Långt mellan generationerna
Vet inte var jag ska placera sånt här egentligen, men någon får flytta gärna till lämpligt ställe.
Det gäller en detalj jag har i min egen släktforskning, att det är så långt mellan generationerna, åtminstone på min pappas sida.
Jag är född 1972 som yngst av 7 barn till ett par från Finland. Min pappa var då 54 år (född 1918) och min mamma 42 (f. 1930). Min pappa var även han nr 7, men av 9 syskon. Hans far i sin tur var 47 år gammal (född 1871) och yngst av så många som 14 barn. Det blir då att min farfars far är född så tidigt som 1817, dvs inkl mig själv blir det bara 4 generationer på 155 år.
Nästa generation på den linjen är födda 1775 och föräldrarna till min farfars farmor är båda födda år 1740. Där kommer det också in gamla föräldrar, där modern till henne är född 1697 (beräknat på ålder då hon dör 1767 och är 70 år gammal). Räknar jag rätt här blir det drygt 39 år i snitt på 7 generationer från henne till mig… 
På andra grenar och främst min mammas sida är det mer normalt, med ca 24 år i snitt på 7 generationer (mm mm mm född 1801). När min mamma föddes 1930 levde fortf hennes mormors mor (1850-1938).
Någon annan som har påträffat sånt här i sin forskning?
En rättesle här, men där jag skriver min farfars farmors och hennes föräldrar (födda 1740) så menar jag att hennes mormor (inte modern) är född 1697, vilket blir sju generationer från mig själv.
Jag har inte så många led i huvudet, men tillbaka till farfars farfar vet jag födelseåren:
Jag är född 1944, min far 1908, farfar 1867, farfars far 1808 och farfars farfar 1766. Fyra led bakåt från mig blir 178 år. Ett snitt på 44,5 år per generation. Det beror förstås på att farfars far redan var i "farfars-ålder" när min farfar föddes. Farfar var yngst i en stor syskonskara, varav flera var halvsyskon, då föräldrarna var änka och änkling med var sin barnaskara. Hans äldste halvbror var född 1840.
Hej Ingegerd,
Ja du verkar ju kunna matcha mina siffror…
Men så blir det ju förmodligen med det yngsta barnet i stora barnkullar. Jag har ju kusiner som är födda på 1940-talet pga av det, och likaså sysslingar och andra fler-männingar på helt andra ålderskillnader än man först kan tänka sig som "normalt" för en 70-talist… Men å andra sidan, vad är egentligen normalt..? 

Så är det på min farfar sida, stora hopp.
Jag är född 1977 och pappa 1952, där är allt normalt.
Sen kommer dom stora hoppen. Farfar Sven född 1908, hans far Olaus född 1866 och sin tur hans far Olof född 1796. Olof fru Lovisa född 1830.
Från mig till ff ff Olof blir det 213 år
Oj, det var många år mellan far Olof och son Olaus, 70 år! Jag som trodde att hoppet mellan farfars far Johan Andersson f 1808 och farfar August Johansson f 1867 var något av rekord!
Trevligt med sådana här jämförelser, tycker jag.