Foto från 1946
Ett kärt foto som jag fått tillåtelse att publicera här. Föreställer den lille knallhatten från tidigare foto (Åhus 1917) dvs min morfar Axel med min mormor Ulla och deras två äldsta barn; Birgitta och Margaretha (i morfars famn) "Maggan" är min mamma. På fotot 11 månader gammal.
Men var är fotot taget denna junidag 1946? Jag vet men vet ni?

Ser ut att vara taget på någon sandstrand.

Fel men inte så tokigt gissat med tanke på att dessa "söndagsutflykter" inte innebar ledig klädsel oavsett om man skulle till stranden eller någon annanstans
Någon dansbana i bakgrunden….? Kan det stå "Alhambra"?

Ingen dansbana utan en kiosk/godisaffär. Finns kvar än idag utanför det stället som var denna söndagsutflykts mål. Mormor och morfar betalade 5 kronor för fotot. Fotografer erbjöd sina tjänster utanför detta ställe.
PS! Kika på mormors ljuvliga skor, såååå 40-tal

Okej, svårt inser jag men här kommer en ledtråd;
Lika populärt idag, ff på tisdagkvällar

Skansen?
Ja, "tisdagsträffen" ger t.ex många träffar på Google…

Skansen är rätt och det var inte asfalterat framför entrén som det är idag. En blomma till svenne o Anders
Men inte står det väl Skansen?

Jag gick bara på ledtråden om "tisdagsträffarna"….

Min träff:
www.skansen.se/pages/?ID=473 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.skansen.se/pages/?ID=473
#11 Se där, tackar! Det stod alltså Alhambra!
(#3!)

Tack Alsterolle, Kiosken verkar ha haft väldigt olika affärsinriktningar. På 40-talet var de som sagt var en godisbutik….!
Helene - som saknar mormor Ulla o morfar Axel

Jag kanske får bidra med ett foto taget ett år tidigare på samma plats. Det är på våren 1945. Jag är parveln till höger, lite drygt 3 år gammal.
Det här fotot är fortfarande en gåta för mig. Min mors text till bilden är "Edelgarde Vikert, med Harriet, min kusin, som hjälpte mig mycket första tiden i Stockholm".
Jag har fortfarande inte kommit på hur Edelgarde är relationerad till min mor Stella.
Är Edelgarde det andra barnet?
Roolaid. Har du fågat din kusin, hon kanska vet. Annars är tippset Väninna, eller annan släkting till din mor eller far.
Hälsningar Gnidde.

Hej Roolaid! Kul att se dig som barn.
Anders, hur lägger man in bilder i Proveniens? Ska de ha en viss storlek som i Anbytarforum?
#17 Under rutan du skriver i finns ett fält "Bifogad fil:".
Tryck på rutan "Bläddra…" och leta upp bilden i din dator.
Bilden får vara max 800 x 800.

Okej, här är ett foto från Cirkusslätten alldeles bredvid Skansen från 1949. Det föreställer mig (till vänster), min mamma och min bästa vän Gudrun. Undrar vart hon tog vägen. Vi flyttade ett par år senare och jag har inte sett henne sedan dess. Vi var enda barnet båda två och låtsades att vi var syskon.
#19 Ja, ni ser ut som rara systrar! :-)

# 15 Jag har tolkat min mors text som så att Edelgarde Vikert är den andra kvinnan vid sidan av min mor och som har sin dotter Harriet framför sig. Således säger min mor att Edelgarde är hennes kusin. Dock har jag aldrig kunnat hitta hur denna Edelgarde är min mors kusin. Jag förmodar att Vikert är Edelgardes namn som gift men det har inte hjälpt mig mycket.

Roolaid
Var din mamma från Estland? Detta är den enda Edelgarde jag kan hitta i folk1970 samt dödboken (hon kan ju bytt namn på något sätt, eller hetat Vikert innan hon gifte sig, detta namn finns bara med W i början i Sverige):
19141225-0043
Tarvas, Edelgarde Medea
Solberga Hagv 7, I
125 44 Älvsjö
Död 3/5 1987.
Kyrkobokförd (1987) i Brännkyrka, Stockholms stad (Stockholms län, Södermanland). Mantalsskriven (1987) på samma ort.
Född 25/12 1914 i Estland.
Änka (17/5 1980).
--------------
Födelseförsamling i källan:
ESTLAND
Källor:
RTB 87 / SPAR 90

Nej Chrissan, det du funnit är min mors syster och det är korrekt att hon var född i Tallinn, Estland. Min andra moster var född i Stockholm och min mor i S:t Pertersburg. Det ligger tydligen i släkten att bo i olika länder.
Så det måste finnas ytterligare en Edelgarde som min mor påstår är släkt! Men hur?

Vilket sammanträffande i så fall. Att jag hittade din moster alltså. Häftigt namn förresten. Det finns ingen mer Edelgarde 1970 eller i dödboken. det finns en Edelgard Nömmik (gift namn) född i Estland 1902. Men din Edelgarde kan ju ha varit i Sverige under en kortare tid, avlidit utan att vara med i dödboken etc. Wikert finns inga som passar. Vikert med enkel-v är ett ungerskt namn tydligen, men finns i centraleuropa.

Efter att ha upptäckt att det faktiskt går att söka släkt utanför Sveriges gränser, väljer jag att putta upp Roolaids inlägg #14. Går det att ta reda på vem Edelgarde Vikert var?