Vad får jag göra med filmen
Jag har en film nu överförd till DVD som togs av Sveriges Radio ca 1920. Filmen är från trakten där jag bor. Att visa filmen i slutna sällskap antar jag inte är något problem, men får jag göra kopior av filmen och sälja till intresserade.
Finns det någon jag skall fråga och i så fall vem?

Om det finns någon på Provensiens som är expert på upphovsrätt är det ju bra men då du avser att göra kopior samt sälja dessa så skulle åtminstonde jag ta kontakt med Sveriges Radios egna jurister för ett absolut vattentätt svar, inte förlita mig på ett forum.
Jag tror att det är rätt sätt att hantera det hela. Tack!
#1 Bra svar!
Upphovsrättsfrågor tycker jag är väldigt svåra.
Det finns bra artiklar om det, bl.a. på Wikipedia, men hur ofta jag än läser så känner jag mig sällan säker.
Tror inte att Sveriges Radio fanns förrän 1925? Och då tror jag att dom hette Radiotjänst. Kan dom verkligen ha gjort filmer redan då? Dom kan ju långt senare ha köpt in en journalfilm och satt sitt logo på (och visat i TV???)?
Jag skickade en email till SVT. Det skickades vidare till någon inom koncernen som kunde reglerna. Jag har därefter inte hört ett ord från dem.

Upphovsrättslagen (SFS 1960:729) kan läsas här: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1960%3a729
Hade jag haft en så pass gammal film, skulle jag först kontrollera om den verkligen skyddas av Upphovsrättslagen längre p g a den höga åldern. Det finns gränser för hur länge olika verk är skyddade. Om skyddet fortfarande gäller, är frågan vem som är upphovsrättshavare. Det är ju inte säkert att det är Sveriges Radio. Det kan vara fotografen eller om han/hon är avliden, kan det vara arvingarna.
Cavinka
Jag skulle skicka en påminnelse till samma adress som jag skickade den första förfrågan till. Det kan ju ha gått fel i vidareskickandet. Mail försvinner så lätt särskilt när frågorna inte är så lätta att besvara.
mvh/gurin
Ja, jag tror nog att det är dags att påminna om min fråga igen.