Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1342 ggr
Andersdotter
0

Stockholms hjälp

Man vill ju gärna följa den efterforskade släktingen församling för församling, men går helt bet på Stockholm där bor Bengta mellan åren 1872 -1878 I den senaste församling i Skåne står bara utflyttad till Stockholm 1872 21/11 , så där finns ju inga ledtrådar. Jag vet ju att hon senare emigrerade, ett ärende jag tidigare fick hjälp med här. 

Men jag vill så gärna veta lite mer om dom åren hon var i Stockholm, var bodde hon, vad arbetade hon med, gifte hon sig i Stockholm med den mannen som i USA kallas Andrew Swensson, och var kom han ifrån, jag hade ju hoppats även finna honom via henne. Är det möjligt tror ni? Den enda ledtråd jag har är;emibas post 16217 Utvandrad 16/4 1878 från Storgatan 9, Hedvig Eleonora Stockholm BII A:13 5/9 Även inflyttad Hedvig Eleonoras BIIA:19 s 160 (här är min anteckning lite slarvig?) Hon var född Mattisson el. Mattisdotter (1848-05-11)                                         Hittar inget via Stockholms stadsarkiv -  och ad online som inte har Stockholm

Finns ju bara en sak kvar - skriva här - och vädja till Stockholmsexperterna

Cheyenne
0

Hur säker är du på emigrationsåret 1873?

Dessvärre är det så tråkigt att de årliga underlagen till skatte- och mantalsföringen i Stockholm brukade upprättas av hushållsföreståndaren kring november varje år, dvs i november 1872 upprättades underlaget för mantalsåret 1873.

Bengta flyttade ju till Stockholm 21/11 1872 sen får du lägga på allt från några dagar till ett par veckor innan hon syns i en inflyttningslängd i Stockholm. Då hade troligtvist mantalet redan upprättats för 1873. Om hon sen emigrerade under 1873 betyder det att hon inte syns i en mantalslängd utan då får du kika i just inflyttningslängden och se om där anges en adress där hon avsåg att bo.

Cheyenne
0

Jag ser nu att du skriver att Bengta fanns i Stockholm till 1878. Enligt census 1900 emigrerade hon dock 1873 (stämmer dock inte alltid) och äldsta dottern Augusta uppges vara född 1876 i Massachusetts (brukar stämma).

Andersdotter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu skäms jag faktiskt och sätter på mig dumstruten genast.
Om jag nu hade kontrollerat ALLA mina egna papper bättre och dessutom använt lite huvudräkning så borde jag upptäckt att något var fel i siffrorna.Kan inte ens skylla på Emibas, det kan lika gärna vara mina egna inmatningsfel/skrivfel. Jag har helt stirrat mig blind på datumen från Emibas / anteckningarna som jag sedan länge hade matat in i mitt släktforskarprogram,och sen bara godtagit som fakta och sedan varit helt fastlås i tanken på att jag fattades x antal år i Stockholm,utan att göra kontroll av alla data.
Kardinalfel.Jag får väl ändå sjunga tacksamhetens lov för att jag la ut det här, jag kunde ju fortsatt mitt reslutatlösa sökande länge till.
Cheyenne jag ber om ursäkt, och tack för hjälpen.

Cheyenne
0

Du behöver absolut inte be om ursäkt. Uppgifterna i Emibas kan ju stämma och census 1900 i Amerika ha fel.

Andersdotter
0

Njee, det verkar rimligare att census 1900 stämmer i årtalen, i alla fall(dom hade ju bara matat in fel efternamn. Som gjorde att jag letade fel i evigheter innan jag fick hjälp här med det.)

Det har gått troll i sökandet på den familjen *ler* först massor med tid på en familj som heter Sorensson, men som visade sig heta Svensson, sen massor med tid på bortappade år i Stockholm, som inte var borttappade

Som du säger, dotterns födelse talar ju mycket för att det är de rätta, annars skulle hon vara född i Sverige och i det fall tror jag dom var mer noga att mata in uppgifter  om medborgarskapet. Det övriga stämmer ju, varit där i 25 år kom 1873, någon, jag eller emibas har matat in fel och tolkat 1873 som 1878.

Men någon make/fader Andrew Svensson (anders svensson här hemma lär jag ju inte hitta då dom flyttade innan folkräkningarna.

Jag får  nog nöja mig med att han blir outforskad och med okänd bakgrund. Rynkar på näsan

Cheyenne
0

Liten rättelse bara; det står att de kom till Amerika -73 och varit i landet i 27 år (kolumnen brevid) men att de varit gifta i 25 år. Vigseln borde alltså finns i de amrerikanska vigselregistren.

Cheyenne
0

Det finns ju några ledtrådar avseende Andrew Swenson som förmodligen hette Anders/Andreas Svensson i Sverige; Han kom också till Amerika 1873, han är född i oktober (svårtytt) 1843 och han är skomakare vilket han säkert även var i Sverige.

bokesliden
0

Vad sägs om denne?

Post 409159

Svensson, Anders
Skomakare (ogift man)

f. 7/10 1843 i Asarum, Blekinge län (Blekinge)

Utvandrad 15/4 1873
från 163, Kristianstad, Kristianstads län (Skåne)
till Amerika

Källa: Husförhörslängd, s. 928

Emibas emigrationsakt: Kristianstad L 1873 007

Cheyenne
0

Lovande! Glad

Andersdotter
0

Jo det stod october 1843

Okey, vigselregister jag inte haft att göra med, får leta. Var kan man hitta dom?

jag ska kolla mantalsräkn 1880 och hoppas att något utav dem kan vara skriven som obefintlig? får ta mig till  bilioteket.

Men det är väl nästan bara dom två hållen jag kan gå? Är ju svårt när man inte vet vilken lands del han kom i från.

Andersdotter
0

Aaaa men Bokesliden missade ditt inlägg, hade min sida öppen för länge.

Bokesliden; då blir det du som återigen hjälper mig med min svårfångade familj, det ser ju helta klart ut som om det är han…det är han…eller hur Flört jippy

Cheyenne
0

Eftersom Andrew Swenson redan i census 1900 hade varit i Amerika i 27 år så skulle man kunna tänka sig att han eventuellt sökte Amerikanskt medborgarskap innan han avled vilket jag har försått skedde någon gång innan 1910.

denna sida kan man söka i Massachusetts Naturalizations och med skannade handlngar. Man får ganska många träffar på Swenson.

Men med som så mycket annat så kostar det tyvärr.