Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1443 ggr
zachs
0

Mer historia!

Såg ett trevligt och intressant program på kunskapskanalen i kväll. Det heter "Mer historia", i kväll handlade det om alla kvinnor som utvandrat från Sverige till Amerika. Kanske det går att höra på i efterhand.

mosterMimmi
0

Vad intressant.

Ja, vilka livsöden det finns…. Min mormors mors syster emigrerade alldeles ensam och bara 17 år gammal. Hon hette Johanna Paulina Larsdotter,  född 1872-03-13 i Emitslöv,men bodde senare och när hon emigrerade i Hjärsås socken i Skåne. Hon var född utom äktenskapet. Besvärliga tider, och säkert en massa skam kopplat till att modern var ogift. Jag skulle så gärna få veta mer om henne, var tog hon vägen, gifte hon sig och fick hon barn? För mig är det det en gåta.

AndersE
0

#0 Tyvärr har Telia levererat ADSL-TV till mig som bara fungerade en vecka. Så jag har inte tillgång till Kunskapskanalen, och det verkar inte som om att det går att titta på program på deras webbsida.

#1 Jag hade ett "Amerikatema" här på Proveniens för ett år sedan. Jag tänkte ta upp det igen efter temat om mikrohistoria. Då kanske vi kan titta närmre på Johanna Paulina?

mosterMimmi
0

Oh vad gulligt, jag har kört fast med mina emigranter, försöker jag söka gratis blir det inga träffar och jag har inte fått kläm på vad och var man söker. Det finns ju fler emigrantöden i min släkt. Bland annat en kvinna som jag hittade i en vistext att hon hade emigrerat!

Anna Matilda f.1893-09-21,född på Bliss-Pellens,Ekeshult, Örkened.Finns med i en visa i boken "Na bog åm livet i Öakene" av Bror Jeppson, 1957. Visan heter "Amerikafararens avskedsjille" I tredje versen nämns Blisinga-Pellens Anna och i femte versen står det " na kraftiga Blissingagrebbe, o grann, såmm na Venus Milo. O ja mötte tappat mett öde, fast hon va ju pa aotti kjilo." I sista versen står det "O den väna blisingeleljan såmm va me pa Myllesjöfästen, hon me råiste öve Atlanten. - Ho ved hao hon bo nu fa rästen?" 

Översättning från Lönsboda-dialekt till svenska:

"Na bog åm livet i Öakene= En bok om livet i Örkened

Amerikafararens avskedsjille= Amerikafararens avskedskalas

a kraftiga Blissingagrebbe, o grann, såmm na Venus Milo. O ja mötte tappat mett öde, fast hon va ju pa aotti kjilo= En kraftig Blissinga-tös och vacker som en Venus Milo. Och jag mötte handlöst  mitt öde fast hon vägde åttio kg.

O den väna blisingeleljan såmm va me pa Myllesjöfästen, hon me råiste öve Atlanten. - Ho ved hao hon bo nu fa rästen?"  =Och den väna blissinga-liljan som var med på Myllesjö-festen, hon reste också över Atlanten. Undrar om det är någon som vet var hon bor nu, förresten???

AndersE
0

(#2 Felet visade sig vara en nätkabel med glappkontakt. Byte av kabeln löste problemet, så nu kanske jag kan se nästa avsnitt…?)

#3 Vilka härliga källor det finns! Vad roligt att kunna ta reda mer om den flickans vidare öden!

mosterMimmi
0

Ja, det hade varit skoj att få veta mer…. men mina sökkunskaper är begränsade.