Grav sökes för Alva Serafia Viktoria
Någon som är sugen på en utmaning? Jag har sökt denna kvinna Alva (snarare hennes död) länge och "överallt", bett om hjälp på Rötter, men hittar henne inte. En arbetskamrats släkting är en gammal dam som är syskonbarn till denna Alva och som så gärna skulle vilja veta var moster Alva ligger begraven - och vad roligt det vore att hjälpa henne.
Kvinnan i fråga hette Alva Serafia Viktoria (kallades Alva) f. Lundström, född 7/4 1885 i Bäckebo (H). Reste till USA 1903. Gifte sig 1910 (12 sept) i South Dakota med Halvor Christianson, född ca 1885, i Norge eller av norska föräldrar i USA.
Paret får sedan, enligt ett brev till hennes föräldrar från en vän som också var i USA, sig lite land tilldelat av staten, "i en öken", enligt brevskrivaren. Enligt släkten var detta i Colorado, men det tror jag inte längre, jag tror de blev kvar i South Dakota.
1911 i oktober hördes Alva av sista gången till sin vän i Illinois, USA (brevskrivaren) och berättade då att Halvor rest till North Dakota för att försöka tjäna pengar. När brevet sedan skrivs till Alvas föräldrar i Sverige, i september 1912, tycks Alva varit död en tid.
Rykten i släkten har antytt att Halvor varit ansvarig för hennes död, men det troligaste är kanske att man ansåg det eftersom han tagit med henne till ett antagligen fattig och hårt liv som nybyggare.
Jag har koll på henne vid Census 1910, har också hittat några notiser om henne (bl a giftermålet) i amerikanska digitaliserade tidningar från tiden. Men efter giftermålet ingenting. Måste det inte finnas register över tilldelad mark? Dödsnotiser?
Hjälp mig!

Var bor Alva enligt census 1910? Dvs, i vilken county och stad i South Dakota?
Alva finns på
Aberdeen Ward 1, Brown, South Dakota

I South Dakota Cemetery Record Search finns följande kandidater vilket tyvärr inte ger någon information alls egentligen:
Alva Christensen, okänt dödsdatum, boendes i Spearfisch, Lawrence County, South Dakota.
Därefter finns det 6 personer utan vare sig namn eller dödsdatum (inte ens kön) som samtliga uppges ha varit bosatta i Aberdeen, Brown County vid sin död. De 6 personerna ligger begravda på följande kyrkogårdar/Begravningsplatser:
Angerhoffer
Riverside Cemetery
Sacred Heart
Scandinavian Lutheran
St Marys
St Johns Evangelical Lutheran
Du kan själv söka här
Jag söker mig genast till Spearfish (på något vis). Tack!

Om det inte går bra med Spearfish så har Ancestry en alternativ sökinformation.
Elva Christensen, ålder okänd, avlider den 12 februari 1912 i Perkins County. Detta enligt South Dakota Death index, Certificate number 28851