Källa i Sveriges befolkning 1890?
Enligt Sveriges befolkning 1890 ska det bo en Brita Stina Persdotter (f 1826 i Barva, D) på Gården(s) no 73 i Eskilstuna, D.
Jag satt igår och försökte hitta henne i hfl men det var lättare sagt än gjort då det inte verkar finnas några ortregister till de 6 böckerna…
Skulle någon som har cd-skivan kunna se om det finns en mer exakt källhänvisning? 

Linda-A
På de två CD-skivorna Sv.Bef. 1890 och 1900 anges aldrig någon volymbeteckning och/eller sidhänvisning till Hfl, tex AI:1, fol 137.
Den enda Brita Stina född 1826 i Barva som återfinns i folkräkningen 1890 är denna änka med namnet Olsson (avlidna makens namn?)
Olsson, Brita Stina
f. 1826 i Barva (Södermanlands län, Södermanland)
Änka, ensam i familjen
Eskilstuna
Eskilstuna (Södermanlands län, Södermanland)
Födelseort i källan: Barfva Södm.l.
--------------------------------
I folkräkningen 1900 finns hon dock med de adressuppgifter du hänvisar till
Namn: Brita Stina Olsson f. Persd:r
Hemförsamling: Eskilstuna
Hemort: Gårdens N:r 73
Kontrakt: Vester Rekarne
Län: Södermanland
Födelseår: 1826
Födelseförsamling: Barfva
Yrke: Enka

#1 Det är rätt kvinna du hittat och jag har uppenbarligen blandat ihop årtalen för när hon bor på no 73.
Det var synd att det inte fanns någon mer exakt källhänvisning. Jag har nämligen lite svårt att hitta var hon tar vägen efter makens död 1880. Det enda jag vet är att hon flyttar till Odensalagärdet. Det finns dock inga ortregister i böckerna, och alla böcker är ordnade efter efternamnet på familjeöverhuvudet…

Hej Linda!
Som du ser i de två olika folkräkningarna så har Brita Stina inget yrke. Hon är änka. Det gör att hon räknas som familjeöverhuvud och är därför sorterad efter sig själv.
Jag letade först i under 1890 och hittade henne sorterad under Olsson.
Hfl AIG:5C 1889-1893 s. 1048 GID: 79.131.73800
Tittade en längd bakåt och där hittade jag henne ännu en gång sorterad under Olsson, nu boendes med sin son Johan Erik.
Hfl AIG:4C 1884-1888 s. 945 GID: 79.124.42500

#3 Super, jättetack! Jag lär mig något nytt varje gång jag ställer en fråga på detta forum!