Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthistoria
Läst 3201 ggr
svenne
0

Omkom med Titanic 1912

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satt och letade efter en helt annan person i utflyttningslängden för Kristinehamn 1912 och sprang på denna notis i förbifarten:
Bokhållaren Per Fabian Oliver Malkom Myhrman, 18 år gammal. Tillskrivet i kanten: "Död vid Titanic-olyckan".

Jag blev givetvis lite nyfiken och slog upp sidan 1755 i församlingsboken där familjen fanns. Kollade runt lite på nätet och såg att det fanns så många som 123 svenskar och svensk-amerikaner ombord på Titanic varav 89 omkom vid förlisningen.

Den sista överlevande från Titanickatastrofen,
Millvina Dean avled så sent som 31 maj i år.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skärmdump ur församlingsboken 1912.

Här en bild på den stackars gossen.

mbss
0

Intressant!

Siss88
0

Jag var på Titanic-utställningen i Stockholm nu i augusti, bakom wasa-museet, och kan verkligen rekommendera den! Mycket välgjord! Tror den pågick ett tag till.

Per Fabian borde stå med på de sista skärmarna där.

svenne
0

1991 fanns en utställning på Sjöhistoriska i Stockholm med bärgade föremål från Titanics vrak. Jag råkade vara i huvudstaden då så jag passade på att gå och titta. Det var mycket intressant att se porslin, grytor, ljusstakar m.m. som legat på havsbotten i nästan 80 år (då).

torsbo
0

Det finns flera böcker av Claes-Göran Wetterholm om svenskarna på Titanic.

Den sista överlevande svensk-amerikanskan hette Lillian Gertrud Asplund, född 1906 21/10 i Worcester, Mass. Hon dog i Shrewsbury, Mass. 2006 7/5. Hon förlorade sin far och 3 bröder i olyckan. Kvar blev hon själv, modern Selma Augusta Emilia Gustafsdotter Johansson och brodern Edvin Roy Felix.

En artikel om detta öde finns i Swedish American Genealogist 3/06.

Cheyenne
0

Lilliian Asplund har diskuterats tidigare. Några av hennes tillhörigheter och minnen från Titanic auktionerades ut. Länk till diskussionen och i denna finner ni även en länk till artikeln i Aftonbladet.

Siss88
0

#5 det är Wetterholm som pratar i lurarna på den pågående utställningen, och jag misstänker att många av föremålen som ställs ut kommer ur hans privata samlingar.

Jag gillade denna utställningen för att den fokuserade så mycket på människorna som påverkades på olika sätt, sen fick jag själv ståpäls när jag klev in i förstaklass-korridoren när man kom upp på andra våningen av utställningen.

Det pratades om ett par från Ramlösa och en tappad vigselring i en av livbåtarna bl.a. och då kändes det lite extra "nära" för mej, som är uppvuxen i Helsingborg och varit Titanic-intresserad sen jag var liten. Jag vet inte var intresset kommer ifrån riktigt, men jag har ett svagt minne av att mormor pratat något om Titanic som fastnat i mitt medvetande. Mormor var född efter olyckan, så hon var inte med…

Sedan har jag både läst en del böcker om katastrofen och följt nyheterna om när dom hittade vraket med stort intresse. Jag var på utställningen i Malmö då runt 1991 och såg bärgade föremål. Så jag blev lite extra lycklig när jag råkade få syn på skylten om utställningen när jag råkade vara i Stockholm.

Kul att se att det finns anteckningar i kyrkböckerna också, så det blir ännu lite mer verkligt, det som hände för snart 100 år sedan. Knöt ihop min trådkapning lite här på slutet. Oskyldig

chrissan
0

Någonstans har jag passagerarlistorna från Titanic, skrev ut dem när det var gratis på Findmypast.