Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4104 ggr
Gnidde
0

Borta i USA

I dagarna fick jag arvsskifteshandlingarna efter min farfars syster Alva Johansson född Hansson. Enligt handlingarna har hon 2 systrar boendes i Amerika Amanda Larsson född Hansson och Elsie (Elise) Classon född Hansson, boendes 1947 på 224 Jaleoner St Jamestown NY USA. Troligen kom dom till USA omkring 1900-19010. Men exakt när och vart tog dom vägen. Var gifte dom sig och när? Flickorna är födda 1879 och är tvillingar. Någon som kan kasta lite ljus över dom, fins det några barn till systrarna måntro i dag?

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Gnidde, finns det en födelseförsamling för systrarna? Vet du varifrån de emigrerade?

torsbo
0

Gnidde, eftersom du har en adress på en av systrarna i Jamestown, NY, så tycker jag at du ska titta på http://www.fentonhistorycenter.org/

som är museet där, och som kan leta åt dig. Jag vet att de har goda resurser. På hemsidan står hur man kan be dem om hjälp.

Cheyenne
0

Gnidde, en Amanda Hansson, 24 år gammal, kommer fram till Amerika och Ellis Island den 8 maj 1903 (född ca 1879). Hon uppges komma från Gotland, har rest med SS Cedric från Liverpool och ska till sin syster Alfva Hansson i Brooklyn, New York.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har rättat mitt inlägg #3. Hon var född ca 1879 vid ankomsten till Amerika, inget annat. Jag räknar som en kråka!

Stämmer det at hon var från Vallstena på Gotland och hette Amanda Maria med tvillingsyster Elise Maria? I folkräkningen 1890 finns många syskon, bla ovan nämnda Alfva Josefina. I så fall lämnade Amanda Sverige i maj 1903 och är den Amanda som kom fram till Amerika enligt inlägg #3

Från Emihamn;

Gnidde
0

#2 den länken funkar inte #3 det är nog rätt syster men vad hände sen??

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Så systrarna var från Gotland och deras föräldrar hette Christian Hansson och Emma Kristina Antonia Bergström??

Cheyenne
0

Enklast är ju att ta det steg för steg. I census 1900 fins en Alva Hansson, född 1874 i Sverige. Bor i Brooklyn, New York och uppger att hon kom till Amerika 1899. Hon arbetar som "Dressmaker".

Cheyenne
0

I census 1920 finns en Amanda Larsson, född ca 1879, gift med Oscar Larsson. De bor dock i Chicago, Illinois. Frågetecken därmed. De har barnen Alva (!!) samt Stanley. Tyvärr kommer jag inte åt att se originalet via familysearch just nu så jag kan inte kontrollera när denna Amanda ev. emigrerade.

Gnidde
0

JAg har inte tillgång till någon form av amerikanska länkar Dressmaker = Sömmerska eller? #6 Ja det är farfars far & mor domhar jag koll på långt tillbaks i tiden. Den Alva kom tydligen hem och gifte sig hemma med Enok Herman Johansson och dör i Oskarshamn. Klart är också att systrarna gifte sig men när och var det var ena fågan, andra var om dom möjligen har några släktingar kvar i livet i USA?

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Jag förstår din fråga Gnidde men för att svara på dem måste man ju först finna systrarna i Amerika, ev. finna deras vigslar samt familjen i census. Därav mina frågor. Hansson, Larsson, Classon etc är ju tyvärr rätt vanliga namn….!

Gnidde
0

Amanda & Elise (Elsie) är födda 2/2 1879 St Bjärge Vallstena Gotland. Chyenne du är en pärla!! varje korn som hittas tas emot med största tacksamhet.

Hälsningar Gnidde.

swemah
0

Man kan fundera på denna kvinna, som emigrerade 1905 enligt dokumentet

1930 United States Federal Census

about Elise Classon

Name:

Elise Classon

Home in 1930:

Elmira Heights, Chemung, New York
View Map)

50

Estimated Birth Year:

abt 1880

Relation to Head of House:

Wife

Spouse's Name:

Lael

Race:

White

:

Parents' birthplace:

View image

Neighbors:

View others on page

Household Members:

Name

Lael Classon

51

Elise Classon

50

Rosie Classon

13

swemah
0

Fast å andra sidan så kallas hon Alice M Classon i census 1920 så det är nog inte rätt person

swemah
0

Förmodar att det är syster Elisa som lämnar Göteborg den 9 juli 1905. Hon uppges heta Elisa Maria Hansson, 26 år gammal kommande från Vanstena F Sam. Destination är Kane Pa. Reser ensam och har källkod 79:27:- i Emigranten.

Denna kvinna kommer fram 27 juli till New York ombord på Patricia.

Hon är indexerad som Elise Hanson  från Finland, men på orginaldokumentet står att hon är svensk. Hon ska till sin syster Amalie Hanson som bor i Kane Pa

Nu börjar det bli intressant, för den kvinna jag tog fram i census 1930 (som jag trodde var fel) har i census 1920, när hon bor i staten New York en dotter som är född i Pennsylvania cirka 1907.

Vi får väl se om det går att spåra famlijen i census 1910 och var de då bor.

Gnidde
0

#13 Båda flickorna har Maria som andranamn. HAnsson i efternamn. #14 Mycket intressant.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den Elise Classon som swemah fann i New York 1930 skulle kunna vara identisk med den Elsie (hennes egentliga dopnamn) som år 1932 blir medlem i den Svenska Vasaorden i Amerika.

Cheyenne
0

Gnidde, när avled systrarnas föräldrar, Christian H och Emma Kristina Antonia Bergström?

Gnidde
0

# 17 Fadern 19080713, Modern 19090206

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Systern Alva kom ju tydligen hem till Sverige igen men det kan kanske vara intressant att veta att jag fann hennes ankomst till Amerika, den 21 juni 1899. Hon hade åkt via Glasgow med SS Mongolian och ska till en icke namngiven vän i Brooklyn, New York vilket stämmer bra med census 1900 och det var också där hon bodde när systern Amanda kom år 1903.

Gnidde
0

Tack för den upplysningen. Väntar på bouppteckningarna från föräldrarna. skriver mer när jag får dom.

Hälsningar Gnidde.