Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 9722 ggr
chrissan
3

Kniven i Delsbo

Jag hittade en intressant anrtikel på nätet när jag letade fakt om min avlägsne släkting länsmannen Gavell, bror till "Delsbostintan", Ida Gavell-Blumenthal

Kniven

ambi
3

Oj, oj vilka historier! Detta får mig osökt att tänka på en gammal stumfilm, som jag och mina skolkompisar fick se antagligen någon gång på 50-talet eller i början på 60-talet.

Jag minns inte vad filmen handlade om, men det var i Hälsingland och det handlade om hembränneri och superi.

Kanske handlade filmen om den senare historien.

svenne
1

Intressant!
För en del år sedan forskade jag åt en ingift morbror som på ålderns höst fått reda på att enligt födelseboken hette hans biologiske fader Erik Albin Gawell, f. 1895. Jag hittade en överlantmätare i Karlstad, Per Wilhelm Gawell, 1866-1961 (bror till Ida Gawell-Blumenthal, Delsbostintan och den nämnde mördade Albert Gawell) och trodde först att han var farfar till min ingifte morbror, men det visade sej senare efter vidare forskning att det finns två olika Gawell-släkter och den som min morbror hör till var inte samma  som den mördare Albert. Delsbostintan, Albert och Per Wilhelm tillhörde den ena och min morbrors biologiske far den andra, så tydligen finns det två olika släkter med namnet Gawell.

(Bara en parentes).

chrissan
1

Ja, jag tror det är så. Jag har inte hunnit gräva så djupt ännu, men har för mig att det verkar vara så. Namnet kommer från Gavleån utanför Bollnäs.

chrissan
0

Erik Albins farfar Leonard Gavell var son till soldaten Leonard Drake i Galven, Alfta så det bör vara därifrån namnet kommer i den släkten.

Ida Gavell är dotter till kyrkoherden Jonas Gavell f 1803, död 1881 i Arbrå. Han var gift två gånger med systrar Steinmetz från Hudiksvall. Han var bondson och tog tydligen namnet just efter sjön Galven han också.

Antagligen inspirerade de varandra till namnet!

svenne
0

#4 Ja, exakt det kom jag också fram till för en del år sedan när jag fick i uppdrag att reda ut min ingifte morbrors far och förfäder.

Helt klart är det två olika släkter.

Phryxe
1

"Pension åt länsman Gavells enka. I Första kammaren har hr C.O. Vidmark den 10de maj väckt motion om beviljande af en tilläggspension å 800 kr. åt nyligen mördade länsmannen Gavells enka och barn. En liknande motion väcktes i Andra kammaren af hr Johnsson i Bollnäs."
[Svensk-Amerikanska Western 1892-06-02]

Denna mordhistoria omnämns i flera notiser:
Svensk-Amerikanska Western 1892-06-09 p 3
Svensk-Amerikanska Western 1892-06-16 p 3
Svensk-Amerikanska Western 1892-07-07 p 3
Svensk-Amerikanska Western 1892-08-04 p 3
Svensk-Amerikanska Western 1892-10-20 p 3
Svensk-Amerikanska Western 1911-02-23 p 2

"Helsingelif. En gammal Helsinge-brottsling, för flere resor stöld, knifskärning och lösdrifveri straffade 34-årige Leonard Gavell, häktades på nytt härom dagen för det han under en oloflig danstillställning i Arbrå aflossat sex revolverskott, dock lyckligtvis utan att träffa någon. Då polismännen infunno sig för att häkta honom gjorde han våldsamt motstånd men öfvermannades. Under förhöret hotade Gavell att taga lifvet af både länsmannen och de båda polismännen så snart han ånyo sluppe ut ur fängelset."
[Svensk-Amerikanska Western 1908-11-19 p 2]

Förmodar att det är samme Leonard Gavell som senare omnämns i samband med ett mordfall i Arbrå. [Svensk-Amerikanska Western 1902-01-02 p 2]

Namnet stavas omväxlande Gavell och Gawell.

chrissan
0

Det var intressant! Undrar om Leonard Gavell tillhörde Svennes Gaveller?

Den lille rackaren har yrket fästningsfånge i 1900:

Post 3153511

Gawell, Leonard
fästningsfånge

f. 1874 i Arbrå (Gävleborgs län, Hälsingland)

Ogift man, ensam i familjen

Å församlingen skrifne
Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)

Födelseort i källan: Arbrå

Har du mer om mordfallet?

Phryxe
1

NN Persson mördades, men vilken/vilka mer!? Misstänkt för dådet var NN Åkerberg. Inblandade är också "hemmansegaresönerne" Olof och Sven Svensson i Ilsbo. Om Leonard nämns - "Leonard Gawell, som nyligen anhållits för stöld i Järfsö, ankom nyligen till Ljusdal, der förhör då genast anställdes med honom. Man väntar, att dervid få viktiga upplysningar om morden. Gawell är nemligen skäligen misstänkt för delaktighet i Arbråmorden."

Phryxe
0

Jag tror dessa mord omnämns i Brottets krönika. Det är svårt att få riktig klarhet i förloppen från spridda tidningsnotiser, men de mördade tycks vara makarne Olsson vilka bodde på J. Svenssons (fader till Olof och Sven) gård. Som anklagade nämns Nils Fredrik Åkerberg och Lars Larsson (Spännare-Lasse). Den Persson som nämns vet jag inte vem det ska vara. Andra rannsakningen utfördes inför Arbrå och Järvsö tingslags häradsrätt den 31 januari 1902.

chrissan
0

Leonard Gavell avtjänade straff för 1a resan stöld i Gävle mellan 17/1 och 17/10 1902 enl Polisunderrättelser.

Bondsonen Lars Erik Andersson-Gavell f 1881, Mörtsjö, Arbrå häktades för stöld i Arbrå 28/12 1901.

Straffången Nils Fredrik Åkerberg f 1848 från Gryttesbo, Ljusdal och Lars Larsson fr Offerberg, Undersvik häktades för mordbrand och mord i Järvsö och Arbrå.

chrissan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fredrik Åkerberg, Handlande, satt ett par år på Långholmen runt sekelskiftet

chrissan
0

1874-02-02-7531

Gavell, Leonard
f. 2/2 1874

Hem Äg

Sunnanå

Död 9/7 1948
Begravd 18/7 1948

Bergviks kyrkogård, kv. 5, nr. 727-728 (kista, nr 1 i graven)
Graven upplåten till 31/12 2021 (upplåtelse nr 1)

[l 1]
Söderala kyrkliga samfällighet (Söderhamns kn, Gävleborgs län)

Kyrkvägen 2
826 61  SÖDERALA

Tel. 0270-42 17 70
soderala.pastorat@svenskakyrkan.se

[k][1]Posten levererad 2008-10-01

chrissan
0

Åkerberg var ledare för Delsboligan, en bild av honom finns också

här

Det finns en artikel om honom i Cellskapsbladet, Gävle Fängelsemuseums tidskrift

läs!

chrissan
1

Det finns ju massor av intressant runt detta gäng - kanske har jag roligare släkt än jag trodde! Måste hinna kolla upp anorna någon gång

svenne
0

#7 Visst tillhör brottslingen Leonard "mina" Gaweller, den luringen.
Han var farbror till den Erik Albin Gawell, f. 1895 som var biologisk far till min ingifte morbror. Det här om Leonard visste jag inte. Jag gjorde väl inte en grundlig utredning åt min morbror då för 8-10 år sedan, utan gick bara rakt bakåt. Förutsättningslöst trodde jag först att släktskap fanns med Ida Gawell-Blumenthal, Delsbostintan och att det skulle ha varit lite kul, men det här var ju minst lika intressant. Jag måste ringa och berätta detta för min morbror snarast.

Den Erik Andersson-Gawell som nämns i #10 borde vara son till Leonrads äldre bror Anders, f. 1856.

Ur folkräkningen 1880, Erik f. 1864 var farfar till min morbror:

svenne
0

Ur folkräkningen 1900; Erik Albin f. 1895 är far till min morbror.

ambi
0

Är det ingen annan, som gick i skolan på -50 eller -60-talet, som fick se denna film från Hälsingland. Går det att hitta någonstans att man faktiskt har spelat in någon film om händelsen?

Nu hade vi en klassföreståndare, som ofta visade gamla stumfilmer för oss elever. Han fick väl lite rast och vila själv då, under tiden vi såg film. Bara som en parentes, då det kanske inte var så vanligt i allmänhet med filmvisning under lektionstid.

Phryxe
0

Minns inte att jag sett en sån film i skolan. Hittar inget i Svensk Filmdatabas.

ambi
0

#18 Tack för att du kollade!