Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 4647 ggr
evakristina
0

Gustaf Adolf Svärd

Hej!

Letar febrilt efter fakta kring en Gustaf Adolf Svärd f. 1879-06-20 i Gråmanstorp församling. Han flyttade runt en del (tappar bort honom i slutet av 1890-talen i Raus) och träffade så småningom en Emilia Betty Svensson f. 1876-02-17. De gifte sig troligen 1905-01-28. 

Kan någon hjälp mig att hitta var de gifte sig samt hustruns födelseförsamling.

Tacksam för hjälp

Alsterolle
0

Sökning i Sveriges Befolkning 1900 gav följande:

Post 777533

Betty Emilia

f. 1876 i Västra Nöbbelöv (Malmöhus län, Skåne)

d.

Flicka, barn i familjen
N:o 11 Nöbbelöf

Västra Nöbbelöv (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Västra Nöbbelöv Malmöhus län

Hela familjen:

Olsson, Ola 1850 Far
Mårtensson, Bengta 1851 Mor
(Barn), Olof 1873 Barn
(Barn), Betty Emilia 1876 Barn
(Barn), Magnus Bernhard 1876 Barn
(Barn), Karin 1880 Barn
(Barn), Tage 1880 Barn
(Barn), Ingar Annette 1882 Barn

Hittade ingen vigsel i Västra Nöbbelöv eller i Brekille, Össjö där Gustaf Adolf och hans familj befinner sig 1900…

Cheyenne
0

Jag tror mer på Källna fs. I Källna fs föds 1876 en Emelie Betty med en far Sven.

I dödboken;

18760217-354

Svärd f. Svensson, Emelie Betty

Pilagården 1:39

Död 22/4 1950.

Kyrkobokförd i Östra Ljungby (Kristianstads län, Skåne).

Född 17/2 1876 (ingen uppgift om födelseort)

Änka (1934).
--------------

Säger tyvärr inget om födelseförs. men ovanstående Emelie Betty har fått sin sista viloplats i Östra Ljungby. I samma grav vilar en Inga Vallborg Svärd född 1914, avliden år 2000. En kontroll mot dödboken visar att denna Inga Valborg Svärd föddes 1914 i Källna fs.

Alsterolle
0

Bra att få rättelse - visar att första träffen inte alltid ger rätt person.

Skall leta om ngn vigsel i Källna …

evakristina
0

Ja, tror att du har rätt Cheyenne. Hittade henne i dödboken jag med men går kanske bet på födelseort. Har bestämt för mig att jag redan kollat Källna…. Hittade du hennes födelsereg. i Källna?

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

B I N G O!

Se bifogad skärmdump (SVAR A0030676_00678)

Cheyenne
0

År 1900 står denna Emelie Betty som bara Emelie tillsammans med sin mor Bengta Pålsson, sin bror Olander samt en u.ä född dotter Bertha, född i Källna 1896. Fadern Sven Erntsson, född 1840 står på samma adress i Källna fs men av någon konstig anledning under eget hushåll i folkräkningen.

Nej evakristina, jag har inte tillgång till Källnas födelsebok så jag har inte kontrollerat om min föreslagna Emelie Betty (från dödboken och folkräkningarna) föddes den 17/2 1876 i Källna.

Cheyenne
0

Bingo, bingo! Emelie Betty finns under Bolestad N:o 3 i Källna både 1890 och 1900.

Nu vet vi också att hon hade en dotter Bertha född 1896.

Alsterolle
0

Hittade henne i SCB hos Genline ( GID100011.36.3700, [Kristianstad] _scb Kristianstad, .555, Födde, 1876 - 1876, 0-0, Bild 37 av 437).

Och hon är född i "Kellna" 17/2!

Ello
0

Oj ,här händer verkligen saker under dagtid! Förvånad

Nämnda Emilie Betty är kusin till min morfar och jag kan bara bekräfta riktigheten i Alsterolles o Cheynnes uppgifter. Bra jobbat!

Gustaf Adolf o Emilie fick med tiden 9 barn, uppgifter om dessa har jag nyligen fått utav barnbarn till Gustaf o Emilie. Vi är några stycken som forskar på Emilies sida. Och nu kommer evakristina och frågar om Gustav o Emilie!! Oj,oj.oj detta är skoj

Evakristina! På vilket sätt har du anknytning till dessa? Är vi på samma gren? Skulle  vara intressant att veta!

evakristina
0

Å vad roligt! Det är alltid lika spännande när man hittar någon med direkt anknytning till de man söker kring.

Tyvärr måste jag erkänna att det inte är min egen släkt jag forskar kring. Gör detta som en födelsedagpresent till en god vän som fyller 45 i dagarna. Gustav och Emilie är hans anor på hans mors sida närmare bestämt hans morfars mor och morfars far.

Är sedan många år väl känd med familjen, min gode väns mor måste ju förresten vara ett utav barnbarnen till Gustaf och Emilie.

Blir givetvis nyfiken jag med på vem du är Ello. Hör gärna av dig igen… Glad

Ello
0

evakristina, jag har skickat dej ett personligt  meddelande!

Ello

ingrid-glj
0

Hej Evakristina!

Är du släkt med Gustav Adolf Svärd? Han var min morfar och Betty Emelia min mormor. De fick tillsammans åtta barn. G.A. Svärd dog den 30 oktober 1934.

Om du är intresserad av deras släktträd, kan du se delar av den på adressen

www.u3s.nu gå på sidan vidare till Våra släkttavlor och klicka på Ingridjs antavla.

Om du har mer att fråga om G. A. Svärd och hans fru, svarar jag gärna.

Hälsningar

Ingrid-glj

evakristina
0

Hej Ingrid!

Skickat meddelande till dig….

ingrid-glj
0

Hej Evakristina!

Jag har skickat meddelande till dig med fler uppgifter

Ingrid