Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: böckerlästips
Läst 4908 ggr
Cheyenne
1

Digitaliserade Finska dagstidningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samma/lika som det tidigare alldeles ypperliga länktipset avseende digitaliserade svenska dagstidningar men här är det finska tidningar istället. (Länk Finska dagstidningar) Välj "All Newspapers" eller valfri tidning i rullistan.

Låt inte det faktum att det är finska tidningar avskräcka er dock. Det finns många som är skrivna på svenska och med notiser om Sverige och Svenskar. Testade att söka på mina anors namn och fann direkt flera anor och övrig släkt, bla min farmors mormors kusin Carl Axel Raab som jag tidigare nämnt här på forumet. Han som var släktens svarta får och lyckades ödelägga halva Strömstad med "hjälp av" fyrverkerier vilka satte eld på staden. Han hade även andra konstigheter för sig. Från Tammerfors Nyheter 1901 då han avled:

AndersE
0

#0 Kul gubbe!

AndersE
0

Det finns t.o.m. notiser om Skåne! I Starby strejkade "nattvardsungdomen" från de långa vandringarna till grannsocknens kyrka. Min farfars fars syskon kan ha varit bland dessa barn. Tydligen intressant att läsa om i Finland!

Cheyenne
0

Ja, och händelser i Ängelholm också! Från tidningen "Nya Pressen" den 14 juni 1908.

AndersE
0

#3 Ja, jag såg faktiskt också den. Händelsen beskrivs i en av Ängelholms hembygdsböcker.

Cheyenne
0

Och nu fann jag två notiser om en kvinna jag forskar på och skriver om. Har sen tidigare funnit en notis i en svensk tidning men man skrev tydligen om det i Finland också.

AndersE
0

Ja, jag hittar en hel del kul! Fast jag kanske ska sova också… God natt!

Phryxe
0

#0 Gubben verkar ha varit ett riktigt original :)

Andersdotter
0

Vilket misstag att inte genast läsa denna tråd ordentligt, med rubriken Finska Dagstidningar trodde jag inte här fanns något att hämta för mig, men jag bedrog mig …

den här annonsen är bara så superhärlig så jag kunde inte motstå att klippa ur den, en försäkring som kanske skulle vara bra idag med, med tanke på vad bröllopskalas numera kostar.

Föresten tack Cheyenne för länk Glad

Cheyenne
0

*skratt* Jag skulle vilja se undantagen i försäkringsvillkoren. Med 100% utbetalning av försäkringen lär bolaget ha gått i konken rätt snabbt. Fast det där låter mera som någon form av sparande än försäkring.