Rättegångsprotokoll för "1:a resan stöld"
Hejsan
Jag har suttit lite i helgen och plitat på en lite fördjupad släktforskning på några anor.. En av dessa herrar var hammarsmed i en släkt som varit smeder i flera hundra år innan honom.. Någon gång runt 1843 verkar det dock ha gått lite snett för honom och epitetet "smed" stryks och ersätts med "f.d. smed", han dyker ungefär nu också upp i diverse rättsliga sammahang och anges "leva ett kringstrykande leverne", detta skulle jag vilja veta lite mer om, har man tur kanske man någonstans kan hitta orsaken till att deras förhållandevis stabila värld rasade samma runt detta år.
Det jag har hittat om hans kriminella handlingar har jag hittat i LIU:s databas "Fångrullor" och där står det bland annat att han döms av "Bergstings Rätten wid Finspongs Bruk" den 10 juni 1847 till ex. "10 dagar vatten och bröd" för första resan stöld.
Finns sådana domstolsprotokoll kvar än idag? Och i så fall vart skulle man kunna hitta dessa?

Ja, det ska finnas, tingsprotokoll är mycket utförliga och roliga att läsa. Frågan är bara hur man hittar det, Finspång domsaga bildades först 1879. Tidigare fanns sk bergsting i bergslagstrakterna. Men du kan väl ringa Vadstena landsarkiv och fråga?

Tackar! Ska ringa redan idag och kolla tror jag..

Enligt Vadstena finns det inget som heter "Bergstingsrätten vid Finspångs bruk".. Lite märkligt med tanke på att det verkligen står så i de notiser jag hittat om ärendet

Undrar om de hör till Bergskollegium …

Det finns ett antal bergsting som är utplacerade med vissa huvudorter. Många gånger hölls däremot tinget på en viss plats och denna gång kanske hölls tinget vid Finspångs bruk. Det kanske också fanns större ärenden som rörde bruket.

Det heter nog hammarting istället.

Idag fick jag rättegångsprotokollet (19 sidor).. Händelseförloppet var tydligen så att min ana, Karl Magnus Tiderman, kom till Melby värdshus en midnatt och där träffade han en bonde som han var lite bekant med, Karl Magnus Hade några stångjärnsstycken med sig som han sålde till bonden. På väg hem dagen efter blev bonden stoppad av en inspektor från Sonstorps bruk och inspektorn krävde att få kolla igenom hans vagn efter järn. Han hittade då några ostämplade järnstycken och det hela blev en rättssak.
Bonden sa då att han köpt järnstyckena i god tro utav Karl Magnus Tiderman. Tiderman hävdade att han fått små järnstycken av några smeder vid Börgöls bruk och själv smidit ihop dem till stångjärn. Han hade tänkt att byta järnet mot fisk och han hade varit på väg till fiskarna vid sjön Glan för en byteshandel när han träffade på sin bekant vid Melby värdshus.
Rätten dömde dock både Tiderman och bonden eftersom att de två borde vara införstådda i att smederna vid bruken vare sig för sälja eller ge bort något järn
#7 vart vände du dig för att få detta protokoll? Det var sådan a frågetecken innan, så jag tänkte att du kanske kom på det själv.

Jag ringde ju landsarkivet men han jag pratade med i telefonen sa ju att det inte fanns något som hette "bergstingsrätten", men jag skrev efter det ett mejl ändå till dem och frågade samma sak.. Och nu kom svaret så det fanns visst ändå. :)