Vad utspelade sig i det här huset?

Är det någon form av klockstapel i bakgrunden? Frikyrka kanske? Församlingshem?

Rör vi oss i Värmland?
Tror det är en vällingklocka och bostadshuset till en bondgård.

Värmland är det, men det är också det enda som är rätt.
Det rör sej om en annan sorts byggnad.
Det är ju någon form av klocka i bakgrunden, typ vällingklocka, som #2 nämnde.
Det ser inte ut som barn, som befinner sig utanför, så skola är det nog inte.
Nej, jag gissar på ett värdshus.

Inte värdshus…

Samlingslokal. Skola eller frikyrka. För tidigt för Folkets hus …

Tingshus??
Vad ska man ha som signatur tro?
#7 Tingshus var bra förslag.

#9 Men berätta historien svenne….!! 
Kan fotot vara från 1870-talet och prästen född ca 1810?

När fotot är från exakt vet jag inte, det lånade jag från nätet någonstans, men det jag efterlyser hände som jag sa i #0 på 1860-talet.
Prästen född ca 1810? Nja, han är något äldre…
Jag tror alldeles säkert att Ni har hört talas om detta.
#10 Cheyenne, ha tålamod….

Tror arsenik var inblandat 

A.L.

Långelanda tingshus. Kyrkoherden Lindbäck mördade fattiga så att de inte skulle ligga socknen till last. Hade arsenik i nattvardsvinet

#13-14 Visst, men vad hände i huset och vad låg till grund för det?

Javisst!
Kyrkoherden Anders Lindbäck i Silbodal blandade arsenik i nattvardsvinet han hade med sej vid sockenbuden. Offren var gamla som Lindbäck ansåg ligga socknen till last.
Enligt honom själv var det "barmhärtighetsmord" men vid rättegången som hölls i Långelanda tingshus framgick det att han gjorde det för att spara pengar åt socknen.
Här finns lite info om Kyrkoherde Lindbäck och hans gärning.
Den siste han förgiftade var en handlande, Anders Lysén, och Lindbäck angav i dödboken dödsorsaken som slag, men senare har man ändrat dödsorsaken till "förgiftad av kyrkoherde Lindbäck, se bif. bild.
En ruggig historia, alltså.

Vilken läskig typ!

Inte var det väl en renhårig Guds tjänare, precis.
Usch, vilken präst, för dem är väl livet viktigast, åtminstone då det gällde andra. Jag tänker på förtvivlade kvinnor, som inte fann någon annan utväg än att döda sitt nyfödda barn. Undra om han var positiv till deras gärningar också?
Nej men Svenne, född 1803 och jag gissade kring 1810. Jag tycker jag prickade in mannens födelseår riktigt bra jag.

#Ja, visst gjorde Du det, ambi.
Är det någon som kan datera bilder med utgångspunkt från kläder och utseende så är det väl Du.

Tänk att han valde att begå självmord!? Ingen begravning i vigd jord alltså enligt hans egna tro.

I bygden gick det senare rykten om att Lindbäck skulle ha rymt från fängelset och emigrerat till Amerika i lönndom för att undkomma dödsstraffet, vilket naturligtvis var rena lögnen.

Återfinns hans dödsnotis i kyrkoboken?
Min bildhantering på SVAR fungerar inte!? 

Finns en bok skriven om händelserna:
Arsenik och nattvardsvin. En roman om Silbodalsprästen Anders Lindbäck. Författare Per Olof Ekström.

Appropå nämnda präst så lärhan tillhöra Ingevaldsläkten i Dalsland. Där har jag hört historia om att när detta togs fram så var det flera som ville "utesluta" honom ur släkten.
Medan andra ansåg att är man släkt så är man.
Jag kommer inte ihåg exakta historien just nu.
Vad ska man ha som signatur tro?

svenne, vad står det på bild 2? Begraven xxxxx kyrkogård!??
PS! Nej, fungerade igår kväll! I morse = kaputt!!

Jag har ju också haft problem med bildvisningen på Svar. Skumt.

#30 Begrafven i tysthet i Carlstads kyrkog. enl. bevis af d. 4/12 65.

#32 Vigd jord alltså! 
#31 Och nu fungerar det bara för det!! Har avinstallerat DjVu-plugin nu på morgonen och installerat på nytt. Fungerade inte! Upprepade detta flera gånger utan resultat men nu plötsligt fungerar det! 
#33 Visst var det väl så att folk, som avrättades, även de hamnade inte i vigd jord? Så om han avrättades eller begick självmord, kanske inte hade någon betydelse.

#33 Det är nog Lindbäck som spökar och inte vill att Du ska ta del av dokumenten.

#35 Vilken gubbtjyv! 
Hajade också omedelbart till på uppgiften att han begick självmord. Kanske föreställningarna om detta hade hunnit ändra sig så sent som 1865, men tidigare var det ju så att en självmördare inte "kom till himlen" medan en person som avrättades blev "förlåten". Det kunde t o m vara så att man valde att begå ett svårt brott i stället för att ta självmord, för att bli avrättad (har ingen källa, men har läst någonstans om fenomenet).
(kan inte rätt ord här eftersom jag inte är kristen själv, men ni förstår vad jag menar!)
#37 Absolution, kanske? 

En person som skulle avrättas fick sista nattvarden och blev därmed fri från alla världsliga synder. Sedan bar det av till galgbacken eller vad det nu var.
#39 exakt så!

Men varför väntade inte Lindbäck på den sista nattvarden och syndernas förlåtelse då?

En "psykopat" som får sina grandiosa fantasier om överlägsenhet sönderslagna som han fick drabbas ofta av en avgrundsdjup depression och tar sitt liv.

Han var väl knäpp som alla andra psykopater.
#41. Det framgår inte klart Wikipediaartikeln, om Lindbäck erkände sitt brott. Möjligen vidhöll han sin oskuld, eftersom han begått gärningen av barmhärtighet. I så fall fanns det ingen syndabekännelse och därmed ingen syndaförlåtelse.
1841 skrevs detta om en släkting : "Gift och hustru lever med 3 barn. Begiven på brännvin och under rusigt tillstånd oredig, och efter ruset ganska ängslig. Har förr gjort försök att avtjända sig själf livet. Fanns nu av hustrun på sin egen loge hängandes med en repsnara om halsen. - Begrofs avsides på kyrkogård uti stillhet. "