Fosterbarn
Min morfar blev född i december 1919 i Örgryte, men blev bortlämnad direkt eftersom modern var ogift och fadern okänd. (Modern kommer från Karaby församling i Västergötland.)
Så han flyttade runt olika foster-hem under uppväxten i Norrland. Det enda stället som jag har hört något om är i trakterna runt Kramfors. Det ska vara sista stället som det verkar.
Hur får man reda mer på hans uppväxt?
Om han har någon syskon måst man väl skicka efter modern bouppteckning? Såvida om hon inte lämnade bort fler barn.
/Jenny
Kombinationen fosterbarn och några år in på 1900-talet är inte den lättaste. Jag tror ändå att det finns någon som kan ge bra tips…

Det ska finnas en barnavårdsakt om honom och hans mor, i den kommun där hon var skriven vid födseln. Alla barn som föddes utanför äktenskap efter 1917 har en sådan. Den ska finnas i kommunens arkiv under socialnämnden. Det bör vara första steget att hitta hans bakgrund, en ev fader och kanske om det finns syskon.

#2 Det där om fadern är nog svårt att få fram eftersom han lämnades bort direkt efter födelsen. Men det andra bör nog kanske gå.
Få undersöka mer om det.
Om du har moderns namn och födelsedata kan du kanske finna henne i Sveriges dödbok, om hon dog efter 1947. Naturligtvis kan hon ha gift sig men har du tur får du inte så många träffar. Hon kan ju ha haft ett ovanligt förnamn och har du tur så står hennes födelseförsamling med (den gör inte alltid det). Skaffa sen bouppteckning. Det kan ju fortfarande finns barn i livet. Var modern väldigt ung när morfar föddes kan det ju finnas andra barn födda ända in på 1930-talet.

Jag har haft ett liknande ärende, med fader okänd, svaret fanns hos närmsta statsarkiv, som jag hittade på Internet. Jag mailade dom och gav födelsedata på moder och barn och frågade om dom kunde titta i barnavårdsnämdens arkiv. Fick mailsvar ganska omgående, och två veckor senare fick jag kopior på posten. Barnet i fråga var fött 1914 men först 1921 fanns en akt, där då även faderskapet var erkänt och underhåll nu fastställt till 30:-/månaden tills det att barnet var 16 år.
95 års ovisshet om vem barnafadern till min farmor var, fick nu sitt svar, gissa om man blev glad 

Ville egentligen mest tacka för ännu ett bra förslag på forskningsväg.
Jag som bara hållit på sedan december förra året lär mig en massa.
Direkt efter det att jag läst de fyra första inläggen kontaktade jag den kommun där min mormors mor bodde vid min mormors födsel. Detta för att få en kopia på akten. Min mormor föddes även hon utanför äktenskapet och lämnades dryga halvåret vidare till en fosterfamilj och återsåg inte sin biologiska mor förrän hon var 15-16 någonting.
Så nu håller jag tummarna på att jag kan hjälpa min mor och hennes syskon med mysteriet om vem som är deras morfar.