Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläkter
Läst 2220 ggr
chrissan
0

Väldigt gamla anor

En intressant artikel om vårt äldsta ursprung fanns i Forskning och Framsteg nummer 1, 2009.

länk

Phryxe
0

Intressant. Man lyckas tolka mer och mer av genernas mysterier. Var ska det sluta? :)

Solveig
0

Intressant artikel! Ska läsa s noggrannt.

sonjsbo
0

Märkligt  - jag har länge hävdat att "innanhavet" Nordsjön utvecklat sin befolkning, sin handel och sin kultur på sitt gemensamma sätt under de senaste 1000 åren. Men det är bara utvecklingen i länderna runt Östersjön som vi följer i historieboken. Att Vättern skulle vara skiljegräns har jag inte tänkt på tidigare. Men det verkar så självklart när någon pekar på det.

Det måste vara samma skiljelinje som vi dras med fortfarande - det går inga bilfärjor över Vättern! Vi måste åka runt! Det finns massor av små sjöar i Sverige vi har bilfärjor över. Men där finns det anledning till att knyta samman bygden. "Innanhavet" Vättern har på något konstigt blivit skiljande. Befolkning, handel och kulturellt - tydligen!

chrissan
0

Det är kanske mer i det uttryck man stöter på i kyrkböckerna här: "Vestgöte!". Det skrivs nedsättande, som förklaring, om någon som gjort piga med barn eller misstänks för stöld eller liknande. Sågs de olika delarna som olika nationer? Finns motsvarande om Östgötar på den västra sidan?

Jag har också undrat över bristen på tvärkommunikation, inte minst när jag skulle till Falköping. Det är 3 mil över sjön, vi ser Karlsborg, men 15 mil runt om. Men Vätterns nyckfullhet kan ju också lägga hinder i vägen för reguljär trafik.

AndersE
0

#4 Från början är det ju två "länder"…

sonjsbo
0

#5 Helt klart. Mitt inlägg baseras bara på mina iakttagelser beträffande likheter mellan länderna runt Nordsjön. Jag känner mig mer "hemma" i Holland, Skottland och Norge än bland Hansa länderna. Utan att kunna peka på några genetiska likheter så är det ju ändå här runt Nordsjön vi rest och blandat oss med varandra. Antingen i krig eller genom handel och fiske.

#4 Känner inte till eventuell främlingskap mellan skaraborgare och östgötar. Men kanske Zachs vet.

zachs
0

Ja, vi har väl alltid tyckt att dom varit lite knepiga på andra sidan sjön. Skrattande Min svåger har räddat sig över på denna sidan från Åtvidaberg. Sen har vi nog lite svårt med desar språk också. Cool