Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 2157 ggr
Linda-A
0

Födelse i Jäder, Södermanland

Jag fick hem bouppteckningen efter min morfars farfars far igår. Däri står ett helt annat födelsedatum för dottern än vad jag tidigare har fått från husförhörslängder (vilket kanske skulle förklara varför jag inte lycktas hitta henne förut). Eftersom jag inte kommer ha tillgång till några databaser överhuvudtaget på åtminstone 1 vecka undrar jag om någon kan kika åt mig för att bekräfta detta datum!

Anna Christina (Wilhelmina?) ska alltså vara född 1852-01-03. Troligen föds hon i Jäder, Södermanland då det är där föräldrarna bor. Fadern är Wilhelm Olsson och modern Brita Christina (Stina) Persdotter.

Tack på förhandGlad

Ello
0

Hej Linda!

Kan inte se att det finns någon Anna Christina å nämnda datum i Jäder 1852.

Var finns föräldrarna i husförhören?

Linda-A
0

Det finns ingen? Detta är ett litet mysterium.
Bägge föräldrarna finns boende i Räfsta, men i skilda hushåll då de inte gifter sig förrän den 12 september 1852. Brita Stina finns på AI:14 s 43 enligt mina anteckningar.

Familjen flyttar sedan till Västerås-Barkarö i Västmanland vd jag kan se och där har jag inte hittat dom.

Det datum jag har på Anna Christina sedan tidigare var 31/12 1853 och då skulle hon vara född i just Västerås-Barkarö. Men där finns hon inte antecknad som född heller. Och det datumet har jag hittat först efter att familjen flyttat tillbaka till Södermanland…

Ello
0

Ser också att familjen flyttar till Västerås-Barkarö, och att Anna Stina är född där! Inte 1853, men väl 31/12 1852 och döpt 2 Jan 1853!

Föräldrar är Drängen Wilhelm Olsson och dess hustru Brita Stina Persdotter å Ridön.

Källa:Västerås-Barkarö C:3 Bild 41

Linda-A
0

Tusen tack Ello Skrattande!
Inte konstigt att det har blivit knasigt i böckerna med alla dessa 1or, 2or och 3or i födelsedatumet!

Att få veta att de finns på Ridön minskar ju onekligen sökområdet en smula inför den fortsatta forskningen om familjens öden i Västmanland!

Ello
0

Ja, att siffrorna hoppar omkring lite i längderna är ju vanligt! Och du var ju på rätt spår hela tiden!

Lycka till å Ridön!  Flört