Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläkter
Läst 1745 ggr
Pedran2
0

Latin är svårt?

Skulle någon kunna hjälpa mig med latinska rubriker och uttryck? Det gäller programmet AD online under Uppsala Län, Enköping Sankt Ilian - A:1 bild 122/sidan 198 åren är 1743-1755.

Över hudud taget på 1700-tals sidorna  är det svårt. Det har med Luthers chate… Det enda jag kan se i rubrikerna är födda o det har jag nog gissat mig till.

Kanske jag skulleha scannat bilden men jag tror det blir bättre om någon kan drista sig till att gå in o titta.

Jag hoppaHälsn Elsy "pedran2"

svenne
0

Det är svårt, det är lättare att se när rubrikerna med kunskapskategorierna är förtryckta i böckerna.

torsbo
0

Så här tror jag att det är (bilden går att rotera, då blir det läatare att läsa):

Från vänster:

Födder, år, dag

Förpassad till församl., år, dag

Kan innan; ABC, Catheches, Spörsmål

Kan Rent utom bok:

Bönerna: Mensales, Mat et Wesp. Confessiones, Cath. Simpl, Cat. Praeces

[bönerna är nog tidegärdsbönerna, syndabekännelsen och Lilla och Stora katekesen, men bara en gissning!!]

Lutheri Förklaring: D, S(?), O, B, S.C [känner ingen uttydning av detta]

Spörsmål: D, S(?), O, B,  S.C., T.Ol.  [känner ingen uttydning av detta]

[Sedan egen kolumn] B. G. Poen.(??)

Gift, år dag

Förpassad ifrån församl.

Döder, år, dag

Hoppas detta är en lite hjälp!

(Det mesta har ju med kristendomskunskaperna att göra)

Pedran2
0

#2 Men snälla Torsbo, jag tackar så mycket. Jag tror inte mina ögon,. Men som Du skriver, det har ju med kristendomskunskap att göra och vad detta anbelangar är jag novis.

I min släktforskargrupp har jag en kvinna som är bra på latin och hon har en man som varit lärare i detsamma. Det ska nu bli väldigt spännande att på måndag få visa detta för henne ( vem vet hon kanske också har lösningen)

Men ändock är jag väldigt tacksam.

Kram Pedran