Hur göra ett häfte i A5-format?
Hejsan!
Jag har skrivit en liten "bok" som jag skulle vilja skriva ut i A5-format som ett häfte och ge till intresserade i släkten..
Är det någon som har en aning om hur man går tillväga för att göra detta utan att gå till ett tryckeri?

Du kan använda ett lay-outprogram eller skriva i Word. Det går att ställa in för A5.
#0 Att trycka A5 på A4-papper är ju inga probem. Problemet är väl om man har 20 sidor och vill att ett blad ska ha rätt sidor på respektive höger/vänster bak/fram. Jag tror det finns särskilda program för det. Kanske går det att göra i Word?
Ett annat problem är ju att över ett visst antal sidor behöver man sätta ihop olika "vikuppsättningar…

Man kan trixa med Word om häftet inte är för stort, så att sidorna kommer i tryckordning. Det beror på hur du ska framställa slutprodukten också. Det var ett bra tag sedan jag gjorde detta så jag är lite ringrostig

Hittade ett desktoppublicing-program (opensorce) som verkar lovande.. Har börjat föra över texten nu så får vi se hur det går.. Tackar för svaren!

Scribus?

Här i Vänersborg har vi ett gäng pensionärer som håller på som amatör bokbindare. Där har jag lärt mig att de lägger ihop fyra A4 ark och viker dem på mitten. Därefter nästa fyra osv. Nu förutsätter jag att varje sida nu hamnar på rätt plats. Glöm inte blanksidorna i början och slutet av boken. När bokens buntar är klara syr man ihop varje bunt med stark tråd och lägger dem i press i en speciell fixtur och i rätt ordning. Därefter knyter man ihop ihop trådarna i ryggen och limmar ryggen. Övriga tre sidor skär man rent med skärmaskin (stor papperssax).
Nästa moment är lite svårare. Nu är det dags att förse boken med snygga pärmar. Görs i kartong som klistras med ytter- och innerpapper och förses med rygg. Lätt som en plätt?

Tack igen för svaren!
#5 Scribus ja.. Har du någon erfarenhet utav detta program? Har flyttat över ett 10-tal sidor hittills (utav c:a 50) och än så länge verkar det ganska lättjobbat… Det var ju betydligt lättare att placera ut textrutor/faktarutor och bilder i texten med Scribus, ett stort plus jämfört med ett vanligt ordbehandlingsprogram.

Har testat Scribus lite, men inte skrivit ut ett häfte (booklet) så att det blir som ett "lägg". DTP-programmen är inte helt lätta att behärska, tycker jag. Särskilt besvärliga är mallarna (templates).
Har inte hittat nåt gratis-program typ FinePrint, annars hade det kanske varit ett alternativ.
Ett lite dyrare alternativ är också de print-on-demand-sajter som finns, ex. vulkan.se.

Create a folded booklet i MS Word 2003.