Gunnerbom släkt
hej jag letar efter min morfars farfar olof gunnerbom (nilsson) född 1838 02 01 eller 1838 01 25
hans son finns på gidnr 100017.30.8300 och heter olof fredrik 18770424.
det är sunne i värmland och Gunnerud.
har hittat att han är oäkta till en ester tror jag. hittar flera gidnr 527.130.56500
gidnr 527.130.59300
gidnr 527.130.88500
i Hälserud, men jag finner ingen födelse eller vad mans mamma heter helt och hållet. hon kan vara född1806.
finns det någon som kan hjälpa mig här? har hittat detta vackra namn med så vi ska allt byta efternamn..;)

Kan han vara född i en annexförsamling till Sunne?
Sunne:
Dessförinnan hade det alltsedan den 1/5 1821 varit moderförsamling i Sunne, Östra Emtervik, Västra Emtervik och Gräsmarks pastorat, vilket tillkommit genom delning av Fryksdalens pastorat. Ursprungligen var Sunne moderförsamling i Fryksdalens pastorat, som omfattade Sunne, Gräsmarks, Östra och Västra Emterviks, Fryksände och Lysviks församlingar. 1765 tillkom Östmarks kapellförsamling (annexförsamling 1801) genom utbrytning av Fryksände.

Tack då söker jag gräsmark för så heter det ju nu.
svårt att läsa vad han mamma hette mera än ester.
sökte på soldater gunnerbom och fick fram flera men svårt att kolla om det var mina släktingar. men roligt är det..

Enligt folkräkningen 1890 är han soldat i Gunnerud, Sunne sn. Enligt samma källa är han född i Sunne sn.
Gå bakåt från 1890 och kolla vart han kom ifrån.

Kan det vara denne Olof:
Född i Hälserud, Sunne. Sunne C:9 sid 542.
Oäkta - Faderna angavs vara Nils Olsson.
Modern Maria Jonasdotter född 1806-02-15 i Gunnerud, Sunne (S)
Vi ses !

Kan nog bekräfta Olles uppgift ovan.
Har kollat upp honom bakåt från 1877 när sonen Olof Fredrik föddes:
-------------------------------------
I Hällserud Hfl 1838 sid. 129 finns inhyses enkan Maria Jonasdotter, f. 1806-02-15 i Gunnerud, Sunne.Hennes oä son Olof Nilsson f. 1838-01-25 i Hälserud. Fadern uppges vara Nils Olsson i Önsby.
De flyttar till Önsby, sid. 410 1838. Modern gifter sej 1843 med Mattes Andersson och får en son till, Anders Mattsson, f. 1843-05-15.
Olof flyttar till Skinnaregården som dräng där han bor tills 1855. Till backetorp 1858, till Ulvsby 1859, till Ingebyfjorden 1860 där han blir soldat nr 58 och får namnet Olof Ingeby. Äktenskap 1864-12-09 och familjen flyttar till Gunnerud 1867-10-29 och får namnet Gunnerbom som rotens soldat.
Ovanligt att en och samma man var soldat under två olika rotar och hade två olika soldatnamn, dock inte samtidigt, men ändå!

Det hade min morfars farfar också! Två rotar och två namn alltså

#6 Har faktiskt aldrig stött på det tidigare. En soldat brukade inte flytta till en annan rote utan vara den ursprungliga roten trogen och tjänstgöra där till sitt avsked.
Man lär så länge man lever!

ÅÅÅÅÅ tackar så mycket..detta var till mycket hjälp. Ingeby låter som ingen by..hihi

men då undrar jag varför han slutade och bytte namn. det finns ju flera soldater som heter gunnerbom. är de då inte släkt överhuvudtaget. finner det lite rörigt.
får kolla på kursen.

Soldaten fick namnet efter roten, i det här fallet Gunnerbom efter Gunnerud. Efterträdaren fick samma namn även om de inte var släkt och det var de oftast inte.
Soldatnamn är inte släktnamn utan tjänstenamn.

ok. det visste jag inte trodde de fick detta namn och sedan var det ett efternamn som följde barnen med osv.

I ett utav mina släktled tar alla sönerna soldatnamnet som efternamn och det fortlever än i dag
#12 Jo, det har naturligtvis hänt på massor av håll att soldatnamnet förvandlats till ett släktnamn, men ursprungligen var det precis som svenne skriver.
I mitt träd finns flera soldatnamn som bara burits av soldaten och inte av någon annan i hans familj.