iFokus-poäng
Hej!
Har sett att man får poäng då man är aktiv. Har inte lyckats hitta någon förklaring till hur man får dessa poäng eller vad dom är bra till?
Lissan 

Så om man lyckats få ihop till en diamant visar det att man inte har något liv utanför iFokus eller . . .
#2 Typ…

Undrar om det i nuläget finns någon som har en diamant…?

Tror inte det, man förlorar så fruktansvärt mycket poäng om man inte skriver varje dag.
Vad ska man ha som signatur tro?
#5 Om man under kort tid förlorar "fruktansvärt mycket poäng" så beror det på att man varit "fruktansvärt aktiv" ett tag tidigare.
Det dras inga poäng för att man är inaktiv. Man får poäng för att man är aktiv, men de poängen har bara en viss "livstid", sedan försvinner de.
Är man ungefär lika aktiv hela tiden kommer poängen att vara ganska stabil kring den nivån som motsvarar ens aktivitet.
Om man däremot är mer ojämn i sin aktivitet kommer också poängen att röra sig mer upp och ner.

Känns lite orättvist om man åker på semester då o varit väldigt aktiv innan, ska man då straffas för att man tar lite ledigt. För mig låter det som ett idiotiskt upplägg, förstår om man förlorar många poäng när man inte varit aktiv på typ en månad, men inte annars då bör man förlora poäng efter ett visst intervall typ 1 per dag eller nåt.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Håller med. då jag inte varit "fruktansvärt" aktiv. Men ibland lagt in några bilder, sen varit inaktiv och då förlorat mer poäng än jag fått. Så i slutändan går jag minus. Det känns då meningslöst att vara aktiv alls. Så inte är det för poängens skull som jag är aktiv. För då skulle jag lagt av av frustration.
Men ni har ju ändå uppnått Amestist, Loucar och Leja! Jag har långt kvar dit, höll mig länge på Glas men är nu på Kristall!
Man verkar få fler poäng genom att starta en ny diskussion än att göra inlägg i en påbörjad. Jag tyckte i alla fall att det blev en bra "stigning" när jag för första gången startade en egen diskussion härom dagen, den om min mormors brors och hans familjs emigration.
Nu har jag väl fått 5 poäng bara med de här raderna! 

#9 men det känns ändå inte rätt att man ska förlora massor med poäng så fort som man gör idag det är det vi påpekar.
Jag tror personligen att fler skulle uppmuntras att skriva mer om det inte fungerade som nu o det vinner vi ju alla på eller?
Hälsningar
Louise

Jag vet att man får mer poäng om man startar en tråd och man får poäng om man skriver. Det är inga problem, inte heller att man tappar poäng när man är inaktiv.
Utan det som retar är att om jag en dag är aktiv och skriver mycket, får tex 40 poäng, sen äker jag bort någon dag och kan inte skriva, då verkar jag tappa 50-60 poäng, alltså mer än vad jag "tjänat" ihop. Det gör att om jag skrev för att samla poäng(vilket jag inte gör) skulle jag ge upp och sluta skriva. För jag tjänar inte poäng på att skriva mycket, utan förlorar på det.
Så om man kunde ändra det skulle jag känna mig uppmuntrad att skriva. Nu känns det som om jag skriver trots poäng systemet.

Jag förstår ändå inte varför poängsystemet finns. Det spelar väl ingen roll hur många poäng man har om man inte har någon fördel av många poäng, t.ex rabatt på vissa varor som utannonseras på sajten. Är man inte önskvärd här om man bara deltar ibland? 
#7 Om man är på semester och inte aktiv så tillför man inga poäng. Det kommer att leda till att poängen minskar.
För mig är det logiskt. Om man behöll poäng utan att vara aktiv så faller ju hela tanken med poängen - att visa hur aktiv man är.
#8 Nej, inte ska du vara aktiv för poängens skull. Jag hoppas att du väljer forum för dess innehåll, dess medlemmar osv.
Gå på minus gör man om man tidigare varit mer aktiv än man är nu. Om man är mer aktiv än man varit tidigare ökar poängen. Om man är ungefär lika aktiv hela tiden så har man ungefär samma poäng hela tiden.
#10 Nej, det tror inte jag. Ett poängsystem som mäter faktisk aktivitet tror jag mer på än ett snällt, men oärligt.
#11 Den effekten beror på att det inte är gårdagens poäng du förlorar utan poäng längre bak i tiden. En hög tillfällig aktivitet kommer så småningom att leda till en hög minskning av poäng. Du förlorar inte poäng på att skriva mycket. Tvärtom ger det höga poäng - en tid.
#12 Alla är välkomna, även om man inte är aktiv. Gillar man inte poängen behöver man inte bry sig om dem. Jag tittar sällan på mina.
---
Om man tycker det är väldigt viktigt att poängen aldrig går ner är det bästa sättet att ha exakt likadan aktivitet hela tiden. Man kan ju bestämma sig för att t.ex. skriva två inlägg i veckan, fyra kommentarer och ett gästboksinlägg. Då kommer man att få en stabil poäng.
Å andra sidan kan man vara så aktiv som man tycker känns bra och antingen strunta i poängen eller se den som en kul mätare på hur aktiv man varit sista tiden.
Ett litet inlägg för poängen skull ……………. 

Äh, man får ta det med en nypa salt
Jag har haft 3550 poäng i en evinnerlig tid men jag tycker bara det är komiskt. Vägde 3550 gram när jag föddes och var 50 cm lång. 50 gram från snittet och på pricken på snittet vad gäller längden. Jag fortsätter därmed på den banan! 

#13 Vad är oärligt i att ha en snäll sajt jag behöver inte ha massor med poäng men jag ogillar bestraffningar, belöningar är mkt roligare. Klart man kan förlora poäng när man varit inaktiv under lång tid men här försvinner poäng i en rasande fart om man inte skriver lika hela tiden. Alla är ju olika aktiva under olika perioder o jag delar INTE din uppfattning om att ett snällare system inte skulle ge mer kreativitet.
Hälsningar
Louise

Håller helt med #16 jag upplever nu poängen som ett hinder. Men de är inte ett så stort hinder, för jag är inte med här för poängens skull. Däremot är det irriterande att förlora så mycket poäng, bara för att man inte har tid att skriva.
Ett snällare system vore mindre irriterande. Dock försöker jag undvika att titta på poängen, eftersom de irriterar mig. Om jag fick välja skulle jag helst se att de försvann.
Jag tycker för min skull att detta poäng system leder till mindre aktivitet från min sida. Då det inte lönar sig att skriva mycket. För skriver jag lite förlorar jag lite.
Men det är ingen stor sak för mig.
#16 "…här försvinner poäng i en rasande fart om man inte skriver lika hela tiden."
Det stämmer inte. Om man inte skriver lika hela tiden kommer poängen att förändras, men såväl uppåt som neråt. Systemet är varken snällt eller elakt. Det ger poäng efter aktivitet. Inget konstigare än så.
Enda sättet att få poängen att ständigt sjunka är att vara väldigt aktiv en tid och sedan gradvis minska aktiviteten hela tiden. Det verkar väldigt svårt. Och onödigt…
#17 Om du tycker poängsystemet är ett hinder föreslår jag att du struntar i den. Det går utmärkt att såväl läsa som skriva här utan att bry sig om poängen.
---
Jag förstår faktiskt inte vad det är ni är ute efter. Om systemet var "snällare" och gav poäng åt den som inte var aktiv skulle det ju vara helt ointressant.
Om man skriver för att jaga poäng tycker jag man är fel ute. Jag skriver när jag vill fråga något, eller berätta något, ge svar på något eller bara kommentera något. Aldrig för att få poäng.
Poängen är för mig bara en liten "hastighetsmätare". Aldrig något som tvingar mig att skriva - eller hindrar mig från att skriva.

#18 Du verkar inte förstå vad vi skriver. Vi säger inget om att man ska FÅ poäng när man inte skriver utan att de inte ska försvinna. Alla har ju olika kreativitet men den här sajten är nog väldigt ensam om att ta poäng. Det handlar inte om att få ihop många poäng utan upplägget som är idiotiskt. För din information är det inte väldigt svårt att bli av med poäng det räcker att du skriver 3 inlägg o sen loggar ur för natten så rasar poängen förklara logiken i det för det tror jag ingen på den här sajten förstår.
Hälsningar
Louise
#19 Nej, jag kanske inte förstår? Men jag försöker och jag försöker förklara.
Det du verkar fråga efter är ett system som bara ger poäng och aldrig tar. Det blir i så fall inte ett aktivitetspoäng utan mer en loggbok. Ett sådant system skulle visa historisk aktivitet.
Visst kan man ha ett sådant system men tanken med det nuvarande är att visa aktuell aktivitet och då kan det inte fungera som du önskar.
"det räcker att du skriver 3 inlägg o sen loggar ur för natten så rasar poängen"
Det stämmer kanske i något enstaka fall men inte generellt. De tre poäng dina tre inlägg gav varar längre än "över natten". Om poängen "rasar" så beror det på en tidigare mycket aktiv period. Din aktivitetspoäng beror på två saker:
- Du får poäng för ny aktivitet.
- Gammal poäng försvinner efter viss tid och ger minskad poäng.
Det innebär att dina tre inlägg ger poäng. Har du inga gamla poäng som försvinner kommer du alltså att ha högre poäng när du kikar nästa dag.
Om du däremot var mer aktiv för en tid sedan och denna poäng nu "faller för åldersstrecket" så kan ju tre inlägg vara en lägre aktivitet än tidigare och då faller poängen.
Aktivitetspoängen är en mätare som visar din aktuelle aktivitet den senaste tiden - det är inte en bank där du samlar poäng och får ränta.
Jag själv är inne och skriver en del nästan varje dag, på flera olika sajter. Min poäng varierar mycket lite. Något hundratal upp och ner som ett tecken på att jag inte är en robot… Den som gör mer sporadiska besök och är olika aktiv olika dagar kommer att se ett mer varierande värde. Men det visar ändå aktiviteten den senaste tiden.

Hur aktiv du är ser du ju på hur många inlägg du svarar på eller skriver så då tycker jag personligen att man kan ta bort poängen. Installera hellre ett diagram över aktivitet under veckan eller nåt istället för det ger en klarare bild för detta poängsystem är totalt ologiskt.
O det du säger om hur det fungerar när man förlorar poäng stämmer faktiskt inte jag har haft koll på detta.
Hälsningar
Louise

Louise, har ni inte samma poängsystem på Matlust.ifokus?

Jo det är ju samma poängsystem överallt men det känns fortfarande inte logiskt jag är medlem på många sajter o nåt så knäppt som detta har jag aldrig stött på om jag ska vara ärlig.
Hälsningar
Louise

Men Louise, du är ju medarbetare på en ifokus-sajt. Då är det väl bättre att du framför dina synpunkter och klagomål till de som står bakom iFokus och hela konceptet med poängberäkningen. Varför ska Anders ställas till svars för detta när den sajt där du är medarbetare på följer exakt samma system?
#21 Om du tycker illa om systemet tycker jag du gör bäst i att ignorera det.
Du har fel när du säger:
"O det du säger om hur det fungerar när man förlorar poäng stämmer faktiskt inte jag har haft koll på detta."
Jag vet att min beskrivning är korrekt och hävdar bestämt att du inte "har koll" om du påstår att jag beskriver systemet fel.

Vem har sagt att det är Anders som ska ställas till svars. Diskussionen började här och har därför förts här jag har inga problem att framföra synpunkterna till de som står bakom iFokus.
O alla sajter på iFokus har ju samma system iaf de jag är med på förstår inte riktigt hur du kan tolka att det är Anders vi ifrågasätter diskussionen handlar ju om systemet i sådant.
Visst jag är Medarbetare men det blev jag för 2 dagar sedan så jag har knappast hunnit sätta mig in i hur allt fungerar ännu.
Hälsningar
Louise

#26 Ja, min uppfattning är att ni kräver svar från Anders. Anders har förklarat hur det ligger till med poängberäkningen. Du forsätter att hävda motsatsen. Anders försöker återigen förklara hur det ligger till. Du ger dig inte.
Du är Medarbetare på en ifokus-sajt. Du skriver att du bara varit det i två dagar och därmed inte hunnit sätta dig in i hur allt fungerar. Mitt förslag; Gör det först! Tala med den som är värd på den sajt där du är Medarbetare. Vänd dig därefter till killarna bakom iFokus.Vill du ha en förändring av poängsystemet är det väl ändå bäst att börja hemma på sin egen "bakgård", i detta fall matlust.ifokus. Inte kräva att en annan sajt ska förändra något som du inte förstår.

#28 Det vi diskutterar är ju meningen med poängen för mig har det egentligen ingen funktion utan det är själva upplägget jag stör mig på vilket jag nu har påpekat i medarbetar/sajtvärdsforumet.
Håller med om att om det finns nån som har 100 000 poäng måste de verkligen inte ha nåt liv.
Hälsningar
Louise

Vem bestämmer hur andra vill leva sitt liv? Har man inget liv för att man är aktiv skribent på ett forum?
Dessutom, för många människor är datorn och olika forum en kontakt med yttervärlden av olika orsaker. Det är därför det finns sajter på iFokus som tex reumatism.ifokus, ångestsjukdomar.ifokus, synskade.ifokus.

#30 Ingen bestämmer hur andra vill leva sitt liv det gör man själv. Men jag tror inte nån orkar sitta 24 timmar/per dygn vid den dator o det är nog vad som krävs för att uppnå den poängställningen.
Alla har rätt att leva som dom vill att inte ha nåt liv är mer ett uttryck även om det kanske inte borde användas än ett påpekande om hur andra ska leva.
Hälsningar
Louise

Inte alls, jag bara undrade om det GÅR att få 100 000 poäng, kanske på sikt?

Hoppsan, man kan få 250 000 och nå högsta klassen. 100 gånger fler inlägg än vad jag gör och jag är ändå så aktiv att det finns de som klagat.
Min aktivitet består nog mest i att läsa inlägg, för jag har bara 181 poäng. Har aldrig varit över 190, vad jag kan minnas. Så har jag inte heller tappat mer än en poäng per dygn.
Tydligen är jag ganska "jämn" in något avseende i alla fall!

Poängen är ju också enbart en kvantitetsmätning. Snabba kommentarer med ett "Bra!" eller en smiley-gubbe ger ju lika mycket poäng som en kommentar som föregåtts av ett par timmars forskning…

#35 Vi skriver väl inlägg och kommentarer för att vi tycker det är meningsfullt. Vissa dagar har man inget matnyttigt att komma med och då tycker jag det är bättre att inte skriva något alls istället för att bara peta in ett "Bra!", eller en smiley-gubbe.
Jag har legat ganska konstant i poäng-nivån en längre tid och jag skriver när jag tycker att jag har något att tillföra.
Hur många poäng jag har eller får, struntar jag fullständigt i.
#36 Precis! 

#37 Nu fick Du poäng!

Jag ville inte kritisera någon person, men hade retat mig på poäng systemet. ENligt följande, jag skriver inlägg på flera olika sajter och får ihop så daär en 30 poäng. Sen har jag inte tid, är bortrest och när jag någon dag senare kollar har jag förlorat 60 poäng. Det verkade inte logiskt för min del. Speciellt efterson jag inte varit så aktiv innan.
Men jag bryr mig inte om poängen, för det är inte därför jag läser eller skriver här. Jag bara undrade över att man har ett system som känns som ett straff. Jag förlorar ju mycket mindre på att inte vara så aktiv, så kanske vill inte de som driver iFokus att man ska skriva så mycket?
Nu tänker jag lämna denna diskussionen, för det finns det som är roligare och trevligare att diskutera och jag vill inte kritisera någon enskild, bara nämna hur jag upplever systemet.
(Nu fick jag poäng med
)
#39 Om du förlorar 60 poäng så innebär det ju att det funnits mer "gammal poäng" som gått ut, än du har tillfört i form av ny aktivitet.
Det är ju inte dina nya 30 poäng som försvunnit, utan andra poäng från en tidigare period då du var mer aktiv än den senaste tiden.
Om du är bortrest och inte aktiv så är det väl såväl logiskt som rimligt att din aktivitetspoäng sjunker? Tanken är ju att den ska mäta din aktivitet. För mig är det rimligt och logiskt - inte ett straff. Om systemet skulle vara "snällt" och inte minska poängen när du är borta skulle den ju samtidigt ljuga. Då ger den ju fel information?
---
Det finns faktiskt även en mätare som redovisar "historisk aktivitet". Om man går in på "Min personliga sajt" (länk till min sida) så kan man där se att jag skrivit 3419 inlägg och 24004 kommentarer. De siffrorna minskas aldrig. Jag kan resa bort och fortfarande se vad jag gjort. Den informationen ger en information om mig och min "historiska" aktivitet. Jag kan överge iFokus och behålla mina poäng - "för evigt".
Aktivitetspoängen (och dess stensymboler) ger en helt annan information, nämligen om aktuell aktivitet. Och ska den ge den informationen så måste den fungera som den gör.
Så vill du veta om en medlem skrivit mycket på iFokus - titta på den personliga sajten. Vill du veta om en medlem är mycket aktiv på iFokus nu - titta på aktivitetsindex.
Ajaj, jag har tappat min ametist. Hur ska jag klara detta?! Kristall?? 
Men det är ju bara på skoj!
+5
Lugn och fin, inte skriva för många nu. Då tappar man bara poängen lika snabbt.

Tips: Starta en webskola här på Proveniens också! Ger många poäng.
#43 Jag vill ha kvar min fina röda ametist, inte någon menlös sten. Att tänka sig en rubin, är väl bara något att drömma om! 
#45 Ametisten är väl lila…? 

Guuuuuud vad tråkigt det här forumet är. Aldrig händer det något…! 
Ska jag behöva visa en suddig bild på en glass igen och berätta om en ytterligare tråkdag? Fast Anders kanske kan berätta vad han har ätit idag. Det är skoj!

Allt för poängen ?

Det är väl det som det är poäng med.

Jag gissar att du syftar på mig….!?
Jag tycker nog själv att jag bidrar med mer än bara suddiga bilder på glassar. Jag är rätt "duktig" på att använda forumet för att dels ställa frågor och därmed stilla min nyfikenhet men också med att hjälpa andra. Ingedera gör jag för poängens skull.

Nejdå, det var menat som ett skämt. Jag tror inte någon av oss gör det här för poängens skull och du är en av de som altid ställer upp och hjälper till vid frågor. Så det var inte menat som någon kritik.

Bra, leja, då kanske vi är överrens om att innehållet är det primära och att poängen som mäter ens aktivitetsnivå är det sekundära.

Wow, jag har kommit upp till Kristall! 

#54 Snygg färg!

3558 fick jag ihop
Poängen kan jag se men alla stenar tycks ha försvunnit från min skärm……
Hur får man fram sin toppnotering? Jag försökte lista ut det igår men misslyckades. Själv har jag nog aldrig varit över 275 poäng, så jag var inte i närheten av det ni andra, flitiga skribenter fick ihop.
#58 Stenarna vid inlägg och kommentarer har försvunnit, men den uppe till höger - din egen - är kvar några dagar till.
#59 Du kan inte se någon toppnotering, bara det aktuella läget. I mitt fall är jag rätt säker på att jag inte varit över 8000 tidigare så som en kul ploj "printscreenade" jag det…