Brev från tystnaden
Vill slå ett slag för boken Brev från tystnaden även om jag såg att den var omnämnd i en tråd från Släktforskar Dagarna från Malmö. Den är väl värd ett eget inlägg.
Jag var en av alla dom där, som lyssnade till Göran Skyttes föredrag och hans berättelse om hans mormors far, den döfstumma Carl Julius Dalmer
Jag skulle ha köpt boken redan den gången men fattades kontanter, och sen blev kännedomen om boken bara lagrat någon stans i den egna minnes banken. För att helt nyligen väckas till liv efter rader i hfl gällande en ana på 1850 talet, som skulle skickas till institutionen pga. (beteckning ändrades vart efter åren gick) dum, idiot, kan inte tala, fånig, och sen äntligen orsaken till alla noteringar - döf.
Så i helgen fick jag tag på boken, och sträckläste i princip den. Ytterligare ett perspektiv finns nu med till min kommande microhistoria.
Intressant dåtidsdokumentation som jag rekommenderar oavsett om man intresserar sig för de dövas historia eller ej. Extra intressant blir det ju när huvudpersonen dessutom rör sig på platser som för mig är välbekanta i Skåne.
PS. En viss Medarbetare här på Proveniens får en av sina anor poetiskt beskrivna i denna bok, i ett ref. av Fredrika Bremer

Nu blir man nyfiken - vem kan det vara?
Boken hade jag tänkt läsa, den står på önskelistan på Adlibris

Ja, nu blev jag också nyfiken. Vem kan det vara?
För övrigt vill jag också läsa boken.

Det är väl chrissans släktingar; Petronella och Ingar Bengtsson, båda döva!?

… bör ju vara samma som här
Fast det är det ju kanske bara en som kan bekräfta 

Å vad roligt! Jag visste att de gått på dövstumskolan, pappa skrev om det. Vad synd att boken inte kom medan han levde.
Det är alltså mina släktingar 

Nu måste jag läsa boken snart - den finns inne på biblan så snabbt dit i morgon

Undrar var originaltexten, den av Fredrika Bremer, finns. Det är ju en ära att ha släkt som är med i hennes bok.

Det är en artikel som Fredrika Bremer skriver, den publiceras den 16 april 1864 i Öresundsposten. Tyvärr lyckades jag inte hitta den på nätet, men det kanske du själv lyckas med. Hade varit kul att läsa den i sin helhet.

Det är tack vare Fredrika Bremers artikel skolan och Fältenborg blir ett stort uppsving. Hennes artikel leder till att dom ganska omedelbart får 17 nya anmälningar till denna lilla skola.

Den måste gå att få tag på via Kungliga Biblioteket.

Läste din länk Anders, ja det var intressant - men jag gissar att även du kommer att älska denna boken, den är riktigt bra ;-)

Ser nu i boken att en av flera referenser är; Bingefors, Sven Edvard och Johanna Segerlunds rötter (1992)

#14 Åh, vad kul för chrissan! 

Roligt att boken kommer till användning. Min bror har ju lagt den på nätet som Andersdotter hittade. Min far var svårt sjuk när han skrev den och vi fick gå till hjärtintensiven med manuskriptet, Han höll sig vid liv några månader på bara vilja tills den var tryckt, sedan dog han. Det ligger mycket jobb bakom, speciellt som man forskade bara på mikrokort och arkiv då.