Kiromanti
Jag har sedan 7-8 år haft en hög gamla brev som min farfar fått 1926-30 från en vän.
den här vännen utbildade sej inom "vetenskaplig chiromanti" i Berlin och wissenbader i schweitz och enligt något av de sista breven så utövade han sitt "yrke" i Göteborg. han skrev tydligen även läroböcker och undervisade en del i tyska, engelska och franska.
i går fastnade jag i de här gamla breven, jag har lyckats att skriva rent det mesta för att få ett sammanhang i det hela.
den här mannen var i någon process ev med rättvisan eftersom min farfar i breven fick läsa att han inte fick lämna ut adressen.
min farfar var tydligen en länk mellan den här mannen och advokater.
är det nån som vet om man kan få tag på uppgifter om denna processen… jag är så vansinnigt nyfiken….
varför har farfar under så många år sparat alla dessa brev? ok.. han sparade på allt… till min stora glädje
jag bifogar ett av dokumenten som fanns med… statuten.. stadgar och jag förstår rätt.. för detta dokumentet är på tyska och det är inte min starka sida
någon som vet nåt om sånt här ???
Om processen vet jag intet men Kiromanti går att slå upp i SAOB.
Ur SAOB "De gamles Chiromantie eller Konsten att spå i händerna."
Om personen i fråga sysslade med att vetenskapligt spå folk i händerna så kan jag tänka mig att ganska många olika rättsprocesser blev följden.
mvh/gurin

men det var en process innan han var utbildad och det är egentligen den som jag är mest intresserad av.
jag får lusläsa mina brev en gång till. lättare nu när jag har renskrivit dom.
men jag funderar ändå på vart han tog vägen… o var han kom i från.
Hur man får tag i en person får någon av släktforskarna föröka hjälpa till med. Jag kan bara hjälpa genom att ställa ett antal frågor som du kan ha nytta av i ditt läsande av breven.
Tänk dig att du skall berätta historien om denna mystiska mans affärer med din farfar för en intresserad god vän. Vad vill vännen veta och vad kan du berätta. Försök sätta samman en berättelse och inte bara samla fakta. Den berättelse du sätter ihop ger nämligen av sig själv nya uppslag och ingångar. Redan så banala frågor som, vad hände sedan, leder i sig vidare. Fans det utbildningar i Tyskland som lärde ut spåteknik?
Försök sätta dig in i hur man lyckas i den vetenskapliga spå-i-handenbranchen. Leta efter inkonsekvenser i brevmaterialet. Var mycket misstänksam mot alla uppgifter du hittar och försök kontrollera några stycken.
Givet att denna man var något av en charlatan bör du ifrågasätta en del av hans uppgifter. Falska doktorshattar och påhittade långa utbildningar på fina orter är inga nya tilltag. I detta fall är det också mycket troligt att han också uppgivit falskt namn.
I vilket fall verkar detta vara ett intressant källmaterial. Att fråga sig. Vilken bild av sig själv vill brevskrivaren måla upp? Är den trovärdig? Vad ville han ha hjälp med och vad fick din farfar ut av det hela? Framgår det vad din farfar tyckte. Har han gjort understrykningar eller kommenterat i kanten?
Något att fundera på i ditt detektivarbete. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att tolka det dokument du skickat med då jag sitter på en bärbar dator med allt för liten skärm för att det skall bli synligt vad som står.
mvh/gurin

Jag är mycket misstänksam. och jag anar att farfar också var det . stod det inget datum i breven skå har farfar ritat dit årtal.
och inget extra kladd i breven.. inga kommentarer,
detta är en skum historia. men jag är envis..
Spännande med gåtor. Jag har också råkat ut för "företeelser" som kan tyckas banala, men där man ändå anar att det en gång haft stor betydelse. Det är spännande när man efter hand kan nå, åtminstone till en hållbar hypotes.
Var vännen svensk? Vet du vad han hette? Står det Olof Källström?
Jag har också svårt att läsa på bilden. Kan du scanna den i lite högre upplösning, och öka kontrasten något?

jag ska förstora bilden igen.. minskade den kanske för mycket.
hur tunga kan bilderna vara man lägger upp?
men det blir inte förrän i morron någon gång jag orkar inte brottas med scannern i kväll
han var av alla breven att döma svensk. och namnet känns väldigt svensk. hade an varit dansk så hade det med all säkerhet synts något dansk ö … o det finns inga.. tysk har han nog inte varit eftersom han i någon brev berättar om en kurs i tysk vältalighet.
men han bodde en hel del i köpenhamn, studerade o bodde i Berlin och i schweiz.
kiromantin lärde han på doktor Max von Kreusch skola i Berlin han skulle ta examen 11 november 1927.
den här doktorn har jag sökt på och hittat och han höll mycket riktigt på med vetenskaplig kiromanti. han skriver i ett brev att han hade fördelar som var hemma i grafologi, frenologi (osäker där.. slarvigt skrivet) fysiognomi (?) och astrologi
Intressant. Det är mycket möjligt att denna person faktiskt såg sig som skolad seriös vetenskapsman. Idéerna låg i tiden och var inne i Tyskland och i Sverige. De problem dessa vetenskapsmän dock hade var att de hade svårt att visa trovärdiga resultat.
Grafologi är konsten att av en persons handstil sluta sig till hans karaktär.
Frenologi utgår från att olika själsförmögenheter sitter på olika ställen i huvudet och att de bildar olika utbuktningar. Beroende på hur stora de är och var de sitter går det då att läsa av människans själsegenskaper.
Fysiognomi sysslar egentligen med samma sak dock utgående från andra principer, alltså att utifrån att titta på en kropp säga något om den personens karaktär.
Dessa konstarter institutionaliserades i Sverige under Herman Lundborgs ledning i Rasbiologiska institutet.
Studera gärna några av Hermans Lundborgs skrifter. De är mycket upplysande och säger en hel del om tiden. Tilläggas skall dock att Rasbiologiska institutet redan från början var kraftigt ifrågasatt ur vetenskaplig synpunkt.
mvh/gurin

hejsan
här kommer bilden i lite större format inte för stort denna gånen hoppas jag
tack Gurin för din förklaring, jag ska titta lite på Herman Lundborgs skrifter.
det där med grafologi det visste jag och är säker på att även min farfar var mycket intresserad av eftersom jag har ett utlåtande om hans egen handskrift från någon i utlandet.
nu mot dagens stora händelse….. inköp av julklappar

men vad är detta ??? bilden blev ju ännu mindre .. nu fårstår jag ingenting
Ja, fast lättare att läsa…
Gozan, om jag förstår dig rätt vill du veta vad den "juridiska processen" handlade om. Finns det arkiv där man kan leta i domstolsprotokoll?

ja nyfiken som jag är *skrattar* naturligtvis vill jag ta reda på det…
det borde finnas något någonstans om detta.frågan är bara var. jag får ta o ringa runt och kolla upp efter alla helgerna..