Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 4981 ggr
Sannes
5

Johan Iwar Karlsson flyttat till Minneapolis

Jag har rätt många som åkte till "Amerikat" och det är väldigt få jag har hittat där borta, men någon gång skall jag väl lyckas att hitta dom jag verkligen vill hitta.

Nåja, jag har en Johan Iwar Karlsson född den 7 april 1894 i Krokstad Socken, Bohuslän.
Han är överförd till obefintlighetsboken för Krokstad Socken den 17 november 1921, och som notering i denna bok står det.
Minneapolis, Minu USA, 3977 Brunswick Ave Minneapolis 16.
Står även utvandringsbetyg till USA 1955.11.18

En tidigare notering säger att han redan den 27 mars 1914 åkte till Minneapolis och återvände hem 23 augusti 1918. Detta har jag hämtat från husförhörslängderna/församlingsböckerna.
Johan Iwar hade även två bröder som åkte till Amerika, en kom tillbaka och "rörde till det en aning", det hela slutade med i alla fall att min farmor såg dagens ljus. Men detta är en annan historia.

Den broder så vitt jag kan förstå som blev kvar "over there" hette Oscar Karlsson född 1886.04.04. Han vill jag också hitta där borta men låter han bero så länge, tänkte att Johan Iwar kunde vara lättare att hitta med tanke på att det finns en adress.
Men nämner ändå Oscars namn och födelseuppgifter ifall att man kanske ser någon notering om en broder.

Hur bär jag mig åt för att hitta Johan Iwar på den adress som anges i husförhöret? Går det överhuvudtaget?
Och om det går så är det på internetsidor som kostar pengar, eller?

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sannes!

Utvandringsbetyget daterat den 1955.11.18 är nog det datum då detta sändes till USA. Förmodligen utvandrade Johan för andra gången långt innan 1955. Kanske t. om vid tiden innan 1921 då han ju överfördes till boken över obefintliga.

Men vi kan ju börja med första resan till Amerika. År 1914 finns bara en Johan Karlsson från Krokstad med i Emihamn. Själva datumet för utresan är drygt 2,5 vecka senare än uppgiften i hfl men detta kan ha sina naturliga orsaker. Åldern stämmer men här anges hans destination till Crosby. Crosby ligger dock väldigt nära Minneapolis.

Cheyenne
0

Och han anländer till New York 9 dagar senare. Han har visst rest via Liverpool med båten Mauretania.

Cheyenne
0

Blev verkligen brodern Oskar Karlsson kvar "over there" eller föddes det två Oskar på samma dag i Krokstad alternativt, var brodern Oskar född i någon annan församling?

Dödskivan;

18860404-483

Karlsson, Oskar

Röd 3:11

Död 10/2 1956.

Kyrkobokförd i Krokstad, Sörbygdens kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Född 4/4 1886 i Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Gift man (27/3 1915).
--------------

Sannes
0

Tack för att du hjälper mig Cheyenne.

Hm, jag har fått mig berättat att Oskar blev kvar där borta, så jag har väl egentligen inte letat mer i Krokstad böckerna, men inser att jag skall göra detta med det snaraste.

Cheyenne
0

Sannes, här har du adressen 3977 Brunswick Ave Minneapolis

Länk

Klicka på fotografiet där det står "Gatuvy" och det förstoras. Jag vet inte vilket av de två husen som adressen avser dock.

Du kan knalla omkring där på gatan om du vill Glad Det är bara att klicka i bilden och dra.

chrissan
0

När han kommer 1914 ska han till Trenton, Minnesota till sin bror Oscar Carlson. Han är stor för den tiden, 6 fot 2 inches (1,85).

Cheyenne
0

"The Ship Manifest", var ju kul att studera. Johan anges vara blond med blåa ögon och han har $30 på fickan vid sin ankomst.

Det är nästan, men bara nästan, så att jag nu önskar mig lite fler emmigranter i släkten. Flört

Sannes
0

Cheyenne och chrissan, supertack för att Ni hjälper mig. Det uppskattar jag väldigt mycket.
Käckt att knalla runt på gatan i Minneapolis, skall knalla lite mer vid något annat tillfälle.

Du Cheyenne, du kan få hur många emmigranter du vill av mig, jag har miljarder av dom, nåja inte riktigt men det känns så.

Jag har två pojkar som jag över allt annat är intresserad av att hitta, och det är min fars farmors två bröder. Trots att jag aldrig har träffat fars farmor så känner jag närhet till den damen, mycket märkligt.

Och nu kom jag ifrån ämnet…..sorry.

Cheyenne
0

Visst var det lite käckt Sannes. Själv har jag idag, med samma funktion, dvs Google map, varit och "hälsat på" hos min svägerska och man utanför deras hus i Cupertino, Kalifornien. Glad

Jag skulle behöva några emigranter att öva på. Mina få kommer jag inte längre med just nu. Antingen försvinner de eller så finns inte de källor som jag behöver.

Sannes
1

Cheyenne, förmodligen en urbota dum fråga, men var det på Eliis Island som du letade efter Johan Iwar.

Intressant att läsa att han var blond, hade blåa ögon och var en lång herre. Fantastiskt vilka uppgifter man kan hitta, för den som kan leta alltså….
Det är nog bara att inse att jag måste lära mig detta med att leta i Amerika, men så är det ju det där med språket.
Kan ju bara svenska och bohulänska…..Tungan ute

Cheyenne
0

Ingen dum fråga alls!

Ja, först hittade jag honom på Familysearch enligt inlägg #2. Sen förstod jag av chrissans information att passagerarlistan var skannad och då kikade jag på Ellis Islands hemsida och där fanns den med mycket mer information. Där framgår b.la det chrissan skriver, dvs att han skulle till Trenton, Minnesota och till sin bror Oscar Carlson samt även hur mycket pengar han hade med sig, längd, hår- och ögonfärg samt en bedömning av hans mentala och fysiska hälsa (han fick godkänt på allt). Det finns även kolumn där man fyllde i huruvida de hade speciella kännetecken såsom tatueringar och liknande. Kanske kunde vara bra att veta om immigranterna hade för avsikt att råna en bank eller nåt i sitt nya hemland. Obestämd

Jag fann min släkting Carl Norrby en gång för länge sedan på passagerarlistan avseende den båt han färdades med till Amerika. Där noterades t.om hur många väskor immigranten hade med sig. Min släkting hade en (1) väska med sig när han skulle starta sitt ny liv "over there".

Cheyenne
0

Fann denna sida som kanske kan vara av nytta för fler som eventuellt har släktingar som utvandrat till Amerika och i detta fallet staten Minnesota;

Minnesota Birth certificates index. Här kan man söka på födslar från pre 1900 till 1934. Tyvärr får man inte se alla detaljer utan då får man beställa en kopia på födelsebeviset/attesten vilket kostar $9. En viktig detalj syns dock utan kostnad, och det är det fullständiga födelsedatumet.

Samma sökfunktion finns för Death certificates

Cheyenne
0

Tillägg till ovanstående; Avseende Dödsbevis kan man söka på personer som avlidit mellan 1904- 2001. Även dessa kopior kostar $9 styck att beställa.

Sannes
0

Jag strävar på med min Johan Iwar och det går ju sådär måste jag säga…
Jag har ju fått en hel del uppgifter från hans första Amerikaresa, men går det att finna fler uppgifter från det att han åkte över andra gången. Jag har inget exakt datum på när han åkte, men har en adress som jag skrev i mitt första inlägg.

Cheyenne
0

#14 Jag kan inte finna honom utvandrad en andra gång från Krokstad. Iofs verkar inte församlingsprästen ha känt till det heller iom att Johan förs till boken över obefintliga.

Adressen du har är troligen en långt senare adress. Har du testat med Minnesota Death certificates index som jag länkade till i inlägg #12. I Amerika hette han förmodligen John Carlsson/Carlson.

Cheyenne
0

Jag funderar på det du skriver i inlägg #0, dvs:

"Han är överförd till obefintlighetsboken för Krokstad Socken den 17 november 1921, och som notering i denna bok står det.
Minneapolis, Minu USA, 3977 Brunswick Ave Minneapolis 16.
Står även utvandringsbetyg till USA 1955.11.18"

Jag funderar på varför församlingen skickade ett utvandringsbetyg år 1955 när han troligen försvann iväg redan innan 1921. Kan det ha varit så att han antingen sökte Amerikanskt medborgarskap och att det var de Amerikanska myndigheterna som begärde ett utvandringsbetyg eller kan han ha ansökt om statlig pension eller liknande och behövde därmed bevisa sin tid som bosatt i Amerika!?

Sannes
0

Ja du Cheyenne, jag vet inte riktigt….
Komplicerat var ordet.
Ja det är inte alls säkert att han kom tillbaka hem till Krokstad, han var kanske kvar där borta…. Det känns mest troligt.
Tyvärr har jag inte tillgång till någon obefintligbok för Krokstad, tog aldrig något foto på den boken när jag var på pastorsexpeditionen och nu är det för sent….

Cheyenne
0

Ett sätt skulle ju kunna vara att skriva till hans senaste adress, dvs 3977 Brunswick Ave, Minneapolis 16,  Minneapolis, Minu USA. Nu vet vi ju inte vilka som bor på adressen idag men du kan ju alltid testa med att ställa det till "To who it may concern" följt av adressen och hoppas på att brevbäraren är en vänlig själ och delar ut brevet. Alternativt att du kontaktar det lokala postkontoret och får hjälp med en adressat.

Har du tur kanske de som bor där nu har bott där så pass länge att de har kännedom om Johan eller har någon granne som minns honom. Han föddes ju 1894 och kan mycket väl ha levt till 1970-1980-talet. Människor kan vara förvånansvärt hjälpsamma.

Sannes
0

Hm, jag vet att Johan Iwar skall finnas på Ellis Island, men jag hittar honom inte, uppbarligen gör jag något fel när jag söker.

Cheyenne
0

Namnet stavas Johan Iver Carlsson på Ellis Island. Här är en direktlänk till träffen;

Johan 1914

Uppe till vänster finner du "Original Ship Manifest". Klicka på den länken och en skannad bild syns i en ruta. Klicka på den skannade bilden och passagerarlistan förstoras i ett nytt fönster.

Sannes
0

Jaha ja, så enkelt var det Chetenne. Pinsamt att jag inte klarade av att hitta honom där.

Cheyenne
0

Om du tittar på denna bild så ser du att det längst ner står att han finns på rad 7 i passagerarlistan. När du sen klickar på länken till "Original Ship Manifest" och förstorar upp den så kommer du se att namnen på passagerarna inte har kommit med vid skanningen, troligen pga av utrymmesskäl men han är alltså på rad 7. Det stämmer med uppgifterna att han ska till sin bror Oscar Carlsson och sen följer du samma rad och får övriga uppgifter om honom.

Sannes
0

Tack Cheyenne! Trodde ett tag att jag var ännu mer vimsigare än vad jag är, för jag hittade inget Johan Ivar namn men väl Oscar.

chrissan
0

Var i församlingsboken finns han?

Sannes
0

Kom på att jag skulle klicka på next och tänka sig sig så är första sidan, så nu ser jag Johan Ivar klart och tydligt Glad

Cheyenne
0

Du ska tro att jag har slitit mtt hår innan jag förstod hur olika hänvisningar hänger ihop. För att inte tala om dumma, dumma census i Amerika som bara uppger en ålder i år och "born in Sweden". Jag vill ha dag-månad-år och den faktiska födelseförsamlingen. Ffa när den man letar efter har ett son- eller dotternamn. Skrikandes

Cheyenne
0

#25 Aha, det har jag missat. Tack för den informationen. Glad

Sannes
0

chrissan:
Krokstad AII:1 sida 84 och AII:3 sida 84.

Hela denna familj är bara för komplicerad för mig, och ingen som vill prata om denna del av släkten heller. Måste vara något lurt….

Sannes
0

Nämen skrev fel… Skäms
Skall vara Krokstad AII:3 sida 98.

Cheyenne
0

Och där kommer ju än mer information. Det står att han var "Farmhand", dvs dräng. Och så får vi namnet på hans far, dvs Carl August Johansson i Krokstad.

Sannes
0

Jag har allt varit lite på Ellis Island för många år sedan, men kommer inte riktigt ihåg hur det fungerar, men då som nu var det hopplöst svårt att hitta något.

chrissan
0

Enligt AII:a så kom han från 23/8 1918 men är frånvarande från 1919 så han stack snart. Även brodern Anders med fru kommer från USA (inte gifta då) 1921. Kan han varit hos den brodern?

Sannes
0

Anders är en komplicerad person, han är far till min farmor. Farmor står som oäkta men ryktet säger att Anders och Anna (modern) skall ha gift sig i Norge.
Anders får en dotter år 1916 och kommer tillbaka till Krokstad år 1921. Mellan år 1925 och 1929 får han ytterligare tre barn i Krokstad.
Anders avlider i Krokstad den 25 januari 1925.

Sannes
0

Om jag hade läst ordentlige vad chrissan skrivit så hade det ju underlättat.
Jag har ingen som helst upplysningar om vad bröderna Carlsson gjorde i Amerika, vet absolut ingenting.

chrissan
0

Just ja, bara Anders kommer från USA. De gifter sig i Uddevalla 7 april 1921 efter lysning i Krokstad 30/1 1921. 2 dagar efter han kom hem. Han är amerikansk medborgare i staten Minnesota och företer intyg om äktenskapshinder från Utrikesdepartementet.

Sannes
0

chrissan:
Var hittar du att Anders är amerikansk medborgare i Minnesota?

Sannes
0

Usch, jag blir helt yr i mössan av allt detta….

chrissan
0

I lysningsboken för Krokstad, C:10 s 45, lysning nr 1, 1921.

Sannes
0

Tack chrissan, det har jag helt missat….. Skäms

chrissan
0

Anders (då kallad Augustsson) emigrerar till USA 19070610 enl Emigranten, 12/7 enl förs.boken. Oscar emigrerar med efternamn Augustsson 19060524 enl Emigranten (23/3 enl förs.bok), då till Norway, Michigan.  Enl passagerarlistan på s/s Celtic 22 juni 1907 så ska han till en vän, Karl Olaf (?) i Norway.

Cheyenne
0

#40 Aha, det förklarar en hel del. Fadern till de tre bröderna hette Carl August Johansson. Johan Ivar emigrerade med namnet Carlsson. När jag inte kunde finna bröderna Anders och Oscar emigrerade med namet Carlsson så trodde jag att de ev. tog faderns patronymikon som efternamn, dvs Johansson. Noop! Inte det heller. Så det var den sista tänkbara varianten. Ett patronymikon på faderns mellannamn August!

Är det konstigt att man sliter sitt hår?

chrissan
0

I församlingsboken AII:1 finns ett namn inom parentes, fadern kallades uppenbarligen August. Men Carlson är lättare i USA (och svårare för oss att hitta)

Cheyenne
0

Och det gör emigrantforskning än mer komplicerat. Man skrivs ut ur sin hemförsamling med ett patronymikon, i detta fallet Augustsson, men någonstans över Atlanten eller efter ankomsten till Amerika väljer man ett "lättare" son-namn. *Hm* pappa heter ju Carl också. Då får det bli  Carlson. Skrikandes

Sannes
0

Som jag skrev tidigare, blir helt yr och vimsig av denna familj. Man flyttar än hit och än dit, det är oäkta barn både här och där.
Men jag är oerhört tacksam för all hjälp jag får, uppskattar det en miljon gånger minst.

Sannes
0

Cheyenne, det är därför jag tycker så illa om att de mina åkte till Amerika, de kunde väl ha varit kvar hemma i Sverige.

chrissan
0

Sedan kan man fråga sig om det är han som heter Andrew Anderson och immigrerade 1907, bor i Norway, Michigan 1910. Eller om han flyttade vidare, han var ju medborgare i Minnesota.

Sannes
0

Men det där utvandringsbetyget som skall ha skickats till USA i november 1955, tyder det på att det var något som hände Johan Ivar där borta.
Kan ju i och för sig vara en felskrivning i boken här hemma.

Sannes
0

Hörrni, jag är jättetacksam för all hjälp jag får men lägg inte ner för mycket tid på detta. Ni har annat och göra som är bra mycket viktigare än mina gubbar och gummor.

Cheyenne
0

Äsch Sannes, problem är till för att lösas! Flört

Jag kan inte turerna runt ansökan om Amerikansk medborgarskap men misstänker att det var så. Min fundering under inlägg #16 var följande;

"Jag funderar på varför församlingen skickade ett utvandringsbetyg år 1955 när han troligen försvann iväg redan innan 1921. Kan det ha varit så att han antingen sökte Amerikanskt medborgarskap och att det var de Amerikanska myndigheterna som begärde ett utvandringsbetyg eller kan han ha ansökt om statlig pension eller liknande och behövde därmed bevisa sin tid som bosatt i Amerika!?"

Jag har sett förfrågningar komma in till församlingar 50 år efter att ett barn möjligtvist har fötts där och förfrågan har noterats eller arkiverats i födelseboken. Tror inte att årtalet 1955 är felskrivet.

chrissan
0

Jo det har vi, lägga schema t ex (ett hatprojekt varje termin)Obestämd

Anders reste tydligen tillbaka till Sverige (blev han far då?) efterson han i sin passansökan anger att han kom till USA 1 mars 1916 och bott där sedan dess, förutom ett års tjänst i amerikanska armén, han var alltså med i kriget.

Född i Krokstad, heter Andrew Carlson, ska resa med Norwegian Line 16 juli 1920 eftersom hans föräldrar är gamla och hans far livsfarligt sjuk. Han tänker återvända inom ett år (men han fick ju ta över gården). Han är gruvarbetare i Ironton, Minnesota. Han är 5 fot 8 1/2 inches lång, brunt hår, bruna ögon. Har tappat yttre delen av höger pekfinger till första leden. Blev medborgare 6 dec 1919. Han fick problem med att passet inte räckte tillräckligt länge och fick ansöka om förlängning, han kom inte iväg förrän ca 15 sept 1920.

Snygg karl var han:

Sannes
0

Cheyenne, sant att problem är till för att lösas, men jag vet hur besvärligt och tidskrävande det kan vara att hjälpa andra.

Cheyenne
0

Wow, häftigt chrissan! Med foto och allt. Vad kul! Glad

Sannes
0

Nämen chrissan, nämen. Jösses! Imponerande!

Anders fick i unga år en dotter född 1906. En dotter som han väl inte riktigt tog på allvar eller hur man nu skall uttrycka sig. (Modern till denna dotter är Anna Olsson)
Vidare fick han år 1916 ännu en dotter med Anna Holmqvist, sen försvinner ju Anders till Amerikat men när han återkommer så gifter han sig ju år 1921, och får en son 1925, dotter 1927, son 1929.

Sannes
0

chrissan, var hittade du dessa uppgifter om Anders/Andrew?

chrissan
0

I folkräkningen 26 januari 1920 står han som inneboende i Rabbit Lake, Crow Wing, Minnesota ockh jobbar i järngruva. I Ironton, Crow Wing bor han 1917 när han mönstrar till kriget, ha säger att han understöder far och mor, men det hjälpte tydligen inte.

chrissan
0

På Ancestrys databas för passansökningar

Cheyenne
0

Sannes, var det din farmor som var född 1906 eller den andra dottern född 1916?

Sannes
0

ok chrissan, tack för infon.

Min farmor som var född 1906, resten av barnen är ju hennes halvsyskon, en av dom lever fortfarande. Men ingen kontakt, har varit så i alla år och det är ju bara att acceptera antar jag.

Sannes
0

Är ju smått chockad över att jag nu har fått se hur Anders såg ut.
Fantastiskt!

Cheyenne
0

#33 Ja, men självklart var hon född 1906, det missade jag *rodnar*

Funderar på det du skrev i inlägg #33, dvs att "Farmor står som oäkta men ryktet säger att Anders och Anna (modern) skall ha gift sig i Norge."

Kan ryktet ha uppstått just för att det var i Norway, Michigan som Anders befann sig år 1910!?

chrissan
0

Sannes, kolla lagfarterna efter 1921. Johan Ivar står som ägare till hemmanet när han åker, sedan som adress Amerika. Men jag tror Gunnar fick ta över. Ägandeförändringen bör ha dokumenterats i lagfarter. Likaså faderns bou och modern (hon dog 1927) de var inte alls dödsjuka 1920. Där kan det finnas adress för Johan.

Cheyenne
0

Åh, så du har aldrig sett ett foto på din farmors pappa? Än mer fantastiskt då!!

Sannes
0

Ja du Cheyenne, jag vågar inte fråga faster om detta, hon blev lite halvt upprörd när jag sa att jag har börjat leta i denna del av släkten. Min far är avliden så han kan jag inte fråga, det är min mor som säger att hon hört att det skall vara gifta i Norge. Man skall ev ha skrivit till kungen för att gifta sig men rykten, rykten, rykten….

chrissan
0

Fast Anders har arbetsbetyg till Norge 27/7 1906 kanske kom ryktet därifrån. Oskar också 1903, 1904, 1905. Vad hände med din farmors mor?

Sannes
0

chrissan, jag skall kolla detta, att jag inte har tänkt på det tidigare.

Nope, Cheyenne har aldrig sett något kort på min farmors far. Så detta kort är noga sparat kan jag meddela.

Nu försvinner jag en liten stund från dator världen.

Sannes
0

Min farmors mor förblev ensam med sin dotter, de hade det inte så lätt har jag hört. Var väldigt tufft och besvärligt för dom, är väl därför som det är lite halvt komplicerat att prata om.
Anna Wilhelmina Olsson född 1878.03.19 i Krokstad gifte aldrig om sig, den sista tiden bodde hon hos sin dotter (min farmor) och hon avled där, i Sanne Socken i april 1961, Anna ligger begravd tillsammans med sin syster Augusta på Krokstad Kyrkogård.

chrissan
0

Vad dog Anders av? Var det inte 1935? Han hade ju gjort två farliga saker, gruvarbetare och soldat i 1a världskriget.

Sannes
0

chrissan:
Anders dog den 25 januari 1966 men jag har ingen dödsorsak på han, har ju inte riktigt tillgång till några dödböcker detta året.

chrissan
0

Anders Karlson f i Krokstad kommer till New York 23 mars 1916. Han har varit i USA 1907-1915. Han ska till ironton, Minnesota till sin bror John Karlson, box 392, Ironton.

Cheyenne
0

Super chrissan! Nu finns det en adress på Johan Ivar år 1916.

Sannes
0

Ja kära barn, vad anteckningar jag har skrivit in på Anders och även Johan Ivar.
Hade jag varit hälften så duktiga som vad Ni är, så hade jag varit överlycklig.

chrissan
0

Oskar Karlsson inflyttade 1/12 1916 till Röd, Krokstad (förs.bok AIIa:III sid 340 sid 330. Han gifte sig med Hulda Andersdotter 27/3 1915, hon kom från Lilla Röd sid 340, gift med gruvarbetare Oskar Karlsson 27/3 1915 står det där. Men var? Ingenting i Krokstads vigselbok.

De hade sonen Gunnar Torbjörn Karlsson f 17/6 1915 hur det nu hänger ihop. Det står en kryptisk anteckning som jag inte kan tyda vid honom.

Aha! I förs.bok AIIa:2 sid 71 finns hon, hon kom från Minnesota 2/7 1915, födde sonen innan hon var inskriven i församlingen.

Sannes
0

Så fruktansvärt pinsamt att jag inte har kollat upp detta med Oscar tidigare chrissan.
Cheyenne hade ju hittat en Oscar i dödboken och det var ju rätt "gubbe".
Men jag har varit så fokuserad på detta med bröderna Karlsson och Amerika så…….

chrissan
0

Hulda Andersdotter (Andersson) åker med sin bror Oskar till Deerwood, Minnesota 18 okt 1911, de kommer fram till NY 27 okt. De ska till sin bror Gustaf Anderson som bor i Deerwood.

chrissan
0

Deerwood och Ironton ligger mycket nära varandra. Det verkar som det fanns en Krokstadskoloni där, precis som i Norway/Iron Mountain i Michigan.

Cheyenne
0

Detta hemman, Röd i Krokstad bör väl ha tagits över av brodern Oskar vid något tillfälle. Jag lyfter igen upp hans dödsnotis från dödskivan då det var där han var bosatt vid sin död:

18860404-483

Karlsson, Oskar

Död 10/2 1956.

Född 4/4 1886 i Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Gift man (27/3 1915).
--------------

Och här har vi Hulda, född Andersdotter som avled 4 år efter sin make.

18841230-480

Karlsson f. Andersdotter, Hulda

Död 5/8 1960.

Född 30/12 1884 i Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Änka (10/2 1956).
--------------

Sannes
0

Har precis vaknat, och ser att Ni är igång idag igen med mina problem. Fantastiskt!
Jag lyckades igår, läs inatt, hitta barnen till Oskar och Hulda, fick dom både födda och avlidna sånär som på ett par sycken, skulle tro att de eventuellt fortfarande är i livet.

Uppgifterna om Anders värmer mig mest om hjärtat då han är "min", och kortet på han är ju helt fantastiskt.
Och efter jag har sovit på saken tycker jag fortfarande att det är lika pinsamt att jag inte har kollat upp så de flyttade tillbaka till Sverige.

Men så är det ju denne Johan Iwar då……..

Cheyenne
0

Själv blev jag nyriken på detta lilla Röd i Krokstad fs så jag googlade på det men fann inga foton eller dylikt. Är Röd ett litet samhälle eller t om en liten by?

Sannes
0

Cheyenne, saken är den att jag tror det finns två Röd i Krokstad, och jag vet faktiskt inte vilken Röd detta handlar om.
Dessa Röd ligger ju nära varandra så de kanske går ihop på något sätt, är nog därför man säger Lilla Röd om ett av ställena.
Jag reagerade med en gång på när Röd kom upp, för jag tänkte med en gång på Lilla Röd, men inser nog efter att jag har hittat barn till Oscar att det förmodligen inte är Lilla Röd som gäller.

Men nu är jag ute på hal is och vandrar, trots att jag är ifrån grannsocknen till Krokstad så kan jag inte Krokstad så där väldigt bra.

Cheyenne
0

Sannes! I Minnesota Death Certificates Index har jag sökt på alla varanter av Carlson/Carlsson/Karlson/Karlsson i kombination med Johan/John. Från 1955 och framåt. Har inte funnit någon passande. Nu har jag breddat sökningen ytterligare så får vi se vad det ger.

Sannes
0

Jag har någonstans Lantmäteriets gröna karta, men var…
Leta, leta, leta…

Sannes
0

Cheyenne, jag var där inatt och försökte hitta honom, men det gick inget vidare. Men så är ju jag och sökning på internet ingen vidare bra kombination.

chrissan
0

Bou efter fadern igen? Han bör ha dött senare än 1935. Johan Ivar kan ju ha bytt namn.

Undrar om inte Johan bor på samma pensionat på Minnesota Avenue i Cuyuna, Crow Wing som Anders år 1920. Census är visserligen gjord i januari och hans ålder stämmer mer med född 1893 (26 år), men ändå. Invandrad 1914 stämmer också. Han är gruvarbetare som alla andra där.

Sannes
0

Bouppteckningen efter både fadern och modern beställde jag igår ikväll på Landsarkivets hemsida.
Fadern dog 14 december 1937 och modern 3 januari 1927.

Cheyenne
0

Nu har jag gjort en vidare sökning. Det finns väldigt många John Carlsson som avlider efter 1955. Alla de med fel födelsedatum var ju lätta att plocka bort. Därimot finns det ett antal som saknar födelsedatum och som anges vara födda "Out of State". Jag läste hjälptexten till sidan och orsaken till att födelsedatumet saknas är att under en period, vid rapportering för registrering och statistik, behövdes inte födelsedatumet anges. Detta finns dock alltid med på själva dödsbeviset/attesten, dvs originalet. Men att beställa dessa 10-tal dödsbevis á 9 dollar styck där en kanske, kanske avser din Johan, ja, det är ju en kostnadsfråga onekligen.

Cheyenne
0

Håller med chrissan! Börja med bouppteckningarna. Det är vettigast.

Sannes
0

En fråga som har med bouppteckningar att göra. Arkiv Digital har ju lagt ut bouppteckningar fram till 1900 i de socknar som jag är och söker i. Jag har ju alltid beställt bouppteckningarna från Landsarkivet men tänkte att jag kanske skulle våga mig på att sticka in näsan i det som finns om bouppteckningar hos AD.
Men det känns som jag skulle dra tillbaka näsan lika fort, jag trodde att bouppteckningarna skulle komma i någon form av ordning, häradsrätt för häradsrätt eller något liknade.
Skall det vara sån oordning bland bouppteckningarna? Så det är bara att börja på första sidan och bläddra, bläddra, bläddra?

chrissan
0

De ligger klassade efter häradsrätt, för Krokstad är det Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt. Sedan finns det ett bou.register fram till 1833. Men efter det blir det att bläddra

Tyvärr verkar det vara en konstig indelning just i Bohuslän

se länk

Sannes
0

Jag letar och letar, får ju lära mig hur detta funderar också, sen att jag tycker det är lättare att beställa direkt hos Landsarkivet är väl en helt annat femma det.
Tack för infon chrissan!

Sannes
0

År 1938 den 9 juni förrättades bouppteckning efter änkligen Karl August Johansson i Restad, Krokstad socken, vilken aflidit den 14 september 1937 och som dödsbodelägare efterlämnat.

Sonen Oskar
Sonen Anders
Sonen Gunnar
Sonen Johan Ivar, vilken vistas i Minesota, USA, som god man för i USA vistande, närvar Hemmansägaren Johan Olsson i Restad jämte samtliga dödsbodelägare.

Ja, så här börjar bouppteckningen och när jag fortsätter att läsa den så står det ingenting mer som kan leda mig vidare till Johan Ivar i "Amerikat".

Min känsla säger att vi inte blev så mycket klokare……

Cheyenne
1

Men jag tycker nog allt det var bra information ändå Sannes. Nu vet du att Johan Ivar levde 1938 och att han hade kännedom om sin fars bortgång eftersom han godkände en god man att företräda honom vid bodelningen. Dessutom, som jag skrivit vid ett par tillfällen, jag är ganska så säker på att Krokstad skickade ett flyttbetyg till USA år 1955 av en specifik anledning.

(Inlägg #49 - Jag funderar på varför församlingen skickade ett utvandringsbetyg år 1955 när han troligen försvann iväg redan innan 1921. Kan det ha varit så att han antingen sökte Amerikanskt medborgarskap och att det var de Amerikanska myndigheterna som begärde ett utvandringsbetyg eller kan han ha ansökt om statlig pension eller liknande och behövde därmed bevisa sin tid som bosatt i Amerika!?")

Sannes
2

Cheyenne, ja allt kan väl tyda på att något hände 1955, men vad?
Det kan vi ju bara spekulera i antar jag.
Det känns som Johan Ivar får vara så länge, jag kommer inte så mycket längre i hans vidare öden. Jag lägger han i den stora högen jag har av personer som åkte till det stora landet "over there".
Samlar mina gubbar och gummor på hög, så får jag ta ett abonnemang på Ancestry när jag blir pensionär….typ..
Har ju hört att man har så mycket tid över då. Skrattande

Doug Iver
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#12: hej do Sanne,
I am one of Johan's 6 grandsons. I am now 65 years old, the age that Johan died at in 1960. He was a wonderful father to my father (Erling) and his older brother. Erling is still living, he will be 90 years old next month on 18 August.
The Pictures shwn here are Johan and his younger brother Gunnar,who eventually went back to Sweden. Johan changed his name to John Carlson Platt. My name is Doug Platt.
My home address is :
3869 Brookview Drive
Saint Louis Park,Minnesota, USA
55426
I lived at that 3977 Brunswick address as a young boy. Johan died in that very house, he built it in 1946. His last career was as a cabinet maker for a local Swedish house builder named Folke Victorson.
I would be very pleased to answer any other questions that you may have about our family.
The last photo is old Me…do I look even a little Swedish?
Adjo, Doug

Doug Iver
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#80:Hello Cheyenne, I am one of Johan's 6 grandsons..
Johan changed his name to John Carlson Platt,
My name is Doug(las) Iver Platt
I also sent a message to Sanne, hopefully she is still interested in finding out information about my grandfather.
Adjo, Doug Platt

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.