Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthistoria
Läst 4121 ggr
Uffe
0

SLHD - lokalhistorisk databas

Jag jobbar på något som heter  Svensk Lokalhistorisk Databas.

Vad vi sysslar med är att digitalisera Sockenstämmo-, kyrkostämmo- och kommunalstämmoprotkoll från ca början av 1700 talet fram till 1951.
Samtliga Hallands Kommuner finns med i arbetet, dessutom Vänersborg, Oskarhamn och Jönköping. Växjö är visst på gång

Till vissa av protokollen finns även originalbilder utlagda.

Om det verkar intressant hittar ni databasen med över 100 000 protokoll här allt är gratis

Uffe

AndersE
0

Tack för påminnelsen Uffe - och välkommen till Proveniens!

Sidan finns faktiskt med på Proveniens länksida, under släktforskning. Själv har jag hittat en mängd kommunalstämmoprotokoll från Ysby där min farfars far figurerar i lite olika roller.

Att det är så lätt att söka underlättar ju mycket. Ett riktigt kanonprojekt! Jag ser att visionen är att täcka in hela riket. Fantastiskt!

Uffe
0

Tyvärr är det nog så att projektet på många ställen läggs ner till åskiftet

AndersE
0

Trist. Ekonomi?

Uffe
0

Ja och politik. Jag är anställd i projektet, men eftersom det är ett arbetsmarknadsprojekt så är de flesta i olika former av åtgärder, aktivitetsgaranti, SAS-anställningar, ja det finns många olika, men den nya politiken gör ju att allt detta försvinner och då läggs projektet ner

kjersti
0

Jag har också letat en del och visst är det lite kul att hitta sina släktingar både som

snöplogsfogdar(jag tror det var i  Breared.)Och en annan   som skolkande ledamot i kommunalfullmäktige. Han hade nog "laga" förfall. Han var sjökapten och ute på haven emellanåt.

Kommer sökmöjligheten på befintligt material att finnas kvar ?

gurin
0

Synd med nedläggningen och som vanligt så är det så att vi omläggningar och nedläggningar så upptäcker man att det faktiskt också fanns bra aktiviteter som åker ut med de "dåliga".

Efter att nu ha spenderat 20 minuter på denna hemsida och försökt komma ner till de rena protokollen så har jag grava problem. Antagligen är jag korkad. Sidan verkar vara gjort för den som vill söka på något, inte för den som vill läsa protokollen.

Finns det någon funktion som gör att jag kommer till protokollbunten? Dvs så att jag kan läsa protokollen från en viss enhet i kronologisk ordning. Går inte detta kan ingen vettig historisk forskning bedrivas. Ett sökningsförfarande går nämligen ut på att man i förväg vet vad man vill ha tag på. Forskning går ofta ut på att man inte vet vad man letar efter. Visste man det behövde man inte leta.

mvh/gurin

AndersE
0

#6 Intressant synpunkt! Själv söker jag oftast efter "nålen" - sällan på ditt sätt…

(PS - Jag ändrar titeln på diskussionen - så den blir lättare att hitta igen.)

gurin
0

Jag blev nämligen lite upphetsad när jag upptäckte att Jönköpings län var med. Är intresserad av bruksorten Marieholm i Gnosjö. Gnosjö kommun var dock inte med.

För att få en uppfattning om vad som hänt i en socken är det mycket bra att börja läsa protokoll. Från dessa protokoll får man ingångar och uppslag att gå vidare med. Att gissningsvis söka sig fram till vad som hänt är i princip omöjligt. Att släktforska är en annan sak. Då tar du reda på så mycket "fakta" du kan om en person. Att söka på personer fungerar då bra, men det beror ju på att du redan har din ingång. Vill du dock ha påfyllnad, kontext, kan protokollen vara utmärkta.

Vi jag skriva om utvecklingen av samhället Marieholm, vad söker jag på då? Att forska genom lyckträffar är inget bra system. Så ur min synvinkel är sidan i princip värdelös om jag inte kan komma ner till källorna och läsa dem kronologiskt, protokoll för protokoll.

Själv har jag tröskat ett sällskaps och en akademis protokoll, ett och ett. Mycket intressant kom fram genom detta läsande.

mvh/gurin

Uffe
0

#6 du kan lista protokollen i kronolgogisk ordning.
Klicka på sök, och sen listning, välj län och kommun så får du upp tidsperioder som det finns protokoll ifrån, då kan du begära en listning och får upp protokollen i kronologisk ordning.

Har  ni problem med sökning så fråga gärna, jag jobbar på SLHD och är fena på att leta Skrattande

AndersE
0

Bra Uffe! Det där hade jag nytta av. Tidigare har jag bara läst de protokoll där farfars far funnits med. Nu kan jag fylla i…

Uffe
0

Tyvärr så vill länsprojektledaren inte lyssna på mig när jag säger att sajten är svår att leta på om man inte är van. Jag ville ha en utförlig manual, men det örat vill man inte lyssna på.

Hur många tänker på att leta på förkortade namn t ex? Anders heter ofta Ands i protokollen

gurin
0

Tack Uffe

Jag skrev ett inlägg till i den här tråden, något i stil med att jag funnit ett sätt att hitta dem på, men inte alla. Jag lyckades dock trycka på logga ut i stället för publicera.

Ja, hemsidan behöver en manual, helt klart, om inte annat så en betydligt enklare layout. Jag hittade inte, och jag är en van informationssökare.

Kan man få upp de inskannade bildfilerna också. Jag kommer bara åt xml-text. Den är visserligen bra men för säkerhetsskull behövs också originalen. Vi vill ju bara vara säkre på att ni läst rätt. Att läsa gamla dockument handlar ofta om tolkningar och olika tolkningar ger olika svar.

mvh/gurin

Uffe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I de fall det finns bilder utlagda på protokollen så ser du det till höger om protokollsdatumet där det då finns en drop down meny.

Bilder på protokollen är ett arbete som pågår och har pågått i drygt ett år. Tyvärr är det inget arbete som prioriteras så det finns långt ifrån på alla ännu.

Uffe
0

Ett litet tips !

Om  ni hittar ett utlagt protokoll utan originalbild, kontakta den lokala enheten, de har alla bilder på cd-skivor och kan säkert hjälpa till med att skriva ut ett protokoll

gurin
0

Tack för det. Problemet med att basera sidor på att man skall ha en plug in är inte särskilt bra. Många lokalhistoriskt intresserade är äldre och bara att få dem till datorn är svårt. Att sedan få dem att förstå att de måste trixa och joxa med själva mjukvaran för att de skall kunna läsa är inte helt lätt.

Sedan är vi på nytt i missuppfattningen att det går bra med enskilda protokoll. Det är samma visa över hela linjen när man talar med de som sitter och antingen lånar ut eller digitaliserar. Eftersom vi inte vet vad som står i protokllen i förväg blir alltid svaret att vi vill ha alla på en gång. Inte ett och ett. Det kan krävas 50 års protokoll eller så för att det skall vara meningsfullt att överhuvud taget använda dem som källa.

Vet vi å andra sidan vad som står där och bara skall kolla att vi gjort rätt. Duger enskilda protokoll, annars inte.

mvh/gurin som inte gnäller på er digitalisering som sådan. Det är ett föredömligt initiativ, utan på de som utformar tjänster utan att fråga en humanist hur en forskningsprocess går till eller hur man använder källmaterial.

Slutsatsen blir att jag kan kolla på nätet och se att det finns ett material. Jag kan läsa någon annans tolkning av det, men skall jag skriva en seriös historisk artikel måste jag i alla fall åka och titta på originalen. Vilket kan ta veckor, ja månader i anspråk. Det ironiska är att när jag gör det så gör jag  det med en digitalkamera.

Alla sidorna i jpg, till min håriddisk som jag kan läsa när jag kommer hem.

När ni nu gjort det borde det bara vara att ladda hem sidorna och i lugn och ro läsa dem. Lägg därför dessa CD-skivor på nätet sådana som de är. De komplicerade söksystemen kan komma i efterhand. De viktiga är bilderna av originalen upplagda geografiskt och kronologiskt.

Uffe
0

Att man gjort om bilderna till DjVu format är för att det är ett format som gör bilden liten vad gäller kb. Alla de bilder vi har på skivor är antingen i tif eller png…..megastora.

Att lägga ut att skivor skulle ju innebära att man behöver massor med serverplats. Servern finns hos ett företag och kommunerna får betala för detta, det säger kanske allt ??

Återigen, kontakta den lokala enheten, det är säkert inga som helst problem att få hela skivor till ett självkostnadspris, i varje fall hade vi fixat detta lätt i Falkenberg