Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkyrkogårdargravar
Läst 15020 ggr
Cheyenne
2

Finn en grav i Danmark

Jag har inte testat dessa två sidor fullt ut ännu men även i Danmark inventerar man gravstenar.

DK-Gravsten

Find en Grav

chrissan
0

Man verkar inte kunna söka på namn?

Cheyenne
0

Nej, i den andra länken; "Find en Grav", väljer man en kyrkogård, därefter efternamnets begynnelsebokstav.

AndersE
1

Det är synd att man inte skapat en gemensam sökfunktion. Om man inte är säker på vilken kykogård man ska leta efter så är det ett drygt arbete.

Och vet man säkert kyrkogården har man nog redan uppgifterna?

Men det kan ju vara trevligt att få se stenen.

Mandra
0

Jag försöker hitta graven på person begravd i Danmark - men har ingen om var. Finns det inga andra ställen att söka på?

Carmarino
1

Här är några länkar - under Kyrkogårdar - som kanske kan vara till hjälp. (Har inte själv testat dem.)

https://www.kvalevaag.se/?page_id=1080

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Allan Kvalevaag 2021-04-27
Mandra
0

Problemet är ju att man i alla länkar måste känna till kyrkogård. Och jag har ingen aning om det.

Carmarino
1

Kollade igenom länkarna och i någon av dem (minns inte vilken) så kan man söka på området där någon dog, och få fram vilken kyrkogård de ligger på. Det är dock ett väldigt begränsat antal gravar som är registrerade, så chansen att hitta den man söker är nog rätt liten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
0

#7: Vet inte område heller. :)

Carmarino
0

#8: Då blir det genast lite svårare. 🙂

Mandra
0

#9: Han var konstnär, så det går att hitta en del av hans kost på nätet. Men på de sajterna står inget om honom.
Sten Ewert född 12 aug 1913, Vasa, Göteborg, död 1991 i Danmark.

https://www.travelsnapper.co.uk/portfolio/C000073onmTOGpic/G0000GR3OJPGyBIw

• Redigerat 2021-10-28 17:06 av Mandra
Carmarino
1

Lyckades inte hitta honom i Politiets registerblade heller.

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Mandra
0

#12: Var får du det där ifrån? Det står inte på hans profil på Geni. :)

Pyttelite
1

• Redigerat 2021-10-28 21:08 av Pyttelite
Mandra
0

#14: Problemet med släktsajter på nätet är att det ofta är mkt felaktigheter på dem. Har lite svårt att tro på det här med England, även om det står så i översta länken.
Har nyligen varit inne på Geni och ändrat på felaktiga uppgifter på Stens far, Harry. Den felaktiga uppgiften finns på många sajter på nätet, tyvärr.

Jag tillhör inte samma släktgren som Sten, men jag har bryllingar som gör det. Av en av dem fick jag en gång i tiden en förteckning över alla Ewert.
På den står det att Sten dog i Danmark. Jag litar nog mer på det.

Killen som äger konstsajten jag länkade till, Christohper Reeves, säger att Sten var hans anfader.
Så nu har jag mejlat honom, så får vi se om han kan svara på mina frågor.

• Redigerat 2021-10-29 07:58 av Mandra
Carmarino
1

#15: Kollade dödböckerna i både Köpenhamn och London, men han finns inte med där. Det betyder inte att han inte dog i något av länderna, utan bara att han inte dog så att han blev registrerad av Svenska kyrkan.

Pyttelite
1

#15: Jag tyckte bara att det var kul att gräva - du bestämmer själv vad som är sant.

Kul att du skrev till Reeves - hoppas att du får svar och skriv gärna resultatet. Jag är nyfiken.

• Redigerat 2021-10-29 13:55 av Pyttelite
Mandra
0

#17: Självklart berättar jag om jag får svar. :)