Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettgåtan
Läst 2650 ggr
kjersti
2006-04-04 22:00
0

Graverade mynt...

Slänger ut en fråga här.

Min farmors mor Runa hade ett gäng jag tror det var 10-öringar eller 25-öringar som var blankslipade på ena sidan och på den sidan  var det ingraverade olika  monogram snirkligt . Håltagna och med en liten ring i varje och hopfästade. Har inte dem tillgängliga för fotografering. Jag vet inte säkert vem som har hand om dem nu.

Åldersstigna var de. Jag tror att det var årtalssidan på mynten som var nedslipat.

Jag undrar om någon sett något sådant och kan veta något om varför det gjordes.

svenne
2006-04-04 22:50
0

Jag har några få såna där på ena sidan blankslipade små silvermynt också. 10-öringar och 25-öringar från Oscar II:s tid, tror jag.  Mina är separata och inte ihopfästade som Dina. Jag skulle tro att kvinnor helt enkelt använde dem som smycken. Lösa små silvermynt nyttjades som berlocker i armband eller att sätta i en halskedja. Dina, som är ihopsatta kanske användes som halsband?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
2006-04-04 23:10
0

Jag känner igen det där på något vis… Återkommer om jag hittar något.

AndersE
2006-04-07 22:30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det något sådant här du har kjersti?

(Hittade bilden på Tradera)

kjersti
2006-04-07 23:21
0

Ja, fast om jag kommer ihåg rätt är  de bara enkelt hopfogade i  samma ring.Kunde inte vara som halsband eller armband.

Det graverade är initialer eller något sådan. 

Kan det kanske vara någon "vänskapssak" som man gjorde och delade med sig av ?

AndersE
2006-04-07 23:28
0

Ja, jag tror jag sett liknande tidigare. Jag tror helt enkelt det fanns en period då det var populärt att göra om gamla mynt till smycken.

Om det är monogram får man väl studera dem och sedan jämföra med familjen och med kända vänner och se om mn kan hitta något mönster. Kul detektivarbete.

Men om man lyckas komma till någon trovärdig hypotes om vad monogrammen representerar så blir ju affektionsvärdet mycket högre.

svenne
2006-04-08 00:30
0

Så där ser mina ut också!

Jag tror att de användes som smycken.

bengti
2007-01-07 19:25
0

Hej!

Jag har i min nålmärkessamling några sådana mynt med pålödd nål. Någon menade, att de är en slags fästmögåvor, där den tillbeddas initialer syns ingraverade.

AndersE
2007-01-07 20:00
0

#9 Intressant!

Kjersti, var farmors mor Runa en gång en flicka med omfattande uppvaktning…?'

Flört