Augusta Wilhelmina Jönsson till Amerika
I min jakt på min mormors farbror C.F.R Norrby, emigrant från Gotland till Amerika, så får man testa alla vägar.
Min mormors far och hans ovan nämnda bror hade en kusin på mödrenet, deras mödrar var systrar. Kusinen hette Augusta Wilhelmina Jönsson, född den 31/10 1876 Tingstäde på Gotland där också min momors far föddes samma år.
Augusta flyttade runt 1891-1892 till Stockholm där hon fick tjänst som piga och tjänarinna. Den 23/8 1902 lämnar hon Stockholm och Jacobs fs och emigrerar till Amerika. Jag kan inte finna henne i Emihamn. Jag finner dock på Ellis Islands hemsida en Augusta W. Jonsson, 25 år, som kommer fram till New York en dryg månad senare, den 29 september 1902.
Av någon anledning går det inte att se manifestet så jag kan inte få en bekräftelse på att det är rätt Augusta samt - det viktigaste av allt - vart hon ämnade bosätta sig.
Finns hennes ankomst tillgänglig på Ancestry?

Det står faktiskt Jönsson! Hon har betalat biljetten själv och ska inte till någon släkting utan jobba som hembiträde i New York. Inget mer av värde, hon åker på kontraktbiljett (grupp)

Va bra att det står Jönsson på Ancestry. Tack för hjälpen. Men då vet jag att hon ska finnas i "The Apple".
Hade väl hoppats att hon skulle uppge att hon skulle till sin kusin Charles Norrby men det var ett naivt önsketänkande. 

Tack Anders!
Knepiga emigrantsläktingar som alla heter Johansson, Jönsson och Jansson. Jag kan ju inte ens finna Carl Norrby så som vanligt blir dessa son-namn något att bita i.
1910 finns det en i Utah med familj. Invandrad 1900 och född ca 1880…

Det finns flera Augusta 1910 som är födda ca 1877 dvs sent 1876 och invandrade från Sverige 1902. Den som bor närmast NY heter Augusta Larson och har varit gift med Erick i 5 år, tre barn, de bor i Rhode Island
#6 Jo, jag såg det också. Fast ingen annan med ett "W"..?

Augusta W Gustavson i Massachusetts då? Visserligen immigrerad 1901 enl census men…..
#8 OK… 

Ja, nog är det knepigt alltid. Visst finns det väl ett söktbart vigselregister för New York? har för mig att jag sett det någonstans men nu finner jag det inte….!
Eller:
Name: Augusta W Norgren
Age in 1910: 32
Estimated Birth Year: abt 1878
Birthplace: Sweden
Relation to Head of House: Wife
Father's Birth Place: Sweden
Mother's Birth Place: Sweden
Spouse's Name: John A
Home in 1910: East Providence, Providence, Rhode Island
Marital Status: Married
Race: White
Year of Immigration: 1902

Augusta hade en yngre syster; Elin Elisabeth Jönsson, född den 3/7 1879 i Follingbo fs på Gotland. Även hon flyttade till Stockholm där hon arbetade som sömmerska. Jag kan tyvärr inte följa henne längre än till 1902 då hon bor i samma fs som systern, dvs Jakobs fs. Hade "hoppats" att hon eventuellt skulle följa efter sin syster till Amerika men än har jag inte funnit henne i några emigrantregister.

Tack!
En Augusta W Johnson gifter sig på Manhattan den 3 juni 1913 med en Oscar Johanson.
En Augusta W Johnson gifter sig i Kings county den 7 maj 1903 med en Axel L Börjeson.
Det var de två som var mest intressanta. Tyvärr får man ju inte veta brudens ålder/födelsedata.