Född på krogen????
Godafton på er, jag har en liten knepig fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. Karin Persdotter f. 1698-11-20 på krogen??? Nää, det kan det väl inte stå, men vad står det?
GID 1991.31.55800 eller Norrbotten, Piteå landsförsamling C:1, Födde, Dop 1658-1713, s.124
Fadern heter Per Laggare och modern Karin.
Tacknämligt om någon har tid att kolla.
Mvh
//Maria
//Maria

Jisses, den var för svår för mig! Men det är nog snart någon som kan hjälpa dig med detta.
Lycka till!

Ja, den är inte lätt, men visst ser det ut som att det står "på krogen"?
Jag tänkte att det kanske betyder något annat, inte som vi menar med krogen, eller är jag ute och cyklar? (igen)
//Maria

Hon kanske bodde just på krogen - det har jag sett förut.
Inget konstigt med det. Har också sett Krogen nämnt på det sättet. Det kan säkert också ha varit en krog.
Kan inte kolla läsningen dock, har inte Genline.
Faderns yrkesnamn laggare passar också bra i sammanhanget. En laggare tillverkar laggkärl.

Okay, jag ger mig, jag sätter in "På krogen" som födelseort, fastän det ser lite lustigt ut. 
Tack alla snälla för hjälpen.
//Maria

Frågan är var "Krogen" låg, i vilken by?

Jaa, du , det undrar jag också. I piteå landsförsamling finns mååååånga byar.
//Maria

Från denna hemsida;
"Zakris Persson-Dråsa, född 17/1 1685, Håkansön 5 (fb), död 11/4 1764, Porsnäs 11 (db). Soldat, bonde. Lysning 3/11 1707 med nr 7. Gift 2:a gången 4/12 1735 med Karin Andersdotter (vb), född 1682 i Gamla Staden (Olof A), död 31/10 1742, Håkansön 5 (db), gift 3:e gången 14/10 1744 med Karin Persdotter (vb), född 20/11 1698 på krogen, Öjebyn (fb), död 25/11 1790, Porsnäs 11 (db).
………………..
Skulle den alltså ha legat i Öjebyn?

Och här har vi en sida där Per Nilsson Laggare omnämns två gånger. Scrolla ner till "Källa för att bevisa släktskap".
_Källa för att bevisa släktskap
_
Genom att lyfta fram företeelsen med dopvittnen har jag velat visa att dessa kan vara ett komplement vid bevisning av släktskap. När man har riktigt tur, kan ömsesidiga fadderrelationer vara en stark bevisning på släktskapet. Vid Zakris Perssons (Svensbyn nr 26) dop av dottern Anna 1698-08-14 är ett av dopvittnena Lars Nilsson Laggare i Sjulsmark = hustruns bror. Vid dottern Elsas dop 1699-11-28 är Per Nilsson Laggare dopvittne = ytterligare en bror till hustrun. Omvänt är Zakris Persson dopvittne vid Lars Nilsson Laggares barndop av Kerstin 1706-11-01 och Zakris hustru Karin dopvittne vid hans dotter Margaretas dop 1710-12-24. Slutligen vid Per Nilsson Laggares dop av sonen Nils 1693-02-18 är systern Karin (senare gift med Zakris Persson) dopvittne.

#13 Just det!
I födelsenotisen för sonen Nils f. 1693-02-18 står Per Nilsson Laggare antecknad som soldat i Sjulsmark.Ytterligare fyra barn ska ha varit födda i Porsnäs 11.
Har kikat i första HL för Piteå lfs A1:1 och den omspänner 29 år (1720-1749) så det är svårt att få något grepp om familjerna i byarna. Dessutom är den ganska tung att läsa i.
#14 Fast då faller ju lite av vår argumentation om Laggare är ett soldatnamn och inte hans yrke. Jaja. Det står Krogen hur som helst!

Om nu fadern i själva verket hette Laggare, dvs det inte var hans yrkestitel, så kan man ju fråga sig vad modern gjorde på krogen när hon var höggravid….!? 

Jobbade? På den tiden trodde man väl att det snarast var bra med en och annan sup (öl på 1600-talet) för gravida.

Faktum är att jag aldrig sett denna typ av födelsenoteringar tidigare men så rör jag mig inte i så pass gamla kyrkolängder heller; En dotter född på krogen och en son född vid kyrkan. 

Alla på den tiden visste ju var det var!

Sant!
Betyder det att den tjänstgörande prästen ville göra skillnad på de barn som föddes i hemmet och därmed fått församlingen som födelseort, och de barn som "råkade titta ut" någon annanstans?
Att födas "vid kyrkan" borde ju ha varit ett synnerligen gott tecken!

Det kanske låg någon form av bostad vid kyrkan. Man vet ju inte riktigt hur det resonerades då 
I en liten by kan man tänka sig att man angav ställen på det viset. Speciellt om det fanns t ex 10 st Anna, så var man tvingen att säga "Anna på krogen" eller "Anna vid kyrkan". Namnvariationerna var ju inte så stora

Ja, rätt festligt i vilket fall som helst. Själv har jag en kusin som föddes i bilen, på parkeringsplatsen utanför förlossningen. Hennes föräldrar hann inte hela vägen fram. I hennes födelseannons angavs inte Danderyds sjukhus som födelseplats utan bilens registreringsnummer.

Det finns ju en hel del i olika register som är födda "på oceanen" eller "på Atlanten"

Nåja, det är ju inte säkert att hon föddes på någon riktig "krog".
Det kan ha funnits ett ställe i bygden som kallades för Krogen" utan att det fanns en traditionsenlig krog där.
I Kroppa fs (S) fanns en liten samling hus som kallas för just "Krogen" och mej veterligt har det aldrig funnits någon krog där. På 60- och 70-talen låg den kommunala soptippen där.
Så det kan också ha varit benämning på någon stuga eller mindre bebyggelse.

Mmmm, jag förstår erat tänk, men jag har släktforskat i Piteåtrakterna i sex år, eftersom båda mina föräldrar kommer därifrån, och har aldrig stött på "Krogen" tidigare, det var därför jag reagerade och var bombsäker på att jag läst fel.
//Maria

Krogen kan också ha ett annat officiellt namn - krogar var oftast inrymda i en gård eller ett hus med annan verksamhet. Krogen kan ha varit vad man kallade det i dagligt tal

#26 Javisst, det kunde ha varit en vanlig gård eller by som idkade skjutshåll och gästgiveriverksamhet vilken troligen upphörde såsmåningom och benämningen "Krogen" försvann.