmors morföräldrar Axel Elliot med hustru, måste ha varit väldigt inspirerade av franska namn när två av deras döttrar föddes (de fick fyra döttrar och en son). Dels min farmors mamma Honorina Louise Aurore samt en dotter som fick namnen Euphrosyne Henrietta Ottonie *puh*