Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 2647 ggr
chrissan
0

Frans Georg Krook, Ystad

I de digitaliserade tidningarna hittar jag giftermål mellan demoiselle Maria Margareta Krook, dotter till avlidne tullförvaltaren i Ystad, Frans Georg Krook och majorne vid Mörnerska regementet, riddaren av Svärdsorden Ernst von Platen 21 mars 1815.

Jag har länge letat efter anorna till Catharina Christina Krook, f i Norra Åsum 1765, gift med stadfältskär Sven Petter Westphal i Kristianstad (vigsel Na Åsum) 1784. Hennes föräldrar har jag (ännu ej helt belagt) som Pär Krok och Christina Stierna. Nu ser jag att de senare använda familjennamnen Frans och Georg finns hos denne tullförvaltare i Ystad. Kan de vara släkt?

Cheyenne
0

Åh, den kära Catharina Christina Krook. Glad

Var det inte så att vi redan i den förra diskussionen - såg ett mönster av just namnen Frank och Georg inom Krook-släkten?

chrissan
0

Jo, det finns massor senare (bland hennes barn) och nu tyckte jag att vigselnotisen i Inrikes tidningar var en ny ledtråd!

chrissan
0

Detta tar en ände med förskräckelse för mitt jobb, jag hittar också kammarskrivaren Frans Georg Krook död i Hellestad 3 juni 1822 vid 30 års ålder.

guel
0

Chrissan, förlåt att jag vänder mig till dig här, men min inloggning är verkligen skum (jag finns inte!!!). Har du fått ett meddelande från mig idag, i din meddelandebox?

chrissan
0

Jo det har jag fått! Ska svara senare

guel
0

OK, tack! Då funkar nånting, iallafall…