Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 4582 ggr
Cheyenne
0

Vem var Augusta och hur gick det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bland riksarkivets samlingar och också utlagt på deras hemsida, kan man läsa ett "brinnande" kärleksbrev från en Augusta, skrivet till Robert Axel Vilhelm Carlsson Thurgren som sitter på Långholmen.

Citat från Riksarkivets hemsida:

"Onsdagen den 4 september 1895 var en dramatisk dag på Skeppsholmen 26 i Stockholm.

En inbrottstjuv som överraskades på bar gärning skottskadade två personer. När polisen kom till platsen försökte han skjuta sig själv men överlevde. Rånaren, som hette Robert Carlsson Thurgren, dömdes senare till tio års straffarbete. Bland alla papper i polisutredningen finns detta kärleksbrev. Brevskriverskan hette Augusta och hade tidigare haft ett förhållande med Thurgren. När hon skrev brevet, i november 1894, befann sig hennes älskade i New York. Läs brevet där Augusta ber honom skicka en biljett så att de kan återförenas i Amerika".

Länk till brevet

1896-01-31 döms Thurgren och hans fångakt finns skannad på SVAR, se bifogad bild. Av akten framgår det att Robert var född 1865 i Jakobs fs i Stockholm. Han har suttit inne tidigare och han är till yrket Sotare. Vid frigivningen 1905-01-31, har han 15 kronor och 11 öre på fickan. Han har dock även en Sparbanksbok med ett saldo på 456 kronor och 3 öre.

Hur gick det för dessa två och vem var Augusta? Av någon anledning har jag svårt att finna Robert i några källor men han verkar ju ha befunnit sig i Amerika ett tag. Och vem var Fru Karlén som Augusta nämner i brevet? Kan hon ge en ledtråd till vem Augusta var?

Cheyenne
0

Detta är nog Robert när han utreste till Amerika 1894. Åldern stämmer precis. Han var tydligen skräddare innan han blev sotare.

chrissan
0

19 oktober 1894 kom han till New York i alla fall, yrke skräddare, vid avresan anges att han är skriven i Amerika. 28 feb 1905 kommer han till Halifax och ska till Winnipeg. Ingen Augusta på samma båt.

Cheyenne
0

Tillbaka direkt efter frigivningen alltså.

Jag har en hypotetisk Augusta i Rotemansarkivet.

Brevet Augusta skriver är daterat 13/11 1894, inte långt efter Robert avrest men hon måste i alla fall haft en adress att skriva till. Hon skriver i brevet; "nu har jag flyttat från Kungsholmen men jag hafver ej varit der sedan jag flyttade så jag kan ej helsa dig ifrån någon".

I rotemansarkivet finns följande Augusta;

Namn: Augusta Maria Jansson
Titel: Tjänarinna
Födelseuppgifter: 21/06 1874 (Dals-Ed), Stockholms län
Status: Ogift,ej HF,Anställd utan familj

Inflyttad:
15/11 1893
Som:Inflyttad från annan rote
Från:18

Boendeuppgifter:

Arkivrote och stadsdel: 04 (Kungsholmen)
Häftets nummer och tidsperiod: 04528 (1889-1901)
Fastighet: Vindruvan 4
Församling: Kungsholmen
Gata: Parmmätargatan 11

Hon är förvisso bara 20 år men Robert var inte mer än 9 år äldre. Intressant är att 4 dagar efter Robert åkt till Amerika, den 29/10 1894, så flyttar hon själv till rote 11 vilket stämmer bra med att hon själv skriver att hon flyttat från Kungsholmen.

chrissan
0

1887, Polisunderrättelser nr 3 (1882 var han förrymd från kolonien Hall):

Cheyenne
0

Vad var kolonien Hall för något?

chrissan
0

Bravo Helene! Han satt i alla fall ett år på länsfängelset i Uppsala 1887.

chrissan
0

Kan det varit föregångaren till Hallfängelset?

Nej, här i Svensk Skoltidning beskrivs åkerbrukskolonien Hall, en uppfostringsanstalt:

Svensk Skoltidning

Cheyenne
0

Den sista posten och notisen som finns om Augusta Maria Jansson i Rotemansarkivet är följande:

Utflyttad: 08/05 1901
Som: Utflyttad till ort utanför Stockholm
Till: Västerås

Övriga uppgifter:
Civilståndsändring: 1901-05-05; Gift med Erikson J.G.V.;Skomakare.

10 år lång tid. Hon kanske tröttnade på att vänta på Roberts frigivning 1905.

chrissan
0

Hittade honom i Långholmens kyrkobok, han kom dit från Centralfängelset i Malmö. Irriterande nog står det i kolumnen för föräldrar och uppväxt att man ska se biografiboken! Han konfirmerades 1898 i Centralfängelset, Malmö. Straffas 1904 för innehav av förbjudet gods.

Cheyenne
0

Nu har jag gjort en "djupare analys" av alla Augustor på Kungsholmen vid den här tiden, dvs 1894. Jag sorterade bort alla som var under 17 år samt alla som var mer än 10 år äldre än Robert. Personen måste ha bott på Kungsholmen när Robert avreste i oktober 1894 eftersom hon skriver i brevet "att hon nu har flyttat" samt att detta inte kan ha skett efter det det att brevet skrevs, dvs i november. Ovanstående Augusta Maria Jansson är den enda som uppfyller alla kriterier men man vet ju aldrig förstås…..!

Cheyenne
0

Fann ett tidigare straff för Robert. Hans namn var felaktigt stavat Thunberg på SVAR.

Han satt på Långholmen mellan 1891-1894. Vid frigivningen anges förpassningsorten till "utrikes ort" vilket borde vara Amerika. Då skulle alltså Augusta ha haft ett förhållande med honom när han satt inne. Men när träffades de då? 1891, när hans straff påbörjades, var Augusta bara 17 år. Inte orimligt förvisso.

pertho
0

Hall var vid denna tid en uppfostringsanstalt för vanartiga pojkar. Möjligen går jag för långt i min karakteristik, för jag vet inte säkert av vilken anledning man kunde bli intagen där. Någon gång på 1920-talet flyttades verksamheten till Salbohed i Västmanland i samband med att Hall blev ett 'riktigt' fängelse.

chrissan
0

Jag tror det är ganska sannolikt med den Augusta du fann. Himla tur att hon släppte taget om den förhärdade Robert, som ägnat större delen av sitt liv åt korrektionsanstalter.

Det är samma som fängelset Hall, arkivet finns på stadsarkivet, sorgligt nog inte scannat.

År 1875 inrättades en uppfostringsanstalt för vanartig manlig ungdom på egendomen Hall som ägdes av Föreningen till minne av Konung Oscar I och Drottning Josephina. 1926 blev Åkerbrukskolonien Hall ett skyddshem enligt gällande barnavårdslag och erhöll samtidigt betydande statsbidrag till byggnation och driftskostnader. 1940 förvärvades Hall av fångvården.

Cheyenne
0

På Riksarkivets hemsida står även så här om brevet; Ibland läser vi om grova brottslingar som får mängder av kärleksbrev. Fenomenet är inte nytt. Bland Stockholmspolisens arkivhandlingar om ett rån 1895 finns detta brev till rånaren Robert från hans käresta Augusta. Läs brevet här osv.

Hon skriver ju i brevet att hon inte varit på Kungsholmen sen flytten och därför inte har några hälsningar till honom (från någon han känner antar jag?) Men han har ju bevisligen suttit i fängelse mellan 1891 och 1894 och dessförinnan verkar han ha befunnit sig i bla Uppsala samt i Amerika. '

Kan det handla om ovanstående fenomen? Kvinnor som förälskar sig i brottslingar vilka de enkom läst om i tidningen?

chrissan
0

Eller träffat honom helt kort. Sorgligt att kvinnor ska falla för dessa psykopater, men det hör till deras "charm" tyvärr.

Cheyenne
0

Se tidigare inlägg om den okända Augusta som skrev till sin älskade Robert. Tydligen hette hon Johanna Augusta Carlsson enligt protokoll från Rådhusrätten. Alltså var det inte den person som jag hade som förslag i inlägg #3.

Mer om Augusta

Cheyenne
0

chrissan, i inlägg #9 skriver du att i kyrkoboken för Långholmen hänvisar man till biografiboken för Roberts uppväxt. Fadern var jurist och f.d vice Häradshövdning.

Roberts uppväxt

Cheyenne
0

Suck! De letar efter Johanna Augusta Carlsson på fel ställen. Robert frigavs från Långholmen den 4 augusti 1894 (se inlägg #11)

Sen uppger han till Rådrätten;

"…att han, som i September 1894 blifvit bekant med ogifta Johanna Augusta Carlsson, sedan i juni månad innevarande år åt henne hyrt bostad i huset N:o 22 vid Döbelnsgatan, der han jämväl med henne sammanbott under den tid, då han uppehållit sig här i staden…"

Därefter drar Robert till Amerika den 5 oktober 1894, dvs bara två månader efter frigivningen. En kort men intensiv romans alltså.

Sen skriver Augusta ett brev till Robert daterat den 13/11 1894 där hon säger att hon har flyttat från Kungsholmen.

Om det är så att Augusta verkligen bodde på Dödbelnsgatan fr o m juni men flyttat därifrån innan november så syns hon inte i mantalet för Adolf Fredriks fs och Döbelnsgatan. Då måste man kontrollera flyttlängderna.