Ada Mattsson, död 1991
Tacksam om någon kan hjälpa mig att ta reda på i vilken församling Ada Mattsson föddes.
Ada avled i Klippan 1991 och var gift med Malte Oskar Mattsson född 1913-08-05 i Åby, Gråmanstorps församling (Klippan)
Har pga en kraschad dator ingen tillgång till Dödboken för tillfället.
Tack på förhand!

Ada Naémi Linnea Mattsson född 22 september 1913 i Helsingborgs stadsförs. Död 19 augusti 1991.

Måste vara denna Ada.
19130922-3541
Mattsson, Ada Naémi Linnea
Järnvägsg 15
264 00 Klippan
Död 19/8 1991.
Folkbokförd (1981) i Klippan, Klippans kn (Kristianstads län, Skåne).
Född 22/9 1913 i Helsingborgs stadsförs (Malmöhus län, Skåne).
Änka (14/4 1980).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Klippan, Klippans kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
HÄLSINGB S (Malmöhus län)
Källor:
RTB 91 / SPAR 92 / SPAR 92f / SPAR 95
Tack snälla ni! 
Rackarns oxå! Kan inte hitta henne i föddereg. Får undersöka det vidare….

Enligt SCB-utdraget är Ada Naemi Linnéa född i Gyhult i Helsingborgs landsförsamling 22/9 1913.
Fader okänd.
Moder: Ogifta Berta Maria Andersson f. 30/1 1891.
SVAR Bild-id: A0035154_00157

Detta borde då vara modern Berta Maria.
18910130-3700
Sandberg, Berta Maria
Gränsg 4C/E Lindström/
280 60 Broby
Död 4/6 1982.
Kyrkobokförd (1982) i Östra Broby, Östra Göinge kn (Kristianstads län, Skåne). Mantalsskriven (1982) på samma ort.
Född 30/1 1891 i Bjuv (Malmöhus län, Skåne).
Änka (5/2 1956).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Östra Broby, Östra Göinge kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
BJUV (Malmöhus län)
Källor:
RTB 82 / SPAR 90
Tack snälla Svenne! Inte ens släkten visste att hon var född i Gyhult, Helsingborg och att det var där man skulle söka!
Tack o lov att vi har Proveniens med hjälpsamma människor…
Enligt släkten blev Ada bortadopterad och skulle enl. hörsägen komma ifrån Broby. De lustig i del hela är ju att den biologiska moderns adress enl. #6 är just Broby.
Tror ni det fick heta att hon var adopterad pga att hon var oäkta?

Vad har Du för relation eller släktskap till Ada?
Med hjälp av uppgifterna i #6 får man fram uppgifter om halvsyskon etc, men det är inget som bör läggas ut här eftersom de fortfarande kan vara i livet.
Nej, det har du helt rätt i! Jag släktforskar på min mans sida och Ada var hans farmor.
Har inte släktforskat så länge och är mest bekant med Genline. Undrar därför vilken källa du hänvisar till i #6 så kan jag leta vidare där själv utan att uppgifterna läggs ut här?

Du kan begära ut bouppteckningen efter #6 från landsarkivet i Lund (se www.statensarkiv.se) så får du alla arvingar, dvs barnen och obland barnbarn i främsta hand.
Tack för tipset Chrissan!

Med hjälp av c/o-adressen i #6 och SCB-utdragen över födda i Östra Broby och folkräkningen 1930 har jag fått fram tre halvsyskon till Ada, födda 21 (tvillingar) och 24. Vid sökning på birthday.se ser jag i alla fall att båda tvillingarna är i livet.
Källan jag hänvisar till i #6 är alltså c/o adressen.
Dessa uppgifter jag nämner ovan finns inte i Genline.