Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1374 ggr
Ulla
2009-09-20 12:01
0

Utvandrad släkt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som så många andra har också jag och min man släkt i Amerika. Förra sommaren var vi på besök hos svenskättlingar i Minnesota.  På ett bord hade de ett foto som jag fotograferade av och sedan har fört över till min keramik.

Så här kan man alltså också göra. Det tar dock litet större plats än ett fotoalbum. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Cheyenne
2009-09-20 12:15
0

Den är jättefin!  Kul idé!

AndersE
2009-09-20 15:48
0

Trevligt!

Jag har sett att det finns firmor som för över bilder till muggar, men det här var ju bättre. Hur gör man?

Ulla
2009-09-20 16:26
0

Tack!

Det är ganska omständigt både att göra och förklara. I korthet så för man över bilden till en screenram med ljuskänslig emulsion så att man får en negativ bild där. Efter att ha härdat bilden så kan man trycka färg genom ramens väv, antingen direkt på leram (plan yta) eller på ett silkepapper som man sedan i sin tur trycker mot leran. Så gjorde jag på flaskan. Bilderna blir ju inte perfekta men jag tycker själv att det blir bättre så här.

Flaskan tänker jag skicka till mina släktingar som julklapp. Hoppas att de uppskattar den.

_
_

AndersE
2009-09-20 17:33
0

#3 Tack. Är det här en teknik som det är vanligt att keramiker använder?

Blir bilden hållbar? Diskmaskinssäker?

Ulla
2009-09-20 22:45
0

Jodå, den går ätt diska i diskmaskin. Bilden ligger under en glasyr och där är den säker.Glad

Tekniken är känd, men det är nog inte så många som använder den. Det finns så många andra sätt att arbeta på.

_
_

AndersE
2009-09-20 23:19
0

#5 Tack! Det här tål att fundera på. Kan verkligen bli trevliga presenter.