Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: amerikaforskning
Läst 8255 ggr
Cheyenne
0

I jakten på en emigrant....

…blir de bara fler och fler. Jag söker fortfarande min mormors farbror Carl Fredrik Reinhold Norrby från Gotland, vilken emigrerade till Amerika. Jag har kontrollerat alla släktingar som jag vet emigrerade från Gotland och hoppats att jag någon gång skulle få se i en passagerarlista att någon uppgav att de skulle till "Cousin Charles Norrby".

I denna jakt dyker det dock upp okända emigranter i släkten. Carl Norrbys far (min mormors farfar) hade en syster vid namn Anna Johanna Albertina Norrby, född 1843, Tingstäde, Gotland. Hon var därmed faster till Carl Norrby och till min mormors pappa. Hon gifte sig med en Karl Johan Gardell, född 1850 i Bro fs, Gotland.

De finner jag plötsligt av en ren slump i Amerika då maken Karl Johan Gardell avlider 1928 i Santaquin, Utah. Med ett skannat dödsbevis och allt vilket bekräftar att det rör sig om rätt person.

Plötsligt har jag hur många släktingar som helst som for till Amerika. När jag började släktforska kände jag till Carl Norrby, det var allt. Nu visar det sig att mina direkta anor, dvs t ex min farfars far, min farmors far, min mormors far osv, hade flertalet syskon som emigrerade. Tänk om tex min mormors far också hade tagit båten som sin bror! Då hade ju inte jag suttit här idag.

Cheyenne
0

Och min mm ff's systers och makes grav finns kvar också. Otroligt!

Begravda i Utah;

Gardell, Anna Johana Albertina

Birth: 9/26/1843
Death: 6/28/1919
Burial: 7/2/1919
Place of Birth: Sweden
Grave Location: Santaquin City Cemetery

guan
0

Lyckost! Jag bara letar och letar och kommer ingen vart. Fast intressanta på-sidan-om-personer hittar man ju, det är sant. Vilkas liv man förirrar sig in i…

Cheyenne
0

Tack, men de har gått jättetrögt med vissa av mina emigranter så jag är jätteglad när jag finner någonting.

Är det förresten någon som kan tyda Anna Johanna Albertina's dödsorsak? Någon form av feber tror jag (fever)

Dödsattest 1919

chrissan
0

Hon dog tydligen av överhettning, värmeslag. Hade 112 grader Fahrenheit (44,5 C), orskanen var för hög temperatur i ett stängt rum (tror jag det står). Som att bli intämgd i en bastu alltså.

Cheyenne
0

Tack chrissan men fy vad hemskt!!

Cheyenne
0

Men nu klarnar saker plötsligt! NU förstår jag varför det blev Utah de emigrerade till. Anna Johanna Albertina Norrby och maken Karl Johan Gardell var mormoner.

Fann detta på webben där det t o m finns en länk till Anna Norrbys föräldrar, dvs, även då min mormors farfars föräldrar.

Carl Johan Gardell [Parents] was born on 10 Aug 1850 in Gottland, Sweden. He died on 20 Oct 1928 in Santaquin, Utah, Utah. He was buried in Santaquin, Utah, Utah. He was endowed on 9 Sep 1920. He married Anna Johanna Albertina Norby. They were sealed on 9 Sep 1920 in the Salt Lake temple.

Anna Johanna Albertina Norby [Parents] was born on 26 Sep 1843 in Visby, Gottlnd, Sweden. She died on 28 Jun 1919 in Santaquin, Utah, Utah. She was sealed to her parents on 30 Oct 1952 in the Manti Utah temple. She was baptized in 1894. She was endowed on 17 Mar 1920. She married Carl Johan Gardell. They were sealed on 9 Sep 1920 in the Salt Lake temple.

They had the following children:

John Albert Nelson Gardell
Axel Gardell was born in 1879 in Visby, Gottland, Sweden. He died in 1888. He was sealed to his parents on 1 Mar 1968 in the Manti Utah temple. He was baptized on 28 May 1966. He was endowed on 19 Oct 1966 in the Manti Utah temple.
Callie Ellen Johanna Gottberg (Gardell)

Cheyenne
0

Jag får inte ihop det riktigt!

Anna Johanna Albertina Norrbys son, Johan Albert Nelson Gardell föddes enligt dödsattesten den 14 juli 1864 i Visby, Gotland.

Modern Anna Norrby var då 19 år vilket kan stämma. MEN hennes make, ovan nämnda Karl Johan Gardell föddes 1850! Han kan väl inte ha varit far till Annas son, i juli 1864 var han inte ens fyllda 14 år!

Cheyenne
0

Näää, det står nog 17 juli 1867 Skäms

Han var ju 80 år och 11 månader och 19 dagar gammal när han avled den 3 juni 1948.

Phryxe
0

Apropos Utah kanske du finner något här - Utah Digital Newspapers.

Cheyenne
0

#9 Tack, men jag har tipsat om sidan här! Flört

Phryxe
0

Oops

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funnit Carl Johan Gardells ankomst till New York år 1895 med hustrun Anna Johanna Albertina Norrby samt med - vad jag tror egentligen var deras fosterdotter - dvs Callie (Kally) Ellen Johanna Gottberg (Gardell).

Tyvärr har man på Ellis Islands hemsida länkat till fel manifest men jag vet ju nu att de skulle till Utah och Santaquin City i Utah County.

Men det slog mig när jag tittade på en karta; visst åkte man väl med tåg från New York till Utah? Och hur lång tid tog i så fall en sådan resa? Någon som vet?

Utah i rött;

Cheyenne
0

New York i delstaten New York som en jämförelse. En nätt liten resa! Förvånad

chrissan
0

Inga tåg hela vägen fanns väl då? Det var väl tåg en bit och sedan häst o vagn?

Fast där hade jag fel, titta på detta:

Robert Stevenson

Cheyenne
0

Oj, vilken bra bok även om man bara får ta del av en liten del. Vilken resa de fick göra!

chrissan
0

Min släkting bodde i Ogden, Utah, där järnvägarna möttes. Intressant läsning

Cheyenne
0

Nääää (igen) Tittar man på John Albert Nelson Gardells dödsattest så framgår det att modern är Anna J Alb. Norrby MEN fadern ska ha varit en Albert Nelson Gardell, INTE Anna Norrbys make Karl Johan Gardell.

John Albert Nelson Gardell bor dock med sin styvfar (?) i Utah enligt census 1920. Karl Johan Gardell uppges där vara änkeman då Anna ju gick bort 1919.

Någon som kan kika i födelselängden för Stenkumla fs, Gotlands län och den 17 juli 1867. Var Anna Norrby tidigare gift med en Albert Gardell??

Dödsattesten (igen)

chrissan
0

Johan Albert föddes oäkta 17 juli 1867 i Stenkumla, modern bosatt i Visby.

chrissan
0

Intressant (och fin) dödsorsak: Simply life passing from old age and weakness

chrissan
0

Hittar ingen Albert Gardell som passar i Olle Överbys databas i alla fall. Han kan ha hittat på faderns namn, det var inte ovanligt.

Cheyenne
0

Tack för hjälpen chrissan.

Så sent som 1920 står John som ogift och boendes med Karl Johan Gardell. Då är John drygt 52-53 år. Men han är änkling när han avlider 1948 så han gifte sig sent i livet. Det är ju troligen hans hustru som lämnat uppgifterna, hon har ju skrivit under dödsattesten och frågan är om hon hade rätt vad gäller Johns fars namn?

Gnidde
0

Står noterat i födelseboken Olof Angelin Fins en i hfl:en född 1841 i Westerheide men han är gift med Sofia Charlotta från Odensvi dom gifte sig 1866. Konstigt att han står i födelseboken.. Skrikandes

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

#22 Gnidde, kan du utveckla din fråga lite…!? Glad

Gnidde
0

Då ställer jag mig frågan är han far till barnet Obestämd eller är han på något vis släkt med modern och därför antecnad i bokenObestämd eller av vilken anledning har han blivit antecknad står inget mer i fb ej heller i hfl:en så jag tycker det är konstigt. det fins även en Norrby f 1805 i hfl:en

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Här är födelseboken.

Hälsningar Gnidde.

chrissan
0

Aha, han gjorde dottern i huset med barn? Det stod inget i originalet så det har skrivits till i SCB-utdraget. Det verkar ju som det är fadern som står under moderns namn med mindre stil, det stämmer med de andra från födelseboken.

Cheyenne
0

AHA! Tack Gnidde, jag förstod inte vad du menade. Ja, Johan Norrby och Elisabeth Pihlström var min mormors farfars föräldrar, dvs då även mor och far till Anna Johanna Albertina Norrby. Så Angelin gjorde kanske dottern i huet med barn som chrissan påpekar.

FAST, det verkar konstigt med dottern Hilma Charlotta som står med i hfl med födelsedatum den 26 juli 1867, också född i Stenkumla fs. Kolla bilden från SCB (hon står efter John Albert född den 17 juli 1867) Hennes mor anges vara Sofia Olsdotter (som i hfl) men hon har en annan far i SBC-utdraget. Misstänker att det har blivit fel i avskriften.

Gnidde
0

Westfelt ::::: är vad jag kan tyda ut som står under Sofia Olsdotters namn kanskae trolig far till GOSSEN! Herrarn skall kanske byta platsSkrikandes Slarv av prästen Skrattande Vem vet. Inte jag i alla fall.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Ja, annars var det ju *harkel* raskt marscherat av Angelin att göra två kvinnor i Stenkumla gravida ungefär samtidigt och vilka födde varsit barn i samma fs med bara 9 dagar efter varandra. Fast det har säkert hänt ett antal gånger i världshistorien. Skrattande

Gnidde
0

Vet du var modern befann sig 9 månader tidigare. var hon i Wisby eller någon närliggande gård eller socken eller hemma??Tyst

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tyvärr inte! Jag har i första hand koncentrerat mig på mina direkta anor och har inte tidigare forskat så mycket deras syskon, dvs följt deras syskon framåt i tiden.