Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 5663 ggr
Cheyenne
0

Anna Majken Silow - född 1883

Som dotter till en mor född Silow så blir jag naturligtvist nyfiken på rubricerad person;

Anna Majken Silow, född 1883 i Grude Älvsborgs län. I folkräkningen 1900 står hon som fosterdotter till en Musiklärare Lundell med hustru i Göteborgs Gustavi, 14:de Roten N:o 32

Vem var hon? Vilka var hennes biologiska föräldrar?

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Silow?
Ur födelseboken, ser skumt ut.
Ska kolla hfl om en liten stund, måste fixa en grej först.
Hav tålamod en liten stund.Flört

Babzan
0

Anna Majken född 20/2 1883, föräldrar: Kronolänsman Johan Alfrid Lidén o h h Kjerstin Noreén, bosatta i Grude Bredgårdren.

Johan Alfrid är född 31/3 1837 i Dallby Karlst. län och Kerstin är född 9/2 1856 i Alster Verml.l. De gifte sig 2/7 1881. J A dör 19/9 1885. Grude AI:5 s.25 1874-1886.

chrissan
0

Varför heter hon Silow?

Babzan
0

Mor och dotter flyttar till Göteborg 5/6 1888, Grude AI:6 s.37 1887-1899.

Babzan
0

Faddrar vid Anna Majkens födelse är Häradsskrifvare Hampus Palmcrantz och Fru Louise Lundell i Göteborg, v. Länsman Edvard Andersson och Fröken Mathilda Hallqvist.

Phryxe
0

Folkräkningen 1890:

Namn: Anna Majken
Hemförsamling: Christinae territ
Hemort: 12:te Roten N:o 67 A.
Kontrakt: Södra Dom.
Län: Göteborg
Födelseår: 1883
Födelseförsamling: Grude E. l.
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjeställning: d.
Famstkod: Barn (B)
Familj nr: 1
Övrigt: w
Sida: 148
Rad: 25 

Personer i hushållet:
Kjerstin Lidéen f. Noreen, f. 1856 i Alster Verml. l.
Anna Majken, f. 1883 i Grude E. l.

svenne
0

Hittar dom inte inflyttade in Göteborgs Kristine (Tyska), det måste vara domkyrko det är frågan om.

Göteborgs domkyrkoförsamling, 1880-tal, usch, usch, värre än Stockholm, kan ta tid.

svenne
0

Hittar inte volymen där 12:e roten nr 67a finns! (där hon och modern bodde 1890) Alla andra volymer verkar finnas.

Vi får gå baklänges från år 1900:

Göteborgs domkyrko AIIa:17 (1899-1909) sid. 4798.
Musiklärare Lundell dör 1906 och hustrun 1907.
Anna Majken överförd till obefintlighetsregistret 1902.

Skärmdump från ovanstående fb:
Det står Silow inklämt i raden, men hör inte det namnet till den mönsterriterska Elin Teresia (Lundells dotter) som står på raden ovanför Anna Majken?
Jag ska försöka gå bakåt om det går…..

svenne
1

Göteborgs domkyrko AIa:49 (1889-1898) sid. 126: (föregående hfl)
Namnet Silow finns inte alls med här.

Babzan
0

Jag har hittat dom …..

Göteborg Kristine AIb:10 s.1557 1890-97, modern hamnar i obef.boken 13/7 1897. Dotter flyttar 15/1 1897 till fosterföräldrarna, kan modern ha försvunnit dessförinnan?

Anna Majken hamnar i obef.reg. 1902, Göteborgs domkyrko AIIa:17 s.4798 1899-1909.

Vart tar dom vägen?

svenne
0

Från CD:n begravda i Sverige:

--

Lundell, Lars

Musiker

Göteborg (Göteborgs kn, Västra Götalands län)

Begravd 12/4 1906

Göteborgs östra kyrkogård, kv. 56, nr. 82 (kista)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)

[l 1]
Göteborgs kyrkliga samfällighet (Göteborgs kn, Västra Götalands län)

Box 1526
401 50 GÖTEBORG

Tel. 031-731 88 00
gbg.kyrkoforvaltning@svenskakyrkan.se

[k][1]Posten levererad 2008-11-06

svenne
0

I samma grav:

Lundell, Albin Maur. 
Lundell, Elin Teresia 
Lundell, Karin Margot 18780926-5106
Lundell, Lars 

Ingen Silow så långt ögat når.

chrissan
0

Amerika?

svenne
0

Enda gången man stöter på namnet Silow i detta sammanhang är i Hfl Göteborgs domkyrko AIIa:17 (1899-1909) sid. 4798.

Jag blir mer och mer övertygad om att det tillskrivna namnet Silow hör till raden ovanför och till Lundells dotter Elin Theresia, f. 1874. Men vad i all världen betyder bokstäverna under "Theresia?

K D , K P Silow, vad innebär detta, arbetade hon som mönsterriterska hos någon skräddare- köpman med namnet Silow ?

Phryxe
0

Som kuriosa kan nämnas att det i Argentina National Census 1895 finns en Ana Silow, född 1883 i Sverige.

chrissan
0

Står det inte K.B. (Kunglig befallningshavare) Silow, har beslut om namnet tagits där?

chrissan
0

Anna Silow från Göteborg f ca 1883 reser 1 juli 1899 över Madeira till La Plata med s/s Buenos Aires. Hon ska tydligen till Buenos Aires. Detta enligt Hamburg Passenger Lists

chrissan
0

Phryxe: Kan du se vilka andra som finns i samma hushåll som Ana Silow? Modeern kan ju ha angett en dotter som ännu inte kommit dit?

chrissan
0

Har hon en annan far (bara en gissning)?

Post 450151

Silow, Frans Christian F
Ogift man

f. 22/11 1850 i Falun, Kopparbergs län (Dalarna)

Utvandrad 4/2 1886
från Thurenäs, Billeberga, Malmöhus län (Skåne)
till Sydamerika

Källa: Husförhörslängd, s. 300

Emibas emigrationsakt: Billeberga M 1886 002

Han verkar vid emigrationen vara bitärde åt kronofogden Jöns Efverlöv i Billberga. Emigrerar till Buenos Aires.

Tyvärr har jag inte min bok om svenskar i Sydamerika här

chrissan
0

Christian Silow, kaufman, reser 17 aug 1886 från Hamburg till La Plata. Ska till Buenos Aires.

Cheyenne
0

Tack snälla för all denna info. Jag kan inte se att jag får in Anna Majken i mitt släktträd men jag ska ta mig en funderare.

chrissan
1

Christian verkar vara ett släktnamn bland Silows

svenne
0

Christian Silow, från Emigrant-CD:n

chrissan
0

Man undrar om Annas mor gifte sig med honom eller hur det hänger ihop. Jag har inte hittat henne i några passagerarlistor, men namnet kan ju vara felstavat.

chrissan
0

I 1895 års census för Argentina finns Francesco Silow född 1851 i Sverige, gift, bor i Monte Caseros (Departamento), Corrientes. På samma plats Kjerste Silow f 1859, gift från Sverige!

svenne
0

Anna Silow f. 1883 i Sydamerika…ja, det ser ju så ut.
Skulle hon ta tagit sej namnet Silow helt apropå eller finns det en koppling till Christian Silow som utvandrade 1886? Svaret får nog sökas i Argentina och det ligger utanför mina kunskapsramar.

Men spännande är det i alla fall.

svenne
0

#25 Kan Kjerste Silow vara Anna Majkens mor? Hon hamnade ju i obefintlighetsboken 1897. Födelseåret stämmer visserligen inte men….
Modern Kerstin kanske reste till Christian (sedan Fransesco) Silow i Argentina och dottern kom efter?

chrissan
0

Jag tror att det är hon, som reste tidigare. Det tar lite tid att hamna i obef-boken, speciellt i storstäder. Hur många kan heta Kjerste i Argentina och ha en dotter som tar namnet Silow?

chrissan
0

Men vi vet när Anna åkte, hon finns trots det med i census 1895, kan man ha registrerat även hustru och barn som var frånvarande? Jag tror att Frans uppgett sin familj när de frågade

svenne
0

Exakt, det måste vara hon. Det tog några år innan de hamnade i obefintlighetsboken. Att Anna Majken reste 1899 och hamnade i obef.boken 1902 stämmer nog.

chrissan
0

Det står en anteckning på Kjersti och Anna i en kolumn jag inte kan se vad den betyder - kan det vara "frånvarande"?

svenne
0

#29 Så kan det ha varit. Jag har exempel från USA där en familjefader registrerade familjen som boende i Michigan flera år inna de överhuvudtaget reste efter honom till Amerika. Det var inte så ovanligt att man gjorde så, tror jag.

chrissan
0

På Kjerste står det att hon varit gift 13 år och har ett barn, Antal gifta år registreras bara på kvinnor. Hmmm…..VAR de gifta? Det verkar som de mörkat det första äktenskapet. Eller ÄR Frans far till Anna?

svenne
0

Inte enligt födelseboken.

chrissan
0

Tyvärr är obef-boken efter 1897 PuLmärkt, annars kunde man sett om de skrivit on något på Kjerstin, de bör ju hört av sig och begärt namnändring (och ev erkännande) av dottern

chrissan
0

Det står inget i obef-boken för Gustavi om Anna MAjken, förutom att hon är obefintlig

svenne
0

Nåja, vi kan nog fastslå att fallet är löst, att Anna Majken hamnade i Sydamerika tillsammans med sin mor och (styv?-) far.
Frans Christian blev Francesco i Argentina, låter rimligt.

svenne
0

Vad finns det för källor för att kartlägga svenskar i Sydamerika och framför allt då i Argentina?

chrissan
0

Det vet nog Jojje Lintrup mer om, på nätet finns inte mycket, bara Family Search Labs folkräkningar, den sista 1895. Det finns en bok av Paulin, fd ambassadör från 1952 om svenskar i Sydamerika som har väldigt mycket om de som utmärkte sig eller kom tidigt. Jag har den hemma i Uppsala.

Cheyenne
0

Jag har en släktutredning avseende släkten Silow publicerad 1914 (gjord av Anders U. Isberg). Själv har jag använt denna som utgångsmaterial då jag själv forskat om min morfars anor. Släktutredningen är inte 100% komplett men Isberg var en duktig forskare och hade nära till källorna då han var chefsarkivarie på Malmö Stadsarkiv. Dock har jag hittat en del uppgifter om släkten som inte finns redovisad men så är det väl med alla släktutredningar. Jag kikade igenom denna och någon Frans Christian Silow född 1850 i Falun återfinns inte men det kan ha sina naturliga orsaker då Isberg kan ha saknat tillgång till källan. Silow var ju en Malmösläkt och det var först i slutet på 1800-talet som den mer förgrenade sig till andra delar av Sverige, b.la Blekinge och Stockholm.

chrissan
0

Han är son till Kopparslagaremästaren Anders Christian Silow och Carolina Petronella Hasselgren enl fb Falun. Anders Christian Silow är enl hfl född i Malmö 1823, död 1852. (Falun AI:22 sid 85). Så det är samma släkt

Cheyenne
0

Aha!! Silow-släkten bestod av två grenar. Det var de två bagarbröderna Joachim Hartvig Silow samt Carl Christian Silow som inkom till Sverige och Malmö från Tyskland under 1700-talet. Frans Christian Silow var sonsonson till Joachim Hartvig Silow, den äldre brodern. Jag härstammar från den yngre bodern, dvs Carl Christian S.

Kopparslagaren Anders Christian Silow finns med i släktutredningen som sonson till nämnda Joachim Hartvig. Det står att han flyttade till Karlshamn år 1842. Inga kända barn. Då kände alltså inte Isberg till att han flyttade vidare till Falun och fick en son.