Amerikaresenär t/r
Nu måste jag ta itu med min "förlorade! Alfred igen… Och jag behöver hjälp.
Johan Alfred Berg, född 12 april 1848 i Kumla, Västmanland, for till Amerika 1866, för att delta i inbördeskriget. Där kan jag spåra honom.
Sedan kom han, enl brev, hem igen 1876, någon gång i februari, och reste eventuellt tillbaka till Amerika 1879. Men jag kan inte finna honom i några passagerarlistor el liknande när han reser hem och tillbaka. I USA kallade han sig John A Berg, tror jag.
Kan ni, kanske?
För övrigt tror jag mig ha funnit honom på olika hem för sårade/invalidiserade soldater i USA ända fram till 1931, så han dog, om det är rätt Berg jag hittat Jag tror inte att hans liv blev bra.

Det finns en John A Berg som får pension efter inbördeskriget, han bor i Wisconsin. Men namnet är inte unikt.
Åkte han verkligen 1866, då var kriget slut, det slutade 1865
Om han åkte tidigare:
Det kan vara denne man (det finns en till med samma namn), Name: John A Berg Residence: Dodgeville, Wisconsin Enlistment Date: 31 Aug 1864 Rank at enlistment: Private State Served: Wisconsin Survived the War?: Yes Service Record: Enlisted in Company H, Wisconsin 43rd Infantry Regiment on 31 Aug 1864.
Mustered out on 24 Jun 1865 at Nashville, TN.
Sources: Roster of Wisconsin Volunteers: War of the Rebellion
Nej, det är så klart bara jag som är slarvig - han reste 1864.
Jag tror att jag hittat honom som "enlisted" den 28 dec 1864 i New Hampshire (4th New HAmpshire Volunteer Infantry). Jag kan också följa en John A Berg via olika "Soldiers home" tills han dör i Los Angeles 1932, och det stämmer bra med en bouppteckning efter hans syster i Sverige som dör 1919, då han står nämnd som att bo i "Soldius Home, Los Angeles".
Det är den där resan hem och åter jag funderar över, om man kan se spår av i några listor.

Jag kan bara finna en J A Berg vilken emigrerar 1864 och han uppges höra hemma i Stockholm, utreser via Hamburg med destination New York. Men hans ålder stämmer inte, han uppges vara 18 år, dvs född ca 1846.
guan, vad har du för uppgifter om hans emigration 1864? Var han då bosatt i Kumla?
Han var bosatt i Tärna, Västmanland.
Uppgifter om emigrationen har jag via husförhörslängd, en dagbok skriven av en av hans bekanta (där det också står omnämnt många gånger att det kommit brev från honom från Amerika) och då den här listan över enrollerade i 4th New Hampshire Volunteer Infantry.
Vidare har jag brev där det berättas om när han kom tillbaka 1876 - 1879, och där nämns också att han bl a varit soldat under de åren så han var borta (1864-76).
Nej alltså, man ska inte hålla på när man är sömnig… Fel igen! Alfred var alltså född 1846 och emigrerade -64, inget annat. Så det var nog rätt Alfred, Cheyenne.
Nu går jag och lägger mig.

Men i så fall kan han faktiskt ha flyttat tillbaka till Sverige och hamnat i Stockholm. Från Rotemansarkivet;
Personuppgifter
Namn: Johan Alfred Berg
Titel: Bokhållare
Födelseuppgifter: 12/4 1846 (Kumla), Västmanlands län
Status: Ogift,ej HF,Ensamstående utan barn
Inflyttningsuppgifter
Inflyttad: 00/00 1877
Som: Inflyttad från annan fastighet i roten
Från: M 17/1
Boendeuppgifter:
Arkivrote och stadsdel: 01 (Gamla Stan)
Häftets nummer och tidsperiod: 01828 (1878-1881)
Fastighet: Bilagan
Församling: Storkyrko
Gata: Bilagan
Övriga uppgifter:
Utflyttningsuppgift: 1947-12-31 Avförd Över 100 År
Som synes har man flyttat honom till bilagan. Han finns under en post till i Rotemansarkivet och där framgår det att han blev flyttad till bilagan 1878. Stämmer födelsedatumet? Annars kan vi avskriva denna Johan Alfred.

Det stämmer ju enligt #0!
Det är precis han. Han kom hem, bodde en tid hos sin bror, gjorde succe i sällskapslivet och förlovade sig med en fin flicka, men betedde sig sedan så illa - allt enligt breven jag läst - så att släkten mer eller mindre tvingade honom att åka tillbaka till USA. Det är den resan jag gärna skulle vilja hitta. Som man ser blir an "avförd" när han skulle ha fyllt hundra - man hade alltså inte så bra koll på att han rest tillbaka till USA.

Se där, den lilla detaljen missade jag!
Född den 12 april 1846 i Kumla alltså!
PS. Jajamen, jag är vaken än. Det är svårt att slita sig härifrån… 

#8 Kände du till att det var i Stockholm han bodde under några år?
Ja, enligt de där breven bodde och arbetade han alltså hos sin bror en tid, i Stockholm, och ibland var han i Tärna, ibland ansåg man att han bara var "försvunnen".
Jag vet rätt mycket om honom när han är i Sverige, det är mest den där resan hem och tillbaka jag är intresserad av. Varför finns den inte i några register, vart uppgav han att han skulle osv.

Du vet förvisso mycket om honom tack vare breven men det är alltid en fördel att berätta så mycket man vet. Ffa när man ska försöka hitta en emigrant som inte tagit ut flyttbetyg.

Kan det vara han som 1880 är soldat i Fort Graland, Costilla, Colorado?

En John A Berg skrivs in som soldat 30 juli 1879, han skrivs ut 1883. Det är hans tredje runda som soldat. Han bör alltså ha kommit före det till USA igen.