Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 2924 ggr
Cheyenne
0

Sankt Josephs sjukhus i Köpenhamn

Är det någon som vet i vilken sogn jag finner rubricerat sjukhus i Köpenhamn? Året det gäller är 1914. Jag testade med Skt Johannes sn men tje fick jag. Personen i fråga var svensk och bosatt i Sverige och jag tror han var i Köpenhamn å tjänstens vägnar men jag gissar att sjukhuset ändå skickade en attest till Sverige.

chrissan
0

Vet inte om detta ger något

St Josephs systrarna

chrissan
0
chrissan
0

Griffenfeldsgade

Kvarter: Udenbys Klædebo

Sognetilhør i 1890: Hellig Kors, Sankt Stefans

Sognetilhør i 1918: Hellig Kors, Brorsons

Øvrige forhold i 1918:                   Postdistrikt: N
                   Politikreds: 6
                  Forsørgelsesdistrikt: 9B &10B
                  Værgerådskreds: ?

Cheyenne
0

Tack chrissan! Det verkar vara helt rätt församling då det för de i dödboken, vilka avlidit på Sankt Josephs sjukhus, så finns detta noterat. Tyvärr fann jag inte min sökta person där.

Han hette Gustav Adolf Raab och avled enligt både nekrolog och tidningsnotis den 16 mars 1914 på nämnda sjukhus.

Dödboken verkar vara i exemplarisk kronologisk ordning så jag tror inte jag missat honom heller.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Suck, nu blev jag förvirrad igen. Gustaf Adolf Raab blev änklig 1906. Då var han och hans hustru bosatta i Långemåla i Kalmar län. Nu ser jag att det av dödnotisen framgår att hans jordfästning skedde i Köpenhamn. Kan ha ha flyttat dit efter hustruns död?

chrissan
0

Han var nog skriven i Svenska Kyrkan i så fall. Men han kan ju sökt vård i Köpenhamn fast vara skriven i Sverige.

Svenska kyrkan i Köpenhamn tillhör nog Sverige så kyrkböckerna bör finnas här.

Svenska Gustafskyrkan

Cheyenne
0

Tack, jag tror på det senare, dvs att han sökte vård i Köpenham. Det verkar mest troligt efter att ha läst artikel i inlägg #2.