Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3807 ggr
Andersdotter
0

Söka 1900 tal ?

Någon som har tips på hur man letar fram uppgifter om dödsfall efter Hfl slut.
Dödsbok skivan från 1947-2006 har jag, men han har ju avlidigt före 1947,finns det tidigare versioner av dödskivan?

Jag vill veta var och när min ff.ff dog?
Han hette Carl Johansson var född i Persmåla, sista noteringen jag har på honom är på torpet Sjöhult under Ryssbylund, i Ryssby (H - Kalmar län) Carl eller Karl Johannsson f. 1846-09-29
Finns det någon som kan hjälpa mig vidare?

AndersE
0

#0 Jag hittade honom inte på begravningsskivan. Man kan ju prova att skriva till den kyrkogårdsförvaltning där man tror han är begravd.

chrissan
0

Jag letade på PLF-CD men fann honom inte i Ryssby.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kikade i SVAR. Sista församlingsboken som finns scannad sträcker sej till år 1916 och då levde han i alla fall och bodde på den platsen du uppger, (se bif. bild).

Om du vill hitta hans dödsdatum blir det nog att gå igenom SCB-utdragen över döda i Ryssby från 1917 och framåt, det borde inte vara så tidsödande och samtidigt kan du ju kika efter hustruns dödsdatum när du ändå bläddrar, så att säga.

Cheyenne
0

Hos SVAR finns församlingsböcker för Ryssby fram t om 1916. Eftersom du vet var han bodde år 1900 så bör han återfinnas där med eventull hänvisning till flytt alternativt bortgång.

Ingegerd
0

Jag har bläddrat igenom SCB-utdrag över döda i Ryssby (H) 1917-1925 på SVAR men inte hittat mannen.

Får fortsätta senare, då måste återgå till arbetet efter lunchpausen.

Det går snabbare med de senare årgångarna. I början var det en sida per månad men på 20-talet har det varit dödsnoteringar i en följd halvårsvis.

Ingegerd
0

Nu har jag hittat Carl Johanssons dödsnotis.

I Ryssby (H) dödbok för år 1930, dödsfall nr 12, står det om Karl Johansson, född 29/9 1846 och avliden 3/3 1930, statdräng i Ryssbylund, gift man. Dödsorsak: brand i benen. Dödsort: Dörby 3. Ingen läkare rådfrågad. Efterlevande makas födelseår 1843.

AndersE
0

#6 Inte dåligt att som statdräng uppnå en ålder av 84 år! Säkert ett strävsamt liv.

chrissan
0

Men kanske nyttigare än numera, man höll sig vältränad! Den siste stataren på vår gård dog förra året, 96 år gammal. De bodde i statarhuset tills han var 86, långt från allt och mörkt och kallt på vintern med bara vedeldning i kakelugn och vedspis. 6 barn i två rum och kök, barnen säger att de aldrig haft det så bra innan som när de bodde där. Han var pigg ända tills de sista par åren.

Ingegerd
0

#0  Andersdotter, jag fortsatte att söka efter din farfars farmor också och fann henne i Ryssby dödbok för 1931.

Lovisa Johansson, f. Jonsdotter, änka, född 16/6 1843. död 5/12 1931. Dödsorsak: Brand i vänstra benet. Dödsort: Dörby 3. Läkare: A. Andersson, Kalmar.

Världen är liten! Jag sökte på familjen Carl och Lovisa Johansson, Ryssby i Sv Bef 1900 och fann att de hade två söner (den ena blev väl så småningom din farfar) och en dotter. De tre syskonen sökte jag sen i Sv dödbok 1947-2006 och fann att dottern, dvs din farfars faster Hilda Maria bodde vid Barkestorp i Dörby vid sin död 1959.

Vid just Barkestorp var min mormors farbror Carl Gustaf Ferdinand Karlsson, född 1840 i Ålem, dräng i början på 1860-talet. Visserligen långt innan din släkt kom dit, men det var ändå ett roligt sammanträffande, tycker jag.

Kanske bodde din farfars faster med familj i Dörby redan omkring 1830? En tanke bara, då båda föräldrarna till din farfars far befann sig i Dörby när de dog.

Andersdotter
0

Ibland blir man rörd över folks hjälpsamhet på detta forum, nu är en sådan gång. Tusen tack till Er alla, ni som letade och ett extra tack till dom som letade så mycket att denna information kom fram. Ingegärd, tack för att du satt och bläddrade sida för sida för min skull ;-)

Just nu har jag inte Svar, utan sitter för tillfället med AD online en månad och dom har visst inte scb över Kalmar.

Att han dog i Dörby blir inte så förvånansvärt, för där har jag hittat två utav hans döttrar boende med sina respektive.

Brand i benen?  gissar att man menar kallbrand - blodförgiftning - ?

Otroligt att, han blev så gammal, han hade då varit statare i 54 år, med det perspektivet skäms man över dom egna klagolåtarna som ibland kommer ur mun.

Andersdotter
0

Men Ingegärd, jag såg inte ditt sista inlägg när jag Postade mitt förra ;-)

Ja det var verkligen ett sammaträffande, båda Karls döttrar bodde på Barkestorp 1:15,

Döttrarna flyttade nog dit senare. däremot så visar det jag fått fram att dom båda gifte sig med två bröder Som bodde på Barkestorp 1:15.

Bröderna Karl Viktor Karlsson och Johan Henrik Karlsson.

Tack för ytterligare upplysningar även om min ff.fm

Ingegerd
0

Jag tänkte också på kallbrand när jag läste dödsorsaken.

Man får "blodad tand" och kan inte sluta sen man börjat leta efter någon person!

Jag känner mig också skamsen ibland när jag jämför hur jag har det, en 66 kvm lägenhet alldeles själv, med hur exempelvis farfars halvsyster måste ha haft det. Änka vid 45 år med åtta barn och säkert inte några 66 kvm ens för den barnaskaran och inte heller någon av de bekvämligheter man har idag. Hon blev nästan 83 år trots det slitsamma livet.