Läshjälp-Piteå Lfs 1750-70
Hej. Alldeles ny här på proviniens. Har just fått hjälp att hitta en anfader - Skattebonden Johan Nilsson född 19 sept 1765 i Öjebyn 13 i Piteå (på dagen 244 år sedan han föddes, ville nog bli hittad just idag..). Nu har jag hittat även familjen i husförhörslängden GID 1991.124.46200. Men tyvärr kan jag inte alls läsa vad hans far och mor heter, möjligen öven hans farmor och farfar också. Finns det någon som kan hjälpa mig att tyda?

Det var svårt! På andra raden står det Hustrun Anna, men det som skrivits till klarar jag inte. Flera här är bra på att läsa omöjliga saker så vi får hoppas på dem

Per Danielsson ? (Samuelsson ??)
B….modr (Brud??)
1705 Hustrun Anna
Samuels hustru Kerstin
1728 Nils Persson
1741 Hustrun Karin
1762 Sonen Samuel
1745 (1744) Swegerskan Sara
1760 Per
1765 Johan

Per Thorsell skickade följande tolkning per mail:
På den angivna sidan i hfl (Piteå Lfs AI:2 sid 97) finns uppifrån räknat:
Bonden Per Andersson f. 1714. (Han har ett Psi som tecken.)
Swärmoder Malin Nilsdotter f. 1705
Hustrun Anna f. 1742 ( Psi)
Swärm(?) Hust. Kerstin
NIls Persson f. 1728. (Psi)
Hustru Karin f. 1741
Swägerskan Sara f. 1744
Son Pär f. 1760
-"- Johan f. 1765.
Det är inte kristallklart hur dessa människor hänger ihop i detalj. Boken
omfattar ju 20 år. Den grekiska versalen Psi (I mitt yrke på Östgötaslätten
vanvördigt kallad "grepa") brukar markera att personerna tillhör samma
familj. Man får nog gå igenom ett antal födelse-, vigsel- och dödböcker för
att få klarhet i när vem var gift med vem.
Men tusen tack allihop, helt fantastiskt att ni kunnat tyda detta. Och tänk vad intressant att det faktiskt är ganska enkelt när man väl vet vad som står där…
.
Nu har jag lite att ta tag i och försöka reda ut. Jag vet ju att min Johan hetter Nilsson, så det varkar ju troligt att de är barn till Nils Persson , sen får man ju verifiera allt övrigt om Karin eller Anna är mamman och hur de övriga hänger ihop.
Tusen tack för all hjälp , jag är mäkta imponerad!
(PS själv har jag varit på Gärdet i eftermiddag med familjen och bevittnat hur svenskarna slogs mot ryssrna… I alla fall var det 7 svenska dragoner som tävlade mot 6 stycken äkta ryska kosacker! I konsten att fånga flest ringar och sticka hål på ballonger vann svenskarna denna gång, även om det inte riktigt gick vägen 1809..DS)