Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 3651 ggr
3jocke
0

Marcus Berg - slav i Marocko 1754-56

Hej! Jag söker information om sjökaptenen Marcus Berg (på skeppet Mercurius) som tillfångatogs i Medelhavet av kapare och förslavades i Marocko under en tvåårsperiod (1754-56). Kan någon hjälpa mig? att få fram mer information om honom, än den jag hittills hittat, vore jag mycket tacksam (jag är disp. historiker och forskar i ämnet vid Lunds universitet).

Detta har jag hittat:

Enligt Hevig Eleonora församlings döds- och begravningsböcker avled Berg den 17 juni 1761 "47 1/2 år gammal i kallbrand".

Enligt bouppteckningsregistret lämnade han efter sig "3ne byggningar på Kongl. Djurgårdens grund vid dess gärdes gård uti kvarteret Grönland nedan vid Sjön…", ett mindre antal silverskeder etc.

Vid sin återkomst till Sverige gifter han sig på nytt med Christina Holmberg, då hans tidigare fru avlidigit. Med den senare hade han en dotter, Maria Berg, som var 9 år gammal vid Marcus hemkomst. Hans dotter hade omhändertagits av "tiärhofs-inspectorens herr Anders Hippings och dess kära älskliga maka.."

Marcus Berg uppvaktade även kungen och riksråden vid sin hemkomst, den 24 maj 1756.

Jag har sökt i Stockholms sjömanshus, men inte hittat något. Slottsarkivet kvarstår ännu. En förfrågning har även skickats till Hedvig Eleonora församling.

Kan någon hjälpa mig? med ytteligare information skulle jag bli mycket glad - och väldigt förvånad!

Joachim

Phryxe
0

I Riksarkivets ämnessamlingar (Miscellanea) finns en serie volymer (27 st) om "Uppbringningar 1500t – 1800t". Kanske finns där något intressant. Det är en ämnessamling, dvs handlingar urtagna från olika arkiv. De kanske kan ge ledtrådar till vilka arkiv mer information finns att hämta.

Vad var det för ett skepp han var kapten på? Svaret på den frågan kan leda till nya arkiv.

AndersE
0

#0 Vilken spännande - och svår - uppgift du gett dig på. Lycka till!

Phryxe
0

Du nämner att "Marcus Berg uppvaktade även kungen och riksråden vid sin hemkomst, den 24 maj 1756". Har du funnit den ansökan? Om ej får du kontakta Riksarkivet. Om brevet är bevarat är det störst chans att det finns där … kanske i Inrikescivilexpeditionen.

3jocke
0

Tack AndersE!, för uppmuntran. Jag fick tips om detta forum och har redan fått bra kommentarer!

Tack Phryxe!, för tipset om ämnessamlingen "Uppringningar 1500t-..". Jag har inte hunnit leta där ännu. Däremot har jag hittat en del i Diplomatica turcica där Bergs friköpning kommenteras av kollegierna, samt letat bland skrivelser till Kungl. maj:t i det topografiska registret utifrån Medelhavet och dess omnejd.

Hans fartyg hette Mercurius och hade en besättning på 10 man. Det kapades utanför Cartagena ("Spaniens Karlskrona").

Vid sin hemkomst skrev han även en skildring om sin tid som slav: Beskrifning öfver barbariska slafveriet uti kejsaredömet Fez och Marocco.. (1757). Jag skulle även vilja veta om det fanns någon som hjälpte honom med denna text, varifrån initiativet till publikationen kom, vad som hände med texten i samband med att den censurerades, osv? Finns det orginaldokumt kvar?

Uppvaktningen är en intressant fråga, och jag har inte funnit någon ansökan. Är själv inte helt bekant med förfarandet vid mottagningar på slottet. Enligt uppgifter fördes dock sällan några regelrätta böcker över hovuppvaktningar, och så pass tidigt som 1750-talet verkade ännu inte de journalförande ämbetsmän som verkade senare vid det gustavianska hovet (överceremonimästaren och överkammarherren). Men som du nämner, så finns det kanske en ansökan! Jag får leta efter en sådan vid nästa besök på RA, och pröva Inrikescivilexpeditionen.

Joachim