Alma och Martin i Amerika
Provar att skriva en egen tråd, eftersom det brukar vara så skojigt att läsa andras detektivtrådar!
Jag håller just nu på att pusslar lite med min morfars föräldrar, och har kommit till tidsperioden precis innan de gifte sej, vilket är sent 1800-tal.
Martin Jönsson, föd 1870 i Höganäs, Väsby försvinner ur Höganäs bruksförsamling under 1889. Förs till obefintliga i november, med en notering om att han hämtat ut arbetsbetyg(?) 13 april, och han är troligen i Amerika enligt en notering både där och i folkräkningen 1890.
Alma Celander född 1871 i Starby plockar ut betyg för resa till Amerika 8/7 1892 enligt hfl Helsingborgs sfs.
De lär ha träffats innan avfärden från Sverige (Martin var bl.a. bleckslagarlärling i Klippan) och enligt sonsonen har hans far - yngste sonen - tidigare berättat att Martin var och letade efter Alma i Amerika utan att hitta henne.
Båda åkte hem till Sverige efter sina äventyr. Den 2 december 1898 gifter de sig i Helsingborgs sfs och 2 dagar senare föds äldste sonen Kalle.
Om Martin vet jag att han var "6 år till sjöss i sin ungdom" från en tidningsartikel i samband med hans 75-årsdag och en annan från hans dödsdag. Sonen Stig berättade fritt ur minnet såhär:
"Han föddes ju 1870. Och när han var 7 år så började skolan. Men han gick bara ett år i skola, när han var 8 år, sen blev han skickade till Klippan och lära sej plåtslageri. Han blev ju plåtslagare. Sedan jobbade han där i Klippan i 10 år. Han var väl 18 år när han gick ut på sjön. Han sa det första som hände när han seglade med Höganäsbolaget till Medelhavet. När de kom i Gibraltar sund kolliderar dom och akterlyktan gick åt helsicke! Så det första han fick göra var akterlykt till fartyget! […] … åsså tog han jobb i Philadelfia vid järnvägen. han sa det var sån jädra klasskillnad. Det var Skandinavier som fick åka fram och tillbaka på jobbet där sa han. De andra, tyskar och fransmän, dom fick ligga ute i lador! Där på järnvägen."
Det där med jobb i Klippan i 10 år vet jag inte riktigt… Han står iallafall med hemma i Väsby - Höganäs ända till 1886, sedan är han i Gråmanstorp - Åby till sommaren 1888…
Jag hittar inget i nät-databasernas sjömanshus om hans sjömanskap, men han står som sjöman i vigselboken. Jag vet inte när han kom tillbaka till Sverige. Jag tror inte det räknades som att han emigrerade heller, eftersom han jobbade som sjöman. Vad tror ni?
Järnvägsarbetarna i Philly - kan dom finnas dokumenterade med lönelistor? Finnas med i census? Han var väl antagligen bara där en kort tid (ett par år?) så frågan är hur mycket spår han lämnade efter sej over there.
Om Alma vet jag bara betygsdatumet och "Morsan sa att hon åkte till NewYork och jobbade hos en sån där mäklare eller vad man ska säga" vilket hans lite mindre förvirrade son förklarade var hos en bookmaker som hade med hästar att göra. Jag tror galoppbana eller liknande. Vet inte riktigt var jag ska börja söka där heller.
Troligen kommer jag väl inte att hitta något om dom i Amerika, men det skulle vara kul att höra era teorier, förslag på grejer att leta efter osv. Hemkomsten till Sverige är precis där böckerna tar slut såklart, sen har jag dom relativt väldokumenterade från 1898 och framåt med hjälp av barnafödslar, adresskalendrar, tidningsnotiser m.m. Men Amerika-tiden hade varit kul att ha _någonting_ ifrån.
Tråden kanske inte passar i forumet Amerikasläkt som så, men det är ändå sökningar i Amerika jag är ute efter… Kan dom finnas med i censuses? Har ingen koll på hur ofta dom gjordes eller vilka som stod med.
#0 Kul att läsa ditt inlägg! Det märks att du kommit en bra bit med din "kartläggning" och jag känner helt igen din nyfikenhet efter "mer". Hoppas någon har tips!
Jag vet inte hur mycket du tittat i ancestry? Det finns en Emilia Selander:
Namn: Emilia Selander
Ankomst: 10 Sep 1890
Uppskattat födelseår: cirka 1873
Ålder: 17
Kön: Female (Kvinna)
Avresehamn: Liverpool, England
Destination: United States of America
Ursprung: Sweden (Sverige)
Etnisk tillhörighet/härstamning/nationalitet: Swedish (Svensk)

Anscestry har jag inte mycket erfarenhet av - berätta gärna mer! Vad finns där, vad hittar man gratis och vad kostar pengar? Jag betalar gärna en slant för bra saker, men det är en liten förutsättning att jag vet att jag har någon nytta av det (såklart).
Emilia är inte med i Almas syskonskara, pappan tog C/Selander som snickar-namn, som sedan blev ett familjenamn tydligen. Så just den generationen behöver inte vara släkt med andra Celandrar - sannolikheten ökar i nästa generation.
Äldsta brorsan Edward Celander f.1860 emigrerade 1882 och finns med på emigranten. Han hade destination New York, så Alma kan ju ha åkt över till honom (om nu inte NY är inresehamnen bara). Annars tror jag inte någon mer av syskonen var över.
#3 Allt kostar på ancestry. Men där finns otroligt mycket!
Att jag visade på "Emilia" beror på att jag inte tycker det vore konstigt om en amerikan av okänd bakgrund tolkar ett muntligt skånskt "Alma" som ett "Emilia"…
Med intryck av den förelsäning jag nyligen var på ska man vara öppen för att faktiska utresedatum kan skilja mycket från det man hittar i Hfl…

Däremot så fins ingen census under den tid som de var i Amerika. 1890 års census slängdes/brändes av misstag!

Det finns en del på nätet om förhållandena för järnvägsarbetare i området - Martins berättelse verkar stämma ganska bra.

Hittade detta på Wikipedia, som var lite intressant! Där verkar vara länkar vidare till andra hästbanor i omgivningarna också.

Man kan söka i ett register på Emigrantinstitutet om hon var med i en svensk församling i NY, många var det. Men sedan tar det flera månader att få ett utdrag ur den församlingsboken från Växjö.

#4 jag såg ditt referat och tänkte genast på mina emigranter som försvann från Väsby 1888 och kanske återfanns på en båt från Göteborg 1897. Martins mamma och yngste bror. Så de hör ju lite hemma i den här tråden också. Namnen något förvanskade och åldrarna var lite si och så med också, men som du säger - någon kan ju ha hört fel…
Om Alma åkte redan 1890 förklarar det varför jag inte hittar henne i B 1892-93… bläddrar och bläddrar. Kunde man skicka efter betyg i efterhand tro? Så hon behövde dom när hon väl var borta i Amerika…
Hade föreläsaren någon förklaring på diffarna? Det tar ju inte 9 år att ta sej från Höganäs till Göteborg, och vad sjutton gjorde de under tiden isåfall?
#5-6 Tack för infon! Ska kika på dina länkar. Såg trevliga ut!
#9 Det är bättre att han får svara själv… 

#8 Menar du att man åker till Växjö, bläddrar i register där, och sedan beställer fram utdrag på sin nisse om man hittar henne i registren? Jag har inte så långt till Växjö, så det låter som ett projekt om jag förstått dej rätt. Jag har inte bråttom med sån här fördjupningsforskning heller, så det gör inte så mycket att det tar tid att få resultaten sen.
Varför finns det inte så mycket emigrant-grejer på nätet? Emiweb har jag hört talas om, men inte hunnit kika på. Annars verkar man vara hänvisad till telefonnummer och arkiv. Hoppas de får resurser att digitalisera sej också i framtiden!

Om du åker dit kanske det går fortare, man kan ju alltid kolla om hon finns med i någon svensk-amerikansk kyrkobok. Kyrkan var en samlingspunkt för många som åkte över som hembiträden.

En Alma Selander kommer fram till New York den 4 augusti 1892 med ett skepp som jag tror hette SS Lahn. Hon har åkt via Bremen. Hon uppges vara 21 år (stämmer med att hon var född 1871), har ingen yrkestitel eller anställning. Hon uppges vara född i Sverige och är Svensk medborgare.
Passagerarlistan på Ellis Island avseende den båt Alma åkte med - skiljer sig från de passagerarlistor jag är van vid. T.ex kan jag inte utläsa vart hon ämnar bosätta sig. Hon finns på rad 761.

Jo, hon ska till Chicago Illinois! 
#13 Snyggt, det verkar ju rätt!

Tack, tror det är rätt. Och tydligen fick hon då arbete hos en "Bookmaker" i Chicago!? Det var nog för väl att hon kom hem igen…!

Är det känt om Almas syster Märta Selander, född i Starby 1884, möjligtvist åkte till Amerika?
En Marta Selander, 22 år, kommer fram till New York den 9 oktober 1907 (dvs född ca 1884) Hon uppger visserligen sin födelseort till Helsingborg men det kan ha berott på att familjen bodde där. Det ser ut som om hon varit i Amerika tidigare mellan 1906-1907. Som närmast anhörig uppger hon en Fader ? Selander i Helsingborg.
På sid två av passagerarlistan framkommer det dock att hon ska till sin syster (??) och det vet jag ju inte om det stämmer så bra förstås. 

Oj, här har hänt grejer när jag varit uppslukad av jobb!! Vad roligt!! Nu ska jag genast kika igenom vad ni hittat! Chicago är ju inte NewYork…
Tack för hjälpen!!! *hoppar och skuttar*
Återkommer med mer kommentarer, svar på frågor m.m.
Jag hittade förresten att storasyster Amanda for med sin gubbe Lars Jönsson Levin och två söner till Amerika 23/6-1890 enligt Helsingborgs B:9 #277
Martha var en sladdis och föddes inne i Helsingborg (Lappland 11 om jag har rätt anteckningar vid snabbkoll), så det stämmer med Helsingborg på henne.
Pappa hette Bengt och var snickare. Han dog 1901 och frun Botilla Månsdotter dog 1905.

Ja men då stämmer det ju med Martha! I passagerarlistan som jag länkar till i mitt inlägg #17 (år 1907) så står det att hon ska till sin syster Mrs. Levin.
Och jag tycker mig tyda att hon uppger fadern B (frågetecken på initialen) Selander som närmast anhörig hemma i Helsingborg. Ser ut som adressen i Helsingborg skulle vara Kolonigatan eller liknande.

Nu har jag kikat och känner mej lite frustrerad att jag inte hittade dom själv, jag har ju sökt och sökt med alla möjliga stavningar och wildcards! :D
Stor applåd för dej Cheyenne!
Chicago kan ju vara fel när dom fnuttat dito-tecken långt ut i kolumnerna. Eller så har de efterlevande blandat ihop vem som var var. Men Stig pratade så "nära" om "morsan", men man vet ju ändå inte med gamla vimsiga gubbar och minnet.
Martha skulle ju till sin syster mrs Levin!! Frågan är om hon dött andra resan eftersom det står brother in law istället, fast det var kanske viktigare med honom, eftersom han pröjsade biljetten…. Trevligt med adresser till och med!
Åh vad roligt med mer kött på benen!! Nu har jag bekräftat att Alma verkligen kom iväg över pölen iallafall! Tusen tack!! Systerns äventyr är bara bonus!

Skulle laddat om innan jag postade mitt svar 
Kolonigatan låter bra, fast det är kvarteret Kolonien 14, som hade adress glasbruksgatan eller eventuellt Karl Kroksgatan. Såg att damen efter Martha 1907 hade adress Karl Kroksgatan, så dom hade troligen sällskap!

Tack själv! 
Nej, det var vid första resan år 1901 som Martha uppger att hon ska till sin "brother in law " S.L Levin, 1400 Bergen Street, Brooklyn, New York. Han var ju "Head of the family" så det var naturligt att uppge honom.
Andra resan år 1907, uppger Martha dock att hon ska till sin syster Mrs. Levin.
Båda passagerlistorna jag länkat till består av två sidor. Du kanske ser att man kan klicka "next" för att få upp andra sidan.

Hon var mörk Martha. I passagerarlistan från 1907 uppges hon ha svart hår och bruna ögon och är 5 feet, 1 inches lång (eller rättare sagt kort).

Ang. systern Amanda Selander (Mrs. Levin). Jag har sett i DDSS.nu att hon och Målargesällen Lars Jönsson Levin vigdes i Helsingborgs Stadsfs 1886-10-30. Enligt vigselnotisen var Amanda född 1865 och Lars 1861.
Därefter noterade jag att de två första sönerna föddes i H-borg; Sture Waldemar, född 1887-02-11 samt Germund Harald, 1889-09-15. Nu anges fadern vara Målare.
Du nämner ovan att de emigrerade 1890.
Därför tror jag att det kan vara denna familj från census 1900.
Boende i Kings County, New York där namnet blivit Leven (!!)
Painter Lars Leven, född oktober 1861 i Sverige (stämmer)
Hustru Amanda med riktigt tokigt födelseår, dvs 1873 (Sverige)
Gifta i 14 år (stämmer med de svenska böckerna men blir riktigt tokigt om man betänker att Amanda i census 1900 uppges vara 23 år).
Sonen Sture, född i Sverige i februari 1887 (stämmer)
Sonen George (amerikanisering av Germund), född i Sverige september 1889 (stämmer)
Sonen Albert, född i New York i februari 1897.
Familjen (Lars, Amanda och de två äldsta sönerna) uppges ha kommit till Amerika 1890 (stämmer).
Alla uppgifter stämmer, t om makens yrke. Därför tror jag att personen som upprättade detta census för en stund hade tankarna någon annanstans när han skrev dit Amandas födelsedata. Ffa som hon tydligt anges vara mor till alla tre i en särskild kolumn samt gift sedan 14 år. Han har inte ens räknat rätt på hennes ålder då han anger att hon år 1900 är 23 år men född 1873.
Direktlänk till den skannade bilden (klicka på den lilla bilden uppe till höger för förstoring)

Både Lars och Amanada lever 1930 , enligt det årest census. De bor kvar i Brooklyn, tillsmmans med sönerna George och Albert. Alla tre männen har painter angivet som yrke.

Och detta kan vara Amandas make från NY Death index
Levin
Lars
76 y
Mar
19
1938
6114 (1938)
Kings
1861 - 1862
Uppgifterna visar efternamn, förnamn, ålder vid dödsfall, tid för dödsfall, certifikatnummer, county och uppskattad födelsetid

Nu kan jag stryka adresskalender-uppgifterna för 1918-1936 i Helsingborg, då en Amanda Selander var kassörska på husaretabliss/regt:et, för "vår" Amanda var tydligen i Brooklyn då :D (Amanda hade en storasyster som också hette Amanda, född feb 1863, död maj 1864.) Undrar vem den Amandan var som var på Berga… Hon verkar inte ha varit släkt iallafall.
Jag hade noteringar om Amandas och Lars vigsel från DDSS och lysning från hfl och hittade deras emigration i B mer av en slump när jag letade efter Almas utflyttning (som jag aldrig hittade - noteringen om betyg till Amerika stod bara i hfl).
Jag var kanske lite snabb när jag drog slutsatsen om Kolonien 1907… Då hade båda föräldrarna dött, fadern Bengt redan 1901, så jag vet inte hur han kunnat betala för biljetten 1907?
Martin, Almas make alltså, står 1908 i Helsingborgs adresskalender på s. 102 "Jönsson, Martin, plåtslag.-förm. Nytorgsgat. 49. " och visst ser det ut att stå 49 Nytorgsg i 1907-manifestet? Det är bara ett stenkast från Karl Kroksgatan (om man kastar bra) på söder i Helsingborg.
#25 KUL att dom fanns med i en census!! Tack för länken till bilden!! Jag ska dubbelkolla Sture, som jag har skrivit Sten på, men jag var trött den kvällen, så det kan ha blivit fel…
#26-27 Tack för dina uppgifter!! Lars Jönsson Levin var född 10/10 1861 enligt hfl. Jag har inte forskat djupare på honom.
Jösses vad mycket ni hittat på mina bristfälliga uppgifter! Riktigt roligt att spinna vidare!