Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskningslaviner
Läst 3846 ggr
AndersE
0

Vilhelm Ljungfors

Jag tänkte se om jag kan få information om denne herre - Vilhelm Ljungfors

När levde han (ev 1875-1938)? Vem var han? Vad gjorde han?

Det jag vet om honom är att han gjorde en släktutredning åt min farfars far 1917.

Jag hittar honom också på antikvariat, som författare:

Han gör "biografiska anteckningar" i någon bok om Lunds nation. Han har skrivit "Svenska släkter" 1908-1915 under medverkan av Personhistoriska samfundet tillsammans med Torsten Uggla.

chrissan
0

På Antikvariat Genealogica finns denna skrift, kanske också på stora bibliotek:

HILDEBRAND, BENGT (1893-1964).
Vilhelm Ljungfors [1875-1938] in memoriam. (Särtryck ur Personhistorisk Tidskrift, årg. 39, 1938).
[Stockholm, P.A. Norstedt & Söner, 1939]. 8:o. s. 160-163. Illustrerad. Limhäftad med styvt tryckt anonymt pappersomslag. Handskriven rubrik av författaren på främre omslag.
¶ Hildebrand's bibliografi 225. Inkl. 'översikt av Vilhelm Ljungfors's viktigare skrifter'

chrissan
0

Från början hette han Persson

Brorson

AndersE
0

#2 Tack, den sidan har jag trillat över tidigare någon gång…

"Jag hade en farbror, Wilhelm Ljungfors, som från början hette Persson. Han var född i Västra Ljungby i Förslöv. Av detta blev det namnet Ljungfors. Min far hjälpte honom med pengar till studierna så att han kunde ta mogenhetsexamen 1898. Han blev sedan läroverkslärare."

Han har titeln adjunkt i min gamla släktutredning. Om han kom från Förslöv, som ligger utanför Ängelholm, kan ju min farfars far ha känt honom. De var jämngamla. Undrar om han jobbat som lärare i Ängelholm?

chrissan
0

Han var ordförande i GF ett tag, men gjorde tydligen den stora klassresan:

Post 570617

Ljungfors, Vilhelm
Fil. kand.

f. 1875 i Förslöv (Kristianstads län, Skåne)

s.
Ogift man, barn i familjen

Vestra Ljungby
Förslöv (Kristianstads län, Skåne)

Födelseort i källan: Förslöv Kristianstads län

Familj:

Jönsson, Per 1826 Far Lumpsamlare
Nilsdotter, Kristina 1831 Mor
Persson, Johannes 1868 Barn Slaktare
Ljungfors, Vilhelm 1875 Barn

chrissan
0

Gift med Ester Thorsson från Kråksmåla, som avled 14/4 1964. Vilhelm dog ju redan 1 juli 1938. Sonen Per-Gunnar född i Ängelholm 1916, son Åke Thorild i Ängelholm 1912, så Vilhelm kände nog din farfar.

AndersE
0

#5 Jo, han arbetade tydligen i Ängelholm. Min farfars lillebror, född 1917, berättade att familjen umgicks en del med lärare.

Cheyenne
0

Han och hans fru ligger begravda i Malmö S:t Pauli.

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hemma igen…

Hittade Vilhelm i "Porträttgalleri", Malmöhus län från 1930:

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
0

#1 Jag har precis skickat efter skriften från Antikvariat Genealogica!

---

I en "Vem är Vem" från 1966 hittade jag Ljunfors två söner.

• Åke, född i Ängelholm 1912, fil kand i Lund 1934, var lektor i Helsingborg
  • Per-Gunnar, född i Ängelholm 1916 tog studenten i Malmö 1935, var adjunkt i Trelleborg

Tydligen sysslade Ljungfors med personhistoria och släktforskning under många år. När han gjorde släktutredningen åt min farfars far 1917 hade han redan många års arbeten bakom sig.

Den är skriven för hand med bläck på linjerat papper som är inbundet i en bok av ungefär A4-storlek med guldtryck på omslaget.

Man undrar ju vad ett sådant arbete kunde kosta 1917? Genom åren har i alla fall ganska många hört av sig till mig angående den. Något slags kopior lär förekomma…

Det som kanske är allra trevligast med utredningen idag är ju anteckningar som "bor ogift i Californien", "bor änka i ängelholm" eller "de bo nu i Kropps ålderdomshem". Dvs, "nulägesbeskrivningar" som är 90 år gamla.

AndersE
0

Kikade lite i Svar:

• 1880. Vilhelm yngst av 8 syskon. Äldste sonen (f. -58) är sjöman.
  • 1890. Bara två yngsta bröderna bor kvar hemma. Anton (f. -71) är arbetare, Vilhelm studerande.
  • 1900. Vilhelm ännu hemmaboende, nu fil.kand. Johannes (f. -68) har flyttat hem och är slaktare. Det bör vara han som var far till mannen vars berättelse chrissan länkade till i #2.

Fadern är lumpsamlare alla år. Det ser verkligen ut som om Vilhelm skiljt ut sig från resten av familjen och gjort en riktig "klassresa". Enligt brorsonen var det tydligen fadern som ändå kunde finansiera studierna. Vid sekelskiftet då Vilhelm var fil. kand. var fadern 74 år gammal.

Lite kul att brorsonen säger att namnet Ljungfors kom av att han var född i Västra Ljungby i Förslöv. Förslöv uttalas ungeför "Forsle" här så Ljungfors blir ju helt rätt.

Cheyenne
0

#11 Håller med avseende "nulägesbeskrivningar". Ser det i släktutredningarna som är publicerade i Svenska Släktkalenderns tidiga årgångar (1918-1936). Tex kan man se om personer; "Äger och bebor ett hus i Nockeby". Man inte bara bodde där, man ägde det också. Vikitigt att påtala.

Undrar om min morfar skulle ha vetat vem Vilhelm Ljungfors var? Morfar, född 1915, studerade på Läroverket i Malmö och han bodde då i S:t Petri fs. Chansen är väl liten förstås, det fanns nog ett antal läroverk i Malmö vid den tiden.

AndersB
0

Boken "Svenska släkter" som Ljungfors skrev (Uggla har jag uppfattat mer som utgivare) står i min bokhylla.

Det finns tyvärr inga förord eller inledningar som kan ge någon information om författaren.

AndersE
0

Jag har fått den lilla skriften (#1). Det vara bara några få blad, som förstärker skriften av en man som ägnade mycket av sitt liv åt släkt- och personforskning.

Han tillträdde i alla fall som läroverksadjunkt i Ängelholm 1911, några år efter att min farfars far flyttade dit, och var kvar till 1918 då han tillträdde som adjunkt i Malmö. Där var han lärare i modersmålet, historia och geografi.

Min släktutredning gjordes 1917, vilket alltså var hans sista år i Ängelholm.

AndersE
0

Man tror knappt det är sant! Läs den här!

AndersE
0

För er som inte orkar "harva igenom" artikeln om bilden kan jag dra kortvarianten.

• Jag fick en bild skickad till mig för att kunna använda som "Veckans bild" på Engelholmiana
  • Bakpå bilden står det vem som är med på bilden.
  • När jag skriver artikeln är det något som "gnager". Detta med "slaktare" och "Förslöv" har jag sett innan…
  • På bilden jag fått sitter alltså Vilhelm Ljungfors bror!
  • Nog är världen - och tiden! - liten ibland…
AndersB
0

Försökte hitta lumpsamlaren, handlanden och slaktaren Per Jönsson i både Torup i Halland och i skånska Västra Torup, men hittar ingen född 1826 16/12.

Någon som lyckas bättre? Jag saknar en del viktiga källor i AD som behövs för att följa honom. Han ska ha kommit till Förslöv 1857 från Barkåkra.

Han står omväxlande som lumpsamlare, handlande och torpare i Västra Ljungby, men i sista hfl fram till 1900 så har lumpsamlare strukits och ersatts av "slagtare".

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Nej, jag har inte sökt…

Däremot har jag fått denna bild. Ett foto av en gårdsmålning som av allt att döma ska vara Per Jönssons gård i Ljungby, Förslöv.

chrissan
0

I Förslöv AI:14 sid 188 står han som född 16/2 1826. Men i Västra Torup hittar jag ingen född då, det finns bara en kopia av födelseboken på Genline och ingen på ADonline. Det finns en Pher född 14/12 1826, oä son till Sissa Petersdotter i Wärsjö.

chrissan
0

I Barkåkra finns han i Wejby nr 6, AI:10 sid 28, utan födelsedag, bara år. Hittar honom inte där i längden innan.

AndersB
0

16/2 står det ja i hfl.

Det här måste Vilhelm Ljungfors tidigt i sin släktforskning ha brottats med, men han visste nog vem som var hans farfar. Vi har det värre. Finns inflyttningslängder till Barkåkra på Genline?

chrissan
0

JA, inflyttade från 1831, men som samling av betyg till 1841

AndersE
0

#22 Tänkte just på det. Finns säkert en maffig släktutredning signerad Ljungfors någonstans…