Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 4294 ggr
Cheyenne
0

Brott mot annans frihet

Ur en fångakt från Norrköpings Spinnhus kan man läsa under rubriken tidigare brott och straff  "Straffad 1890 för brott mot annans frihet".

Någon som känner till vad det kan innebära? Det låter ju nästan som kidnappning…!

AndersE
0

#0 Jo, så tänker jag mig de också. Att man låst in någon.

Cheyenne
0

Det är ju i så fall ett väldigt allvarligt brott. Hon kan inte ha fått ett så långt straff då hon redan 1892 dömdes till 1:a resans stöld.

Hennes straff:

1884-12-15 till Arbetsinrättning Norrmalm på 3 månader, Frigiven 1885-02-12

1890 för brott mot annans frihet, okänt datum för frigivning

1892 för 1:sta resan stöld, okänt datum för frigiving

1895 för 2:dra resans stöld, Stockholms länsfängelse, frigiven 21/1 1896

(Förlust av medborgerligt förtroende till 21/1 1898)

1898, 6 månader på Norrköpings Spinnhus för Lösdriveri

1899, se ovan

1900, se ovan

1902, 1 år åtta månader, Norrköpings Spinnhus, Lösdriveri

1907, 1 år 7 månader, Norrköpig, Lösdriveri, Fri 1909-04-24

svenne
0

I dag kallas samma åtalspunkt för olaga frihetsberövande, att man låser in eller spärrar in någon mot sin vilja så att den personen inte kan röra sej fritt.

I det här fallet skulle jag tro att hon kanske gömde undan eller låste in ett s.k. oäkta barn.

En teori…

Har du kikat i SVAR, straffarbetsfångar om personen finns med där?

Cheyenne
0

#3 Precis, det var olaga frihetsberövande jag sökte efter.

Nej, jag har tyvärr inte tillgång till SVAR. Vid tiden för händelsen (1890) är hon förd till bilagan över obefintliga utan någon notering om en fängelsevistelse.

1885-1886 vet jag med all säkerhet att hon tjänade sitt uppehälle som Prostituerad i Stockholm.

svenne
0

Vad hette hon och var bodde hon?
Jag kan kolla om hon finns med i fångrullorna i SVAR.

Cheyenne
0

Tack! Det var snällt. Vid denna tiden hette hon Vendla Boman, född 1859 i Gullabo, Kalmar län

svenne
0

Tyvärr verkar hon inte finnas med i rullorna över fängelsefångar, jag hittar henne inte.

Cheyenne
0

Tack ändå! Spinnhuset i Norrköping är nog inte med i "Frigivna Straffarbetsfångar" hos SVAR. Man får nog söka direkt i böckerna. Stockholms länsfängelse, där hon vistades en gång finns med men registret är ju inte komplett. Arbetsinrättningen eller Straffängelset å Norrmalm där hon också vistades, är inte heller den med på SVAR men har egna skannade böcker.

Man undrar ju vad som hände. Nu fann jag henne under en ytterligare post i Rotemansarkivet. 1888 står hon plötsligt som gift. 1890 förs hon till bilagan men det är också samma år som hennes straff påbörjas. Ingen notering om detta. 1891-02-17 finns noteringen att hon och maken är frånskilda. Sen dyker hon upp igen 1894, nu som frånskild. Därimellan blev hon ju också dömd 1892 för stöld.

Det kanske var maken hon låste in? Obestämd

chrissan
0

Frigivningen 1896 finns i Polisunderrättelser. Hon hette tydligen Eriksson Boman, då står hon som frånskild. Även 1895 års frigivning finns med, då under enbart namnet Eriksson. Tyvärr inget om själva brotten.

chrissan
0

Är hon släkt med Klas Viktor Boman f 1866 i Virserum? Han varnas också för lösdriveri 1890.

1890 friges hon från tvångsarbetsanstalten å Norrmalm efter ett år 20/7 1889- 20/7 1890.

Hon satt också mellan 21/6 1888 och 21/3 1889 på Norrmalm. 21/6 1888 dömdes hon till 9 mån på Norrmalm.

chrissan
0

Enligt kyrkobok för centralfängelset på Norrmalm AIa:16 så var hon gift med snickaren Erik Alfred Eriksson, äktenskapet upplöst i Konsistoriet 17/2 1891. Hon är utskriven till Nacka från Storkyrko samma dag. Ankom denna gång till fängelset 17/8 1896. 27/11 1896 flyttad till arbetsanstalten i Norrköping. Hänvisning till s 166 i föregårende bok - men den finns inte!

chrissan
0

Men hon fanns i serien för kronofångar AII:7, inga nyheter utom vigseldatum 27/5 1888, skriven i Maria sedan 4/6 1888.

chrissan
0

Kriminalvårdsanstalten i Norrköpings arkiv är inte filmat tyvärr!

chrissan
0

Wendla varnas för lösdriveri av föreståndaren för prostitutionsbyrån i Stockholm 1911. Likaså i januari 1914, då är hon skriven i Solna. Så sent som 26/2 1916 varnas hon igen. Hon måste levt ett hårt, men ändå långt liv!

Det är sista gången hon finns med i Polisunderrättelser, då fortfarande skriven i Solna.

Cheyenne
0

Tack snälla chrissan för alla dessa värdefulla uppgifter som ju tyvärr inte ger ett direkt svar på frågan om "Brott mot annans frihet" men som ändå är värdefulla som sagt var.

Ja, Vendla levde ett hårt liv med många domar och fängelsestraff men - som med så många andra prostituerade - så kom hon till Stockholm för att tjäna som piga men det blev något annan istället.

chrissan
0

Jag läste i de digitaliserade tidningarna om en flicka som kom till Stockholm för att bli piga och som dog utav vanvård. Hon fick bo i ett oeldat rum, med löss och smuts, på caféet där hon jobbade och tjänade inte nog för att köpa mat. Den mat hon fick (som skulle ingå i jobbet) var nästan bara gammalt kaffe. I boken om de prostituerade i Stockholm visar man på att pigorna tjänade så lite att de inte kunde leva på det - då var det frestande att tjäna extra pengar och därmed komma in i kretsar som ledde till att de hamnade i missbruk och misär.

Cheyenne
0

Jag har - helt ovetenskapligt - tittat på ett 30-40-tal kvinnor i Stockholm som finns med i Stamrullan för åren 1885-1886. Stamrullan låter ju märkligt men man förde bok över de prostituerade eller rättare sagt tre olika böker:

Stamrulla eller förteckning - Innehåller namn, födelsedatum, binamn (öknamn), levnadshistoria med uppgifter om föräldrar och uppväxt. Oerhört detaljerad där man får en god inblick i hur en persons liv kan komma att förändras. Många kom från bra hem, var konfirmerade och sökte lyckan i storstan.

Besiktningsbok - Prostitutionen under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var vad man kallade "reglementerad". Detta betydde att alla prostituerade besiktigades (undersöktes) av läkare två gånger om året. Om de då bar på någon venerisk sjukdom togs de in på sjukhus.

Bostadsrulla - De prostituerade flyttade mycket och var inte alltid skrivna någonstans. Oftast hyrde de ett rum där de tog emot sina "kunder". Av dem man trots allt kan följa i Rotemansarkivet t ex så är det inte ovanligt att de under en 10-årsperiod finns med under över 30 poster. Visst flyttade man ofta i Stockholm, en gång om året var vanligt men de prostituerade flyttade oftast flera gånger om året. Men man skulle ju kunna tänka sig att de hyrde ett rum hos en familj eller en liten lägenhet direkt av en hyresvärd som de delade med en annan prostituerad och att hushållsföreståndaren efter ett par månader började tröttna på det "jedra" springet på karlar. Då var det dags att flytta igen.

Cheyenne
0

Jag måste läsa den där boken du nämner chrissan. Skulle vara intressant att se om det står något om en reflektion jag har gjort under min helt ovetenskapliga studie av de prostituerade.

De kvinnor jag har följt har alla kommit till Stockholm för att arbete  som piga, det syns både i Rotemansarkivet samt i Stamrullan där de själva har uppgett detta under sin levnadsbeskrivning. När jag har följt dessa kvinnor, kvinnor som jag vet att de ett eller ett par år senare är prostituerade, så står ca 85% av de som sömmerskor i Rotemansarkivet. Förvisso kan de väl ha arbetat som sömmerskor men jag tror inte det. Jag tror det var en vedertagen och gemensam yrkestitel man hade "utåt". Resterande 15% står bara som ogifta, utan titel och några få står som tvätterskor eller strykerskor.

chrissan
0

Ja, sömmerska var en "titel" man använde. Det krävdes ju orlovssedel för att man inte skulle anses som lösdrivare (anställning), men sömmerskor och tvätterskor kunde utöva sitt yrke utan anställning därför skrev de sig som det

Cheyenne
0

En annan ovetanskaplig reflextion. En del av dessa kvinnor gifter sig faktiskt efter ett antal år. Två saker upptäckte jag.

1) Många blir lämnade/lämnar efter några år. Mannen å okänd ort kan man läsa i noteringar eller att det helt enkelt skilts. Kvinnan står därefter som frånskild.

2) De som hade ett äktenskap som verkade fungera - de fortsätter i alla fall att var gifta enligt kyrkoböckerna - är barnlösa. Det verkar så illa att många blev sterila. Tyvärr kan ju vissa veneriska sjukdomar leda till det.

Cheyenne
0

Mest arg och upprörd har jag blivit då jag kommit till deras avslut här i livet. Det var många som begick självmord. Hängning och drunknad återkommer hela tiden i dödsbevisen. TBC var också en vanlig dödsorsak samt livmoderscancer.

Ibland undrar man dock. Många av dödbevisen uppger en viss tveksamhet. Det kan stå "Drunknad, Självmord" med ett frågetecken när man funnit en kvinna i Hammaby sjö följt av "Dränkt, Mord" med ett frågetecken.

I andra fall har man konstaterat mord. Kvinnor man funnit ihjälslagna i t ex Vita bergen, eller strypta i sin egen säng.